Gå til innhold

Røykeslutt dag 2.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Prince_*
Skrevet

Har altså kommet til dag 2 uten røyk. Dette er tungt. Veldig tungt.

Jeg har ikke matlyst, ikke noe motivasjon til å gjøre noe morsomt.

Eneste jeg vil gjøre er å gå ut å ta meg en røyk, få opp livsgleden igjen..

Men jeg må slutte!

Hva skal jeg gjøre for å komme meg opp igjen? For jeg føler meg rett og slett deppa. Hadde jeg kunne ligget i sengen hele dagen, så hadde jeg gladelig gjort det.

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ikke-røyker
Skrevet

Men jeg må slutte!

Hva skal jeg gjøre for å komme meg opp igjen? For jeg føler meg rett og slett deppa. Hadde jeg kunne ligget i sengen hele dagen, så hadde jeg gladelig gjort det.

Noen gode tips?

Ser ut som om at du må endre innstilling og fokus. Det er vanskelig å slutte fordi at du MÅ, mye lettere går det om du slutter fordi at du virkelig VIL. i tillegg så ødelegger du for deg selv ved å fokusere på at du ikke blir glafd uten røyken, tenk så glad kroppen din er nå! De to første ukene er en kneik, men du kan klare det. I slike situasjoner må du ta tak i deg selv og endre fokuset ditt. Snakk høyt når du kjenner suget. Fortell deg selv hvorfor du føler sug i denne situasjonen og forsøk å se på hvilken måte røykemonsteret forsøker å lure deg inn i fella igjen. Videre så fokuserer du på pusten, drikker vann og drar i gang en fokusendring. Det er mulig, men da må du først og fremst ville det, og bestemme deg! ;)

Lykke til, hilsen ikke-røyker i en måned og en dag. Det går lettere etter de to første ukene, mye lettere. jeg nyter det og tenker mindre og mindre på det. Det er utrolig godt!

Gjest Illiya
Skrevet

De første dagene er de verste, synes jeg. Har vært røykfri i 10 dager nå, og jeg går på Champix, da er det ikke så mye røyksug.

Tenk på at:

-du slipper avhengigheten, det å ha med røyk over alt, det å alltid måtte ha røyk i huset osv.

-du sparer penger

-du sparer helsa di

-du vinner over røyken, og blir endelig ferdig med den ---->frihet!

-du vil snart merke bedre pust, bedre smak og bedre luktesans

-det er vinter, det er ikke så trivelig å røyke nå, akkurat.

-nesten ingen røyker lenger, og det er blitt mer og mer upraktisk

Se også røykesluttsidene www.slutta.no

Det er et aktivt forum også der.

Lykke til, dette klarer du!

Skrevet

Men jeg må slutte!

Noen gode tips?

Det er ikke røyken som gjør meg lykkelig

Det pleier jeg og si til meg selv :)

Er også på dag 2 etter at det skled ut med festrøyk før og i jula. Men jeg jukser litt med snus da....

PS: det tar bare ca 1 uke før kroppen/hjernen har "glemt" de dårlige vanene (som du såklart husker som veldig kos).

:goodbye:

Skrevet

Grattis med røykeslutt! Forresten,drikker du kaffe? Nikotin+ koffein sammen gjør det litt ekstra vanskelig å kutte ut røyken.Ble fortalt og har selv opplevd dette i forbindelse med røykeslutt og astmaskole/røykekutt kurs.

Selv har jeg nå redusert kaffe inntaket og skal nå forsøke å kutte ut den forbanna drittrøyken.....

Skrevet

GRatulerer med røykeslutt, TS!

Slutt å syness synd på deg selv, kom deg ut og gjør noe! Gå en deilig tur i marka, stikk på trening, luft bikkja, rydd i skapet, besøk venner..uansett hva du gjør: ikke sitt og synes synd på deg selv! Det er ikke røyken som definerer din lykke, det er DU. Du må bare bestemme deg for det selv.

Jeg sluttet for 3,5 år siden. Første uka var vanskeligst, denne uka dreier seg om fysisk avhengighet. Alt etterpå, er kun psykisk. Jeg sørget for å holde meg selv i aktivitet, og hver gang suget ble for sterkt ryddet jeg skapet, vasket, gikk en tur...ja du vet, hva som helst fysisk.

I tillegg sluttet jeg å tenke på "å herregud så godt det hadde vært med røyk nå", og skiftet tankene til "så flink jeg er som ikke har røyka, dette er det beste jeg kan gjøre for kroppen min. Det er deilig å være røykfri".

Dette klarer du!

Skrevet

Jeg vet godt hvordan du har det!!

Jeg er på dag 103 i dag, og ting er jo selvfølgelig mye enklere enn i begynnelsen. Når mitt verste sug kom tok jeg med meg en vannflaske og stilte meg ute der jeg pleide å stå å røyke. Drakk litt vann og suget gikk over.

Hvis du har noen rundt deg som kan fortelle deg hvor flink du er og at de er stolte av deg hjelper det veldig for meg.

Skrevet

Jeg mener det er litt tidlig å gratulere deg med røykeslutt, men jeg vil gjerne ønske deg masse lykke til ! Selv har jeg vært røykfri i 10 mnd. og 2 dager. På nyttårsaften kjøpte jeg inn sigarillos fordi jeg ville feire og teste ut hvordan jeg reagerte nå etter så lang tid. Hadde planer om å sette meg et noe spesielt nyttårsforsett, nemmelig å begynne å røyke igjen, nettopp fordi jeg trodde røyken gjorde meg mer lykkelig.

Da klokken slo tolv og jeg delte ut sigarillos og tente meg en selv så gikk det opp for meg, endelig ! Jeg kommer aldri til å begynne å røyke igjen. Ved en feiltagelse trakk jeg ned to ganger, helt grusomt, og overaskende hvor lite uvant det var, med tanke på å holde den og trekke ned, som om det er noe jeg gjør hele tiden, hadde tross alt ikke tatt i en sigarett på ti mnd.

Jeg valgte sigarillos og ikke sigaretter til å feire overgangen til år 2010, med viten om at det ville være hakke værre enn sigaretter. Ville bare kjenne smaken i munnen og det fikk jeg kan du si, tvang meg til å røyke den helt ferdig så den grusome smaken og belegget på tungen ikke gikk bort før dagen etter.

Det tok mange måneder før jeg merket resultater fyrsisk, etter at jeg sluttet. Den nye luktesansen har jeg enda ikke vendt meg til, det er vel det eneste negative med alt, jeg liker den ikke. Nå legger jeg merke til mange flere vonde lukter enn tidligre, spesielt med tanke på at min samboer ikke ser ut til å slutte i år heller.

Føler meg bedre nå som jeg er sikker og vet hva jeg vil. I ti måneder har jeg holdt meg unna fordi jeg visste at det var det rette å gjøre, mens psyken sa noe annet. Nå føler jeg meg ikke lenger utenfor for nå har jeg ryddet opp i tanke kaoset !

Det å slutte å røyke er helt grusomt, og det er en laaang prosess. Det kan føles ok noen dager også kan det plutselig slå tilbake, men det er en av to straffer vi som en gang begynte å røyke må forholde oss til. Vi kan slutte, eller utsette kroppen for jævelskapen å bli svak.

Hvem vil vel bli svak..?

Gjest megvel
Skrevet

Jeg slutta i september 08, og det som gjorde at jeg klarte det var at jeg hadde et sterkt ønske om å slippe å røyke.

Jeg fant støtte og motivasjon i å vende tankene mine fra å tenke at jeg "trengte" røyken. Jeg fikk god hjelp fra min samboer i den tankeprosessen. Mye gikk på sånn som "hvorfor vil jeg røyke når jeg er f.eks. stressa, mens han ikke vil? Hva gjør at han klarer seg like godt uten?"

Jeg fikk også mye god hjelp ifra "Endelig ikke-røyker"-bøkene. Måtte leses to-tre ganger over litt tid før alt sank inn, men når det først gjorde det var det verdt bryet.

Jeg kan også garantere at jeg aldri kommer til å røyke igjen. Hvorfor skulle jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...