Gå til innhold

Dialektskriving

Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest nemorosa

Jeg bruker å skrive på dialekt med de jeg kjenner som er fra samme stedet som meg eller som skriver på dialekt til meg når vi sender meldinger e.l. For å være helt ærlig ser jeg ikke problemet i det, og det blir bare mer og mer vanlig. Selv om jeg gjør dette betyr det ikke at jeg ikke kan å skrive på bokmål eller nynorsk - snarere at jeg føler at dette blir mer personlig såfremt personen jeg skriver med skjønner hva jeg skriver. Jeg synes dette bare er en fin måte å bevare dialektene rundt om i landet og ser ingen grunn til å slutte med det.

Jeg har heller aldri hatt noen problemer med å forstå dialekter skrevet av personer fra helt andre deler av landet om jeg legger godviljen til. Folk skriver jo som de snakker, så forstår du de når de prater med de skjønner du jo også det de skriver? Jeg synes det bare er koselig siden dialekter forteller mye om hvor personer er fra og en person som skriver på dialekt er stolt av dialekten sin. Dialektene rundt om i landet viskes jo bare mer og mer ut og om skriving på dialekt er med på å bevare de synes jeg bare det er flott at folk bruker de skriftlig såvel som muntlig :) men det er bare min mening, og om det skulle bli for vanskelig å forstå(noe jeg har til gode å oppleve), er det vel bare å spørre pent om de kan oversette det til bokmål/nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Bergen, jeg sier også huse, toge og flye. Har aldri falt meg inn å skrive det på den måten. Bokmål har jeg alltid skrevet, selv da jeg var 14 og iherdig bruker av IRC. Har aldri skrevet på dialekt. Min erfaring er at det er litt "enklere" folk som skriver på dialekt her i Bergen, mens andre bondeknølsteder bruker "alle" å skrive på dialekt. Spesielt trøndere, nordlendinger og vossinger! For å ikke nevne folk fra Rogaland. :sjenert:

Hehe, dummeste jeg har hørt på lenge! :roll:

Men en god latter fikk jeg, ikke værst bare det

Hilsen Stavanger jente :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det styggeste jeg har sett.

Kjenner mange som snakker dialekt, men kun tre som kler det. Den ene er en venninne, de to andre er kompiser. Det verste jeg ser er nordlendinger som skriver på nordlandsk, det får det til å grøsse inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Læreren
Det er det styggeste jeg har sett.

Kjenner mange som snakker dialekt, men kun tre som kler det. Den ene er en venninne, de to andre er kompiser. Det verste jeg ser er nordlendinger som skriver på nordlandsk, det får det til å grøsse inni meg.

?

Så du og mange av dem rundt deg snakker ikke dialekt? Er du nyhetsoppleser i Dagsrevyen?

Forøvrig må jeg si at det styggeste jeg vet, og som får det til å grøsse inni meg, er kulturimperialister som tillater seg å se ned på andre pga språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk på død og liv skal skrive på dialekt. Jeg skriver ikke perfekt selv, men om jeg skulle skrive alle ordene slik jeg uttaler de vil det jo være mye vanskeligere å lese. Vi har hele to skriftspråk her i landet, skjønner ikke at det skal være så vanskelig å benytte seg av en av disse? Alle snakker jo litt dialekt, men sjelden folk på østlandet skriver slik de snakker, det er det sør, vest, og nordlendingene som gjør. Selv om jeg forstår hva de sier er det veldig tungt å lese, og jeg leser aldri innlegg som ikke er skrevet på bokmål eller nynorsk. Ikke alltid jeg gidder å lese lange innlegg på nynorsk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalalaa
Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk på død og liv skal skrive på dialekt. Jeg skriver ikke perfekt selv, men om jeg skulle skrive alle ordene slik jeg uttaler de vil det jo være mye vanskeligere å lese. Vi har hele to skriftspråk her i landet, skjønner ikke at det skal være så vanskelig å benytte seg av en av disse? Alle snakker jo litt dialekt, men sjelden folk på østlandet skriver slik de snakker, det er det sør, vest, og nordlendingene som gjør. Selv om jeg forstår hva de sier er det veldig tungt å lese, og jeg leser aldri innlegg som ikke er skrevet på bokmål eller nynorsk. Ikke alltid jeg gidder å lese lange innlegg på nynorsk heller...

Og jeg, muligens forhåndsdømmende, tenker at de som ikke forstår nynorsk er dumme. Eller ignorante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg, muligens forhåndsdømmende, tenker at de som ikke forstår nynorsk er dumme. Eller ignorante.

Er ikke det at jeg ikke forstår nynorsk, men synes det helt klart er mer tungvindt å lese enn bokmål. Kommer jo an på hva det gjelder såklart, er det et spennende tema leser jeg alt (tilogmed de på merkelig dialekt), men er det temaer jeg er halvveis interessert i, og folk skriver lange innlegg på nynorsk gidder jeg ikke alltid å lese. Ikke alltid jeg gidder om innlegget er langt og uinteressant på bokmål heller, kommer litt an på hvor mye jeg kjeder meg. Er det noe utenfor kjedsomhetssurfing på kg jeg driver med, så leser jeg selvfølgelig alt på nynorsk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nordnorsk
Det verste jeg ser er nordlendinger som skriver på nordlandsk, det får det til å grøsse inni meg.

Hvorfor det? Da må du jo ha veldig i mot nordnorsk dialekt. Jeg skriver kun dialekt i uformelle sammenhenger, som sms og en sjelden gang i e-post. Dialektform gjør at det blir mer personlig og uhøytidelig, så jeg gjør det bare til folk jeg kjenner fra før og som selv snakker dialekt. Jeg skriver aldri dialekt på forum eller i brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♣♣♣

Jeg liker heller ikke at folk skriver på dialekt. Jeg synes dialekter er veldig fint i de fleste tilfeller. Det er mangfoldig og flott. Men det er forskjell på å HØRE noen snakke en dialekt, og å LESE en dialekt. Det blir tungt å lese for de som ikke kommer fra samme distrikt.

På facebook har jeg en del venner som kommer både vestfra og nordfra. Og disse skriver konsekvent på dialekt. Særlig de fra trøndelag og nordover, har en tendens til det. Folk fra østlandet skriver sjelden eller aldri på dialekt.

Hvorfor er det så om å gjøre for dere fra nord å skrive på dialekt? For meg virker det veldig demonstrerende og patriotisk. Som om dere vil rope ut at "æ e trønder/nordlænning, og e bærre sååå stolt tå dialækta mi, og det må æ vis fræm te all dokk søringa som bærre snakke kjædli bokmål.....". :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder bosatt på østlandet, og på forum skriver jeg konsekvent bokmål.

På Facebook oppdaterer jeg statusen min på bokmål, mens jeg i kommentarer til andre trøndere kan skriv på trøndersk, fordi det er sånn vi snakker sammen når vi møtes. Kommentarer til andre som snakker østlandsk, eller en annen dialekt, skriver jeg bokmål til.

Det føles unaturlig for meg å skrive "Jeg kommer snart" istedet for "æ kjæm snart" til søsteren min som jeg har snakket trøndersk med i snart 25 år.

Det samme gjelder SMS - trøndersk til trøndere og bokmål til alle andre.

For meg er det altså egentlig ikke et bevisst valg, det bare føles naturlig å ta det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_haha_*

Jæj snakker oslo-dialekt. å vis jæj skulle skrive sånn hær hele tia hadde de blitt veldi vansklig å forstå. Jæj irriterer mæj åver fålk såm hele tia skriver dialekt fordi de ær så tongvint å lese. Så vær så snill å skriv bokmål eller nynorsk. Vis jæj skulle skrive sånn hær hele tia tror jæj dere ville bli veldig irritert etter vært.

Jæj sier åsså tåge å ikke tåget (toge og ikke toget) ingen dialekter i nårge sier tåget (toget) så de er ingen uncyling å skrive tåge (toge) bare så dere veit de. Har dere norleninger, bergensere, trøndere,sørleninger rett ti å skrive dialekt har jæj like mye rett som dere. å jæj tror nåk dere hadde blitt irritert etter vært.

Tror jæj fikk fram påenge nå jæj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæj snakker oslo-dialekt. å vis jæj skulle skrive sånn hær hele tia hadde de blitt veldi vansklig å forstå. Jæj irriterer mæj åver fålk såm hele tia skriver dialekt fordi de ær så tongvint å lese. Så vær så snill å skriv bokmål eller nynorsk. Vis jæj skulle skrive sånn hær hele tia tror jæj dere ville bli veldig irritert etter vært.

Jæj sier åsså tåge å ikke tåget (toge og ikke toget) ingen dialekter i nårge sier tåget (toget) så de er ingen uncyling å skrive tåge (toge) bare så dere veit de. Har dere norleninger, bergensere, trøndere,sørleninger rett ti å skrive dialekt har jæj like mye rett som dere. å jæj tror nåk dere hadde blitt irritert etter vært.

Hehe hadde vi østlendinger konsekvent skrevet slik hadde vi nok fått høre det gitt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_haha_*
Hehe hadde vi østlendinger konsekvent skrevet slik hadde vi nok fått høre det gitt... :fnise:

Ja :fnise: , de hadde lurt på vofor vi ikke klarer å skrive onkli. Men de skriver like feil når de skriver dialekt. så vis alle østleninger bejyner å skrive sånn så har ikke de no uncyling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;) Det er nok en grunn til at jeg skriver trønders kun til trøndere - og bokmål til dere andre. Full forståelse for at det er slitsomt og irriterende å lese for de som ikke har dialekten "inne" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♣♣♣
;) Det er nok en grunn til at jeg skriver trønders kun til trøndere - og bokmål til dere andre. Full forståelse for at det er slitsomt og irriterende å lese for de som ikke har dialekten "inne" ;)

Det er jo ikke et problem, når det er en privat "samtale" mellom to personer. Men veldig mange skriver på dialekt f.eks på facebook-veggen, der man blir lest av folk fra andre distrikter også. Selv om kommentarene er rettet mot kun en person, vet man jo at andre kan lese det som blir skrevet der. Det er så sykt irriterende. Det ser like dumt ut å lese f.eks trønderdialekt, som det er å lese østlandsdialekt. Det ville være latterlig om jeg skulle formulere meg slik: I dag ha'jæi vært i buttikken å brukt åpp pennga till pottittgull å gåtteri...Det er slik jeg snakker, men det ser unektelig ganske idiotisk ut. :slår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Dere har ikke forstått at bokmål er det samme som østlandsk. Dere skriver jo tilnærmet slik dere snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvorfor er det så om å gjøre for dere fra nord å skrive på dialekt? For meg virker det veldig demonstrerende og patriotisk. Som om dere vil rope ut at "æ e trønder/nordlænning, og e bærre sååå stolt tå dialækta mi, og det må æ vis fræm te all dokk søringa som bærre snakke kjædli bokmål.....". :eeeh:

Så det er sånn du forstår det!?! Det sier vel litt om deg egentlig, når du tror vennene dine brisker seg med å skrive dialekt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Dere har ikke forstått at bokmål er det samme som østlandsk. Dere skriver jo tilnærmet slik dere snakker.

Så dukke eksemplet under der, eller? Vi jø' jokke de, sku vi skrivi som vi snakker, så hadde sett ut sånn hær. Dessuten så tro jæ vi væit best sjøl åssn vi snakkr, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dukke eksemplet under der, eller? Vi jø' jokke de, sku vi skrivi som vi snakker, så hadde sett ut sånn hær. Dessuten så tro jæ vi væit best sjøl åssn vi snakkr, faktisk.

Om du har lyst å gjøre deg dum og ikke vil fatte at det er gigantisk større ulikheter mellom nordnorsk og bokmål enn mellom østlandsk og bokmål, så vær så god. Egentlig tror jeg vel denne tråden handler om at nordlendinger bare ikke må innbille seg at de er noe... Ikke første gang slike holdninger utfolder seg i full blomst på dette forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♣♣♣
Så det er sånn du forstår det!?! Det sier vel litt om deg egentlig, når du tror vennene dine brisker seg med å skrive dialekt... :fnise:

Nåja, tror og tror. Det kan virke sånn for utenforstående i allefall. Uansett hva som ligger bak, så er det ikke til å komme bort fra at det virker litt fordummende når man leser det. En får eet inntrykk av at skribenten er en liten unge som enda ikke har begynt på skolen. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...