Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #1 Del Skrevet 1. januar 2010 Joda, det er nok lov. Selv jobber jeg ikke i butikk, men i kundeservice og vi har som også åpent første nyttårsdag (sitter på jobb nå). Vi får dog et saftig tillegg for å være på jobb nå. Mvh Yvonne Hei Yvonne Du virker som en trivlig jente, og jeg synes du har mange gode innlegg her på KG. Fortsett med det. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du ofte bruker begrepet "dog" feil i veldig mange sammenhenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. januar 2010 #2 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Hei Yvonne Du virker som en trivlig jente, og jeg synes du har mange gode innlegg her på KG. Fortsett med det. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du ofte bruker begrepet "dog" feil i veldig mange sammenhenger. Ordet "dog" kan ha flere betydninger basert på sammenheng, og f.eks ha betydningen men, akk, likevel, selvom, allikevel, ikke desto mindre osv. Du finner den offisielle betydningen her: Bokmålsordboka Mvh Yvonne Endret 1. januar 2010 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #3 Del Skrevet 1. januar 2010 Ordet "dog" kan ha flere betydninger basert på sammenheng, og f.eks ha betydningen men, akk, likevel, selvom, allikevel, ikke desto mindre osv. Du finner den offisielle betydningen her: Bokmålsordboka Mvh Yvonne I følge den siden der kan "dog" ha to betydninger: likevel og ikke desto mindre/like fullt. Kanskje jeg tar feil, men synes dog det virker rart å bruke begrepet "dog" slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. januar 2010 #4 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) I følge den siden der kan "dog" ha to betydninger: likevel og ikke desto mindre/like fullt. Kanskje jeg tar feil, men synes dog det virker rart å bruke begrepet "dog" slik. Det er godt mulig det, men du får ta det med min norsklektor på lærerhøgskolen, fordi det er h*n som veiledet meg på dette - også flere andre lektorer. Ord har rom for tolkning, det er ikke alltid vi bruker ordene slik de står i bokmålsordboka. Jeg følger kun de retningslinjer som er gitt av flere lektorer. Godt mulig du synes det er feil for deg, det finnes også dialektiske og sosiolektiske grunner til at man bruker ord forskjellig. Jeg synes det virker feil når folk sier "jeg er fri for penger", som i "jeg har ikke mer penger". Men det er nå så, dette er en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. Mvh Yvonne Endret 1. januar 2010 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #5 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg har inntrykk av at mange bruker "dog" når man ville brukt "however" på engelsk, som blir noe sånt som imidlertid/uansett på norsk. Jeg synes imidlertid passer bedre i sitatet i hovedinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #6 Del Skrevet 1. januar 2010 (Jeg er ikke samme gjest som startet emnet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå