Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere noen spørsmål kan jeg godt svare på de, frekke spørsmål eller komentarer blir ikke besvart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg kunne tenke meg å få svar på åssen "møter" i en moské egentlig foregår. Har aldri vært med på et og lurer i grunn på om det er sånn at det blir tatt opp forskjellige emner fra gang til gang med mulighet for debatt, eller om det i all hovedsak dreier seg om lesning fra Koranen. Takk på forhånd. :)

Skrevet
Hei, jeg kunne tenke meg å få svar på åssen "møter" i en moské egentlig foregår. Har aldri vært med på et og lurer i grunn på om det er sånn at det blir tatt opp forskjellige emner fra gang til gang med mulighet for debatt, eller om det i all hovedsak dreier seg om lesning fra Koranen. Takk på forhånd. :)

for vi muslimer er helligdagen på fredag, akkurat som det er lørdag og søndag her i Norge. selvom det er anbefalt må ikke en muslim be hver dag, men på fredager er det obligatorisk og de fleste velger å be i moskeen. man begynner først med å samles selvfølgelig, kvinner og menn er i hver sine rom. moskeen er også et sosialt møtested så det det er vanlig å bare snakke sammen en stund og hilse på hverandre. og etter det så stiller man seg i rekker og ber, ofte med en imam som leder. så leser kanskje imamen fra koranen mens de hører på. og etter det så er man egentlig ferdig. men ved spesielle dager som de muslimske helligdagene (ID) blir det lagd mat og servert.

Skrevet

Takk for svar. :)

Sånn som jeg forstår det er det altså bønnen som er i hovedfokuset på fredagene. Finnes det da noen andre møter (på andre dager eller tidspunkt) som fungerer mer som undervisnig eller debattforum, hvor det er åpent for å diskutere aktuelle saker rundt eller med utgangspunkt i religionen? Takk igjen.

Skrevet
Takk for svar. :)

Sånn som jeg forstår det er det altså bønnen som er i hovedfokuset på fredagene. Finnes det da noen andre møter (på andre dager eller tidspunkt) som fungerer mer som undervisnig eller debattforum, hvor det er åpent for å diskutere aktuelle saker rundt eller med utgangspunkt i religionen? Takk igjen.

ja det hender at det blir det. noen ganger kommer kjente imamer fra utlandet (de fleste fra London)og underviser. Man kan også ta opp temaer som folk er uenig i om hvorvidt noe er halal (tillat) eller haram (forbudt) eller ta opp helt vanlige temaer hvor man diskuterer generelt. som sagt er kvinner og menn separert med mindre det er "felles informasjon" så naturligvis blir det ofte diskutert kvinne relaterte saker hos dem og menn relaterte saker hos menn, det er også egene lettere undervisninger for barn som undervisningen ofte foregår gjennom leker og andre aktiviteter. man kan også spørre en imam privat, eller anonymt via telefon hvis man ønsker det. når det gjelder dager eller tidspunkt så er ikke dette fast bestemt, jeg bruker selv wwww.Islam.no hvor det står om arrangementer, møter, besøk osv. på nettsiden finner man også mye informasjon om islam og man kan også finne koranen oversatt til norsk der.

her har du et eksempel fra troligvis den mest kjente imamen hvor kristene spør spørsmål og de blir besvart av mr Amed Deedat, med litt humor i tillegg hehe, versegod :)

Skrevet

Jeg har noen spørsmål:

-Hvorfor deltar muslimske innvandrere så lite i offentlig debatt, og så godt som aldri på områder som ikke vedgår deres religion? (Blir kanskje mer et innvandringsspørsmål, men kanskje du har en mening om det likevel?).

-Hvorfor er det synd å avbilde Muhammed, og hvorfor gjelder disse reglene utenfor religionen? Hinduister respekterer at vi spiser kyr f.eks. Sikter da egentlig til tegningene.

-Hvordan blir ekstremisme sett på blant muslimer flest, og hvor stor 'indrejustis' eksisterer på dette området. Er det muslimske organisasjoner som aktivt arbeider mot dette fra politisk hold f.eks?

Skrevet
Jeg har noen spørsmål:

-Hvorfor deltar muslimske innvandrere så lite i offentlig debatt, og så godt som aldri på områder som ikke vedgår deres religion? (Blir kanskje mer et innvandringsspørsmål, men kanskje du har en mening om det likevel?).

-Hvorfor er det synd å avbilde Muhammed, og hvorfor gjelder disse reglene utenfor religionen? Hinduister respekterer at vi spiser kyr f.eks. Sikter da egentlig til tegningene.

-Hvordan blir ekstremisme sett på blant muslimer flest, og hvor stor 'indrejustis' eksisterer på dette området. Er det muslimske organisasjoner som aktivt arbeider mot dette fra politisk hold f.eks?

- For å være helt erlig med deg så vet jeg ikke hvorfor de deltar på offentlig debatt, det kan bli et privat spørsmål. og akkurat det har jeg ikke tenkt på før egentlig. det er ikke noe i islam eller muslimske miljøer som forbyr dette, på en måte blir det anbefalt i koranen. men det foregår massevis av debatter innenfor de muslimske miljøene og spesielt i moskeene.

- Det gjelder ikke Mohammed (SAW) spesielt, det gjelder alle levende vesner. her blir det forklart http://www.turntoislam.com/forum/showthread.php?p=263382 (beklager at jeg ikke fant det på norsk)

- ekstremisme blir sett på av de fleste muslimer som forkastelig. drap, selvmordsbomber, og angrep på sivile er ABSOLUTT HELT forbudt i islam. drap i koranen er beskrevet som den aller største synden man kan begå og etter det selvmord. det finnes 1.3 - 1.8 millarder muslimer i verden og jeg kan forsikre deg at antallet av de som er terrorister er i desimaltall. de er gale mennesker som bruker religion som unnskyldning for å utføre handlingene deres.

og MAT er en organisasjon som arbeider mot terrorisme. vil du lese mer om dette kan du gjøre det på nettsiden.

http://www.m-a-t.org/

Skrevet

Er det noen oppfordringer til drap eller umoralske handlinger i Koranen? Kan du forstå hvorfor folk kan synes at Islam er en voldelig religion basert på boken?

Dette blir mer spørsmål rettet mot deg enn om selve religionen, men ren informasjon kan alltid søkes frem fra flere kilder.

Skrevet
Er det noen oppfordringer til drap eller umoralske handlinger i Koranen? Kan du forstå hvorfor folk kan synes at Islam er en voldelig religion basert på boken?

Dette blir mer spørsmål rettet mot deg enn om selve religionen, men ren informasjon kan alltid søkes frem fra flere kilder.

i Koranen er absolutt all kriminelle handlinger inkluderende drap voldtekt, narkotika osv osv strengt forbudt. de blir beskrevet som de værste syndene man kan begå. koranen oppfordrer heller til gode handlinger mot andre mennesker SELVOM de er kristene, jøder osv. Mohammed (SAW) handlet ofte hos jøder og kristene på den tiden.

De absolutt eneste gangene man kan angripe mennesker er hvis noen angriper deg og du MÅ forsvare deg. koranen sier at man bare kan angripe som forsvar, men hvis fienden gir seg må man også gi seg, unødvendige angrep blir sett på som en synd.

Og jeg mener at folk trur det er en voldelig religion basert på ignoranse, fordommer, propaganda og rett og slett mangel på kunnskap. ironisk nok konverterte kristene til islam som aldri før etter 9/11 fordi de ble virkelig nysgjerrige på denne "voldelige religionen" hvorfor den er så voldelig, hvorfor kvinner blir undertrykket osv. men de fleste sier at når de leste koranen fant de det motsatte og den sanne og ene gud som de ikke fant andre steder som i bibelen.

Skrevet

Jeg kan gå med på at det står enkelte steder i koranen at man ikke skal drepe, men spørsmålet var om det var noen steder i koranen som oppfordrer til vold. Jeg spør selvsagt fordi jeg vet, og lurer derfor på hvordan du kan skrive det du skriver om følgende vers:

4:101 "... For the Unbelievers are unto you open enemies."

8:59-60 "Let not the unbelievers think that they can get the better (of the godly). They will never frustrate (them). Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies of God and your enemies and others besides, whom ye may not know, but whom God doth know ..."

9:5 "... fight and slay the pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war) ..."

Er det virkelig ignoranse som gjør at jeg leser slikt og ser på hva som har skjedd i Allahs navn og tenker at Koranen _kanskje_ er litt av problemet? At man kanskje ikke hadde vært så flink til å slenge rundt seg lille jihad-begrepet hver gang noe skjedde som man følte såret Allahs følelser?

Skrevet (endret)
Jeg kan gå med på at det står enkelte steder i koranen at man ikke skal drepe, men spørsmålet var om det var noen steder i koranen som oppfordrer til vold. Jeg spør selvsagt fordi jeg vet, og lurer derfor på hvordan du kan skrive det du skriver om følgende vers:

4:101 "... For the Unbelievers are unto you open enemies."

8:59-60 "Let not the unbelievers think that they can get the better (of the godly). They will never frustrate (them). Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies of God and your enemies and others besides, whom ye may not know, but whom God doth know ..."

9:5 "... fight and slay the pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war) ..."

Er det virkelig ignoranse som gjør at jeg leser slikt og ser på hva som har skjedd i Allahs navn og tenker at Koranen _kanskje_ er litt av problemet? At man kanskje ikke hadde vært så flink til å slenge rundt seg lille jihad-begrepet hver gang noe skjedde som man følte såret Allahs følelser?

-"For the Unbelievers are unto you open enemies" dette handler om en krigssituasjon, og det er også viktig å lese hele diktet for å virkelig skjønne det. før det sitatet står det "Når dere farter omkring i landet, så er det ingen synd om dere korter ned bønnen, hvis dere frykter at de vantro kan plage dere. De vantro er en klar fiende for dere" dette beskriver at de vantro, altså fienden som var ute etter å drepe muslimer på den tiden, de er en klar fiende.

- "Let not the unbelievers think that they can get the better (of the godly). They will never frustrate (them). Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies of God and your enemies and others besides, whom ye may not know, but whom God doth know"

Som sagt kan muslimer kun angripe ved forsvar. og det er dette det handler om, hvis en hær angriper muslimene skal de følge det som står der. for å få med seg hele bildet er det veldig viktig å ta med det neste verset som kommer. 8:60 " And if they incline to peace, incline thou also to it, and trust in Allah. Lo! He, is the Hearer, the Knower. "

- fight and slay the pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war. for det første så er det verset litt endret, her er den orginale "Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! "

i verset før står det "Dog unntatt de av avgudsdyrkerne som dere har gjort avtale med, og som ikke har forbrutt seg på noen måte, eller ytet andre hjelp mot dere. Overhold avtalen overfor dem til fristen er ute. Gud holder av de gudfryktige." jeg trur nok verset sier alt. dette er for de som ikke holder avtaler, ikke hjelper osv.

og så etter sitatet nr 9:5 så står det Men hvis de omvender seg, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik.

OG i neste vers står det " Hvis noen av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet". ser du hvor nåderik gud er?

Endret av oslotur
Skrevet
-"For the Unbelievers are unto you open enemies" dette handler om en krigssituasjon

... En krigssituasjon som kun eksisterer fordi koranen her byr muslimer å føre krig mot de vantro ("unbelievers), altså alle som ikke deler deres tro. Det holder ikke å avskrive den klare bruken av begrepet vantro i disse surene som et slags samlebegrep på alle som på et eller annet tidspunkt var i en eller annen form for territorial konflikt med de første muslimene.

Skrevet

Hvordan kan muslimene ha greid å erobre land etter land, bare ved å forsvare seg?

Skrevet
... En krigssituasjon som kun eksisterer fordi koranen her byr muslimer å føre krig mot de vantro ("unbelievers), altså alle som ikke deler deres tro. Det holder ikke å avskrive den klare bruken av begrepet vantro i disse surene som et slags samlebegrep på alle som på et eller annet tidspunkt var i en eller annen form for territorial konflikt med de første muslimene.

har du lest koranen?

Skrevet

Hva er det som overbeviser deg til å tro at Allah som Muhammed sier er Gud, er rett??

Jeg kunne tenkt meg overbevisende ting som står i koranen eller de andre bøkene som virker utenomjordisk, litt sånn ala det jeg har skrevet om bibelens åpenbaringer her i denne topicen tror jeg:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=331762

F.eks Jesus sier det står skrevet om Ham i skriftene, dvs Gamle Testamentet i bibelen. Men for en som ikke tror, er det vanskli å finne, visst ikke en som tror forteller om det.

Skrevet
http://islamnet.no/index.php?option=com_co...r&Itemid=24

der kan man lese litt angående spørsmålet ditt "Hvordan kan muslimene ha greid å erobre land etter land, bare ved å forsvare seg? "

Veldig bra internettside!!!

Ja, dette var jo en fin måte å overbevise naive enfoldige mennesker på.

At de måtte bruke makt for å holde fred, gjaldt selvfølgelig hver gang de invaderte nye land, og det gjelder fortsatt. Deres massedrap hvor de er i ferd med i innvadere nye land, fortsetter på mange steder også i dag.

Å kalle islam for en fredens religion, er det samme som å latterliggjøre seg selv. Vi så litt av denne freden i Oslo i fjor.

Og vi så den etter utgivelsen av noen harmløse tegninger, og vi ser og hører om denne freden i TV og radio hver eneste dag.

Skrevet (endret)

...

Endret av orchid1988
Skrevet
Man kan ikke sammenligne Islam, altså koranen og hva enkelt mennesker gjør.

Da bør du kanaskje sette deg ned å lese litt om islam, ikke se på hva menneskene gjør.

Jeg tror de aller fleste faktisk ikke bryr seg med hva den enkelte muslim gjør, så lenge de ikke føler at det er i konflikt med deres eget liv, og det er her problemene oppstår. Vi må være enige om at dette er en fullstendig legitim følelse, altså retten til privatliv og retten til å beholde sin egen identitet, og den må fungere begge veier. Slik er det ikke nå. Dessuten føler nok mange at de ikke har rett til å uttrykke dette uten at muslimer føler seg krenket, for i motsetning til 'oss ikke-muslimer' så later muslimers religion til å være mye mer knyttet til deres personlige identidet.

Når vi da kritiserer politikk, eller tradisjoner så tas dette som et angrep på identiteten. Vi kan ikke ha det slik at denne retten til å forbeholde seg krenkelse innehas kun av muslimer som en direkte følge av religion. Å diskutere og angripe andre personers syn på politikk, samfunn, menneskesyn og til en viss grad kultur oppfattes vanligvis fullstendig legitimt, men i tilfellet med muslimer så tas dette som et angrep på religionen og videre på identiteten.

Det er jo akkurat som med kristendommen, prestene plyndret og voldtok, stjal, osv. mye stygg i historie. Men bibelen sa ikke at han kunne gjøre sånt. Så man skal ikke dømme en religion for noe en person gjør. det blir helt feil. Derfor tror jeg at mange mennesker frykter muslimer og er redd alle, for noe en person gjør får alle skyld. og det er helt feil.

Hva skal man dømme en religion etter, hvis det ikke er ut fra hva dens håndhevere eller tilhengere gjør? Det er jo dette som ER religionen, men den praktiseres jo selvfølgelig i forskjellig grad.

Islam er den religionen som ikke brukte makt jo når dem overtok land, det er besvist av forskere, og de er ikke muslimer. Mye spennende man kan lese inne på den siden om man lurer.

Man finner nok bevis både for og i mot akkurat der, alt etter hva man leter etter.

Og det med den Mohammed tegningen, den var barnslig og unødvendig gjort av han som tegnet det, han visst det ville bli opprør, så han la opp til det selv. Sitter bare å ler av hvor dumt det egentlig er. Men men.. hva skal man gjøre. Hvorfor skal ikke muslimene få lov å forsvare seg.

At det ble et slikt oppstyr viser bare hvor viktig det faktisk var, altså bevisstgjøring på ytringsfriheten, og hadde ikke islamistene sprengt seg i Muhammeds/Allahs navn så hadde ikke tegningene hatt noen symbolverdi i det hele tatt. Hvis man hadde avstått fra å si noe pga represalier så er det ikke ytringsfrihet, ikke sant? Det blir litt som når en storebror lover lillebroren godteri hvis han ikke maser, for så å aldri oppfylle løftet siden lillebroren vet at han ikke får noe i tilfelle han spør.

Her (i Norge), så er det en generell oppfatning om at ytringsfriheten hever seg over religion, slik sett kan man kanskje si at brudd på dette er et angrep på vår identitet på samme måte som muslimer føler tegningene som et angrep på sin. Hvorfor skal ikke vi få lov til å forsvare ytringsfriheten vår?

Jeg ser at dette ble forferdelig dårlig skrevet, men du skjønner det jeg skal frem til. Sitter og hører på lydbok :)

Skrevet
Å kalle islam for en fredens religion, er det samme som å kalle kristendommen en fredens religion.

Jeg endret litt på sitatet ditt, fordi jeg lurer på hvordan du ville motargumentert et slikt argument. La meg minne deg på at hvis du siterer koranen så vil jeg sitere bibelen, og at jeg kommer til å trekke frem særlig Leviticus. ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...