Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Når jeg får større kåk har jeg så lyst å invetsere i en romaskin! Det er så sykt bra trening :)

Jeg har også litt lyst på en romaskin hjemme. :)

GRATULERER med gjennomført løp. Du er så beinhard.

Har ikkje vært på nett på ein liten evighet, derav sein gratulasjon. Håper at kroppen har begynt å bedre seg litt. Og at du er litt snill med den no... God bedring uansett!

Takk for det, Mim! Så koselig å se deg her igjen. :):klem:

Det har vært stille fra meg i det siste, men det betyr ikke at jeg ikke trener. Jeg bare er ikke så inspirert til å logge for tida, for det går mye i alternativ trening, og det har vært MYE frustrasjon den siste tida fordi trening gjør vondt.

Nå begynner det å løsne litt, og bekkenet begynner så smått å holde seg mer på plass, slik at det ikke drar seg opp og skaper problemer hele tiden. Likevel må jeg regne med at jeg ikke blir friskmeldt før nærmere jul. Muskler og sener rundt bekken, lyske og helt ned til låret er betent, menisken er smått irritert på grunn av feilbelastningen og i det hele tatt trenger kroppen min riktig trening og behandling for å bli helt frisk og klar for nye utfordringer. Jeg har rett og slett ikke noe annet valg enn å stelle pent med den.

Det blir en del roing, spinning, litt ellipsemaskin, litt styrketrening, men ikke noe knebøy og ikke noe markløft. De øvelsene må jeg holde meg langt unna, knebøyen vil irritere menisken ytterligere, og markløften kan ødelegge arbeidet jeg har gjort for at bekkenet skal holde seg bedre på plass. Det flytter seg fortsatt, men nå bare 1/2-1 cm mellom hver behandling i motsetning til 3-4 cm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg får større kåk har jeg så lyst å invetsere i en romaskin! Det er så sykt bra trening :)

Jeg har også litt lyst på en romaskin hjemme. :)

GRATULERER med gjennomført løp. Du er så beinhard.

Har ikkje vært på nett på ein liten evighet, derav sein gratulasjon. Håper at kroppen har begynt å bedre seg litt. Og at du er litt snill med den no... God bedring uansett!

Takk for det, Mim! Så koselig å se deg her igjen. :):klem:

Det har vært stille fra meg i det siste, men det betyr ikke at jeg ikke trener. Jeg bare er ikke så inspirert til å logge for tida, for det går mye i alternativ trening, og det har vært MYE frustrasjon den siste tida fordi trening gjør vondt.

Nå begynner det å løsne litt, og bekkenet begynner så smått å holde seg mer på plass, slik at det ikke drar seg opp og skaper problemer hele tiden. Likevel må jeg regne med at jeg ikke blir friskmeldt før nærmere jul. Muskler og sener rundt bekken, lyske og helt ned til låret er betent, menisken er smått irritert på grunn av feilbelastningen og i det hele tatt trenger kroppen min riktig trening og behandling for å bli helt frisk og klar for nye utfordringer. Jeg har rett og slett ikke noe annet valg enn å stelle pent med den.

Det blir en del roing, spinning, litt ellipsemaskin, litt styrketrening, men ikke noe knebøy og ikke noe markløft. De øvelsene må jeg holde meg langt unna, knebøyen vil irritere menisken ytterligere, og markløften kan ødelegge arbeidet jeg har gjort for at bekkenet skal holde seg bedre på plass. Det flytter seg fortsatt, men nå bare 1/2-1 cm mellom hver behandling i motsetning til 3-4 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jammen blir man tøff av å jobbe med bare mannfolk. :gjeiper: Jeg skal ærlig innrømme at jeg har lagt på meg de siste månedene. Litt trøstespising siden livet har vært kjipt og treninga har blitt litt så som så på grunn av skadene. Likevel var det tøft å få rimelig tydelige hint i lunsjen i går om at noen av teamkollegaene mine syntes jeg var blitt småfeit og burde spise mindre. Jeg er på ingen måte overvektig, men noen kg har sneket seg på, og jeg jobber hardt for å få dem av igjen nå som jeg kan trene hardere spinningøkter. "Tough love" heter det vel, men jeg skal innrømme at tankene om å gå rett på do og spy opp igjen lunsjen kom snikende. En annen teamkollega lurte på hvordan man uten å tenke kunne si noe sånt til andre, så heldigvis fikk jeg litt støtte. I overkant frekt, men en tankevekker likevel. Et kraftig spark bak til å ta tak i ting før det går for langt.

Treningsøktene og motivasjonen går veldig opp og ned om dagen. Det blir noen flere fridager enn jeg egentlig pleier å ta, og motivasjonen er til tider på bånn. Så får jeg gode økter som i går og i dag, og da går motivasjonen i taket igjen. Jeg må bare passe på så jeg ikke overdriver, for menisken er kraftig irritert, og bekkenet vil fortsatt ikke holde seg på plass. Kneleddet virker også litt slarkete, så her må jeg tydeligvis prøve å få trent litt støttemuskulatur. Har hatt noen stygge knekk og noe som for meg virker som forflytninger sideveis i kneleddet. Blir fulgt opp tett av kiropraktor og fysio, så så lenge de ikke nedlegger noe forbud og jeg ikke får store smerter fortsetter jeg som nå. Snart begynner SATS med full høsttimeplan igjen også, og så lenge jeg har timer å forholde meg til alle dager utenom lørdag klarer jeg å komme meg på trening hver dag. Har jeg ikke en time som tvinger meg på senteret har jeg store problemer med å komme meg av gårde, bortsett fra lørdag. Særlig etter jobb når jeg har hatt en stressende og lang dag kan det være et slit å dra på trening, når motivasjonen da er på bånn fordi jeg ikke kan trene ditt og ikke kan trene datt så blir det fort ingen trening.

Skal man se positivt på dette så får jeg jo virkelig trent alternativt om dagen, jeg lærer mye om hvordan både psyken min og kroppen min fungerer, og jeg får masse, masse sykkeltrening. Det kan jo være en fordel før neste år, ettersom jeg har planlagt å sykle flere sykkelritt da. Ellers får jeg jo også trent skadeforebyggende trening, og får dette inn som en rutine noe jeg også kan bruke etter at jeg har blitt friskmeldt slik at jeg kanskje slipper flere skader som dette i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg var kjempefrekt sagt; hvem er de til å fortelle deg at du burde spise mindre? De burde se ut som gjengen i "Magic Mike" i såfall! Og selv da er det ikke greit å si slike ting.

Du er den tøffeste og sprekeste dama jeg vet om og du er nok strammere i fisken enn de fleste uansett hva og hvor mye du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig kollega! Sånt sier man bare ikke, samme hvor mye folk har lagt på seg. Og hallo, småfeit? Du?! Nei nei nei!

Oh yes, de kan være riktig så trivelige i blant. Av en eller annen grunn er det ganske mange av de gutta der som henger seg opp i hva en stakkars jente spiser og hvor mye. De kommer med sånne kommentarer til meg, og klager over hvor lite en del av de andre jentene spiser. De gutta burde få seg en liten leksjon i folkeskikk.

Synes jeg var kjempefrekt sagt; hvem er de til å fortelle deg at du burde spise mindre? De burde se ut som gjengen i "Magic Mike" i såfall! Og selv da er det ikke greit å si slike ting.

Du er den tøffeste og sprekeste dama jeg vet om og du er nok strammere i fisken enn de fleste uansett hva og hvor mye du spiser.

Takk for det, Maja. :) De gutta har egentlig ikke noe de burde sagt, så hvordan de får seg til å si noe sånt det aner jeg ikke, men det er nå sånn på jobben. Hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser blir stadig kommentert. Uansett hva og hvor mye eller lite jeg spiser så er blir det feil og noen må kommentere. Lurer på hvor lenge de kan holde på sånn før jeg sprekker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ein virkelig tøff av sånt, eller blir ein bare flink til å late som om ein er det?

Håper virkelig ikkje du lar det gå inn på deg. Du er antageligvis den sprekeste eg noen sinne har vært i kontakt med, og den siste personen i verden som fortjener å høre noe sånt. Og, forresten, ingen fortjener å høre noe sånt.

Håper den alternative og skadeforebyggende treninga gjør susen. Sikkert godt for kroppen å gjøre litt andre ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ein virkelig tøff av sånt, eller blir ein bare flink til å late som om ein er det?

Håper virkelig ikkje du lar det gå inn på deg. Du er antageligvis den sprekeste eg noen sinne har vært i kontakt med, og den siste personen i verden som fortjener å høre noe sånt. Og, forresten, ingen fortjener å høre noe sånt.

Håper den alternative og skadeforebyggende treninga gjør susen. Sikkert godt for kroppen å gjøre litt andre ting. :)

Godt spørsmål i grunn. Nå har jeg vel alltid vært flink til å late som om ting ikke går inn på meg. Det var noe jeg lærte tidlig.

Jeg savner markløft og knebøy veldig, samme med løping. Samtidig har nok kroppen veldig godt av behandlende og forebyggende trening. Det er nok en god investering i min treningsframtid. Dessuten ser jeg jo at jeg kan bli skikkelig støl av treninga, særlig nå som jeg endelig trener en del tungt igjen. Beina får gjennomgå selv om jeg ikke kan kjøre utfall- og knebøytrening. Fikk forresten tips av en instruktør/PT her om dagen om å kjøre ettbeinsknebøy i slynge. Det kan faktisk kanskje funke, det blir tungt, samtidig som det er lettere å ha kontroll og unngå å at kneet tilter innover. Fikk også gode tips for å trene ryggstrekkerne. Det er en utfordring nå som jeg ikke kan ta markløft.

Begynner også å få en liten oversikt over hvordan treningshøsten min blir seende ut. Søndager er ikke klart enda, men jeg krysser alt av fingre og tær for at min nye favorittinstruktør får ha spinningtimen på søndager framover. Fantastisk instruktør, veldig bra tidspunkt for en time. Foreløpig ser treningsplanen slik ut:

Mandag morgen:

30 min romaskin + fysioøvelser

Mandag ettermiddag:

AshtangaYoga + AscentTrainer

Tirsdag:

Fysioøvelser, spinning og styrke

Onsdag:

Grit Plyo (ny 30 min saltime hos SATS. Spensttrening, håper jeg liker den)

Spinning intervall

Romaskin

Coretime (30 min saltime) Core har blitt enda viktigere for meg å trene for skadeforebygging

Torsdag:

45 min spinning med min nye favorittinstruktør

Styrketrening

Fredag:

Spinning eller step + styrketrening (kommer an på hvem av instruktørene jeg liker best)

Lørdag:

Romaskin + styrketrening

75 min spinning med min andre favorittinstruktør

Søndag:

Spinning + fysioøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en jernkvinne ass! Se på det programmet!!!!

Det kan kanskje se litt tøft ut når man ser det sånn ja. :)

Litt oppgitt over at timen jeg har gått på på søndager denne sommeren ikke fortsetter med yndlingsinstruktøren min. Heldigvis er en annen favoritt tilbake, men jeg skulle helst sett at jeg kunne fått 2 spinningtimer på søndag. Søndag er en gørr dag uansett, dessuten kunne det vært fint å ha et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uka med litt ustrukturert treningsprogram. Nye timeplanen til SATS starter neste uke. Jeg var for støl til AshtangaYoga i dag, så det ble romaskin, fysioøvelser, rygg og skuldre i stedet. Resten av uka blir som følger:

Tirsdag:

Fysioøvelser

Spinning

Styrketrening armer

Onsdag:

Romaskin

Fysioøvelser

Spinning intervall

Torsdag:

45 min spinning

Fysioøvelser

Styrketrening rygg og skuldre

Fredag:

Core

Fysioøvelser

Bein + armer

AT

Lørdag:

Romaskin

Fysioøvelser

Styrketrening rygg og skuldre

Ellipsemaskin/AT

Søndag:

Romaskin

Fysioøvelser

Ellipsemaskin/AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens økt fikk meg til å innse at styrketrening på Solli på tirsdager rett og slett er utelukket. Det er så himla fullt der! Har også funnet noen andre timer jeg har lyst til å være med på i løpet av uka, så jeg får gruble litt på hvordan jeg skal få det til å gå opp.

Energien var på bånn i går, så spinningtimen ble litt så der, men instruktøren var helt ok. Enda godt at han ikke var ræva, for han er en kollega. :gjeiper: Ble fysioøvelser, spinning og styrketrening armer i går.

Litt mer energi i dag, men ikke helt på topp. Likevel ble det en helt ok intervalltime. Startet med oppvarming på romaskin, fulgte opp med fysioøvelser og avsluttet med intervalltimen og skikkelig tøying. Fikk knekt opp litt i korsrygg/bekken også. Gjør en tøyeøvelse fra yogaen som minner litt om måten kiropraktor knekker opp i bekkenet mitt, og det er effektivt gitt. Har merket det godt i korsrygg og kne de siste dagene, så får håpe det holder seg bra fram til timen nesten uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trening i dag, som forrige helg våkna jeg opp med dundrende hodepine, kvalm og generelt laber form. I går drakk jeg til og med vann, så ikke vet jeg hva jeg gjør feil.

Uansett, det skjer litt av hvert som gjør at jeg må forandre planene litt. Dermed ser treningsuka ut som følger:

Mandag morgen:

Romaskin + fysioøvelser + styrketrening rygg og skuldre

- Ca 2 timer

Mandag kveld:

Spinning intervall + Spinning

Ca 2 timer

Tirsdag morgen:

Spinning. Ingen trening på kvelden fordi en tidligere kollega kommer hjem til meg og lager middag til meg.

Ca 1 time

Onsdag:morgen:

Ellipsemaskin + fysioøvelser

Ca 1 time

Onsdag kveld:

Grit plyo + spinning intervall + romaskin + coretime

Ca 2,5 time

Torsdag morgen:

Romaskin + fysioøvelser + styrketrening armer

Ca 1,5 time

Torsdag kveld:

45 min spinning + TdF spinning (ny time i satssystemet, vi sykler etapper i Tour de France)

Ca 2 timer

Fredag morgen:

Romaskin + fysioøvelser + styrketrening rygg og skuldre. Ingen trening på kvelden fordi jobben har kvartalssamling etter jobb.

Ca 2 timer

Lørdag:

Fysioøvelser + styrketrening bein og bryst + 75 min spinning

2-2,5 time

Søndag:

Romaskin + fysioøvelser + ellipsemaskin. Skal på Tusenfryd med jobb, så rekker ikke spinningtime.

Ca 1,5 time

Det blir faktisk en 17-18 timer med trening hvis jeg klarer å holde planen, men det trengs. Jeg har tatt alt for lett på treninga, jeg har lagt på meg og nå er det på tide å komme tilbake i gode rutiner, gå ned i vekt og få tilbake overskuddet og humøret. En del av spinningtimene blir rolige da, så det er ikke så ille som det ser ut, spinningtime nr. 2 i morgen blir rolig, det samme blir begge spinningtimene på torsdag.

Trenger også å gjøre noe for å dempe rastløsheten. Ferieturen min i oktober/november er så og si ferdig planlagt, og jeg venter bare på å få sette meg på flyet. Jeg trenger noe å fylle tida med fram til jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg knapt sov i natt ble økta på bare 1,5 t i stedet for 2. Trengte en halvtime lenger før jeg stod opp. Til sammen ble det vel 2-2,5 times søvn, men ikke sammenhengende. Håper jeg er skikkelig trøtt i kveld så det ikke blir vanskelig å sovne.

Fikk likevel en bra økt, varmet opp på romaskina, gjorde fysioøvelsene, som er en god oppvarming før styrketrening på rygg og skuldre. Var hos fysio og kiropraktor etterpå, og det var definitivt ikke behagelig, så nå er jeg øm og mørbanka over alt. Arbeidsdagen har knapt begynt og jeg bare gleder meg til den er over. Ser fram til to spinningtimer i dag, og håper at jeg skal være helt slått ut i kveld så jeg sovner så fort jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blytungt med to spinningtimer i dag, men veldig deilig også. Må tidlig på jobb i morra, så måtte avlyse spinningtimen i morgen tidlig. Har en avtale med sjefen om å få gjort unna en del ting tidlig i morgen fordi det er det eneste tidspunktet han kan, og han er den eneste som kan det. Så bli det meg da. :gjeiper:

Blir nok romaskin, fysioøvelser og ellipsemaskin i morgen tenker jeg, evt. trener jeg litt armer, men jeg vil ha inn mest mulig kondisjon for tida så ikke helt sikker på at det blir armer når jeg ikke får kondisjon på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null energi på treninga i dag, men fikk da gjenomført en økt. Trøtt som en dupp nå, og verre blir det vel. Kommer til å være supertrivelig selskap for kokken i dag. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du står på :)

Prøver i alle fall. :gjeiper:

Kjenner på kroppen at jeg ikke har sovet nok i det siste. Blei ikke noen morgentrening i dag, men nesten 3 timer på kvelden er ikke så ille det heller. Varmet opp med romaskin, gjorde fysioøvelser og trente bein og bryst før en veldig rolig spinningtime. Kommer ikke til å kjøre den igjen i noen stor grad. Neste uke tester jeg Grit Plyo og Spinning intervall på et annet senter, og håper jeg liker det i stedet. Ingen stor fan av instruktøren i dag, i tillegg til at hun kommer seint til timen fordi hun har en annen time først.

Rett etter spinningtimen var det Coretime. Instruktøren er en venninne av meg, så det var en bra time. Hun er veldig søt og flink, også blir det jo alltid en liten prat etterpå. Trener jeg Grit og Intervall har jeg en time på meg før Coretimen på å komme meg fra det ene senteret til det andre, og får tid til en liten økt på romaskin for å holde meg varm. Er litt spent på hvordan Grit-timen er lagt opp og hvordan beina mine reagerer på den. Kneet, lysken og bekkenet er fortsatt skikkelig trøblete, og jeg er så inderlig lei. Føler heller ikke at fysio hjelper så mye som det burde. Nå skal jeg til massasje neste lørdag da, så kanskje det kan hjelpe på. Hun jeg skal til har hjulpet meg veldig før, så krysser fingra for at den timen kan gi litt resultater.

Regner også med at en måned i varmere klima og en annen rutine vil ha god effekt. Jobben min er ikke ideell for sånne skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en skikkelig smell i helga. :( På vei hjem fra kvartalsmøtet kjente jeg det gjorde vondt i ryggen og innen jeg kom hjem hadde jeg temmelig vondt. Smertene var veldig like smertene jeg har hatt før når jeg har hatt betennelse i ryggen, så jeg heiv innpå ibux før jeg la meg. Da jeg våkna klarte jeg knapt å røre meg og selv det å puste gjorde vondt.

Needless to say: Ingen trening på lørdag. I stedet lå jeg rett ut fram til akuttimen min hos fysio. Med nok ibux og en temmelig smertefull behandling hos fysio var jeg i det minste bra nok til å kunne stikke på museet med venninnene mine og ha dem med hjem på pizza og vin etterpå.

Søndag lå jeg bare rett ut på sofaen, og i dag orket jeg bare halve dagen på jobb før jeg dro hjem og flatet ut på sofaen og jobbet derfra fram til fysiotimen min. Den og nok ibux til å løse opp det aller verste gjorde at jeg kunne ta en treningsøkt i dag. Jeg har bare godt av å få varmet opp og beveget meg, men på ny har jeg fått forbud mot en hel del trening, så nå må jeg gjøre om planene igjen.

Jeg er alt for stram i brystmuskler og musklene mellom ribbeina, i tillegg er jeg så stram i nakke-, hals- og skuldermuskler at skuldre også er strengt forbudt, bortsett fra baksiden. Så det eneste jeg nå får lov å trene styrke på er bein (bortsett fra utfall-/knebøyøvelser), core + rygg (- markløft) og bakside skuldre. Det begrenser jo ting en del. Kondisjonstrening bortsett fra løping er også greit,

Litt oppgitt over tilbakefallet nå, men turen til fysio fikk meg til å innse at ting slett ikke er bra. Han oppdaget flere ting som ikke har blitt oppdaget tidligere, så nå skal jeg jobbe med to forskjellige fysioterapeuter der. Etter denne omgangen her gir en hel del av plagene mine plutselig mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forsiktig med deg selv. Tror du er litt for rask med å friskmelde deg selv og starter for hardt på når du begynner å føle deg bedre.

Være snill med deg selv nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...