Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil du trekke deg fordi du trur du ikkje klarer det, eller fordi du trur det blir trasig? Eg veit jo ikkje korleis løpet er lagt opp å være, er det veldig trasig å sykle aleine?

Det går jo kanskje an å gi seg sjøl litt bedre tid, og bare gjennomføre. Slik at det ikkje blir så innmari stressande? I mine auger er det ein ganske heftig prestasjon, bare det!

(akkiurat som om det er "bare"...)

Eg trur uansett at du klarer det heilt fint! Du blir glad for at du gjennomførte etterpå. Trur eg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kanskje du ikke skal trekke deg? Se hvordan det går? Tenk så fantastisk følelse du kommer til å ha etterpå?

Men uansett så ønsker jeg deg lykke til! Si fra hva du bestemmer deg for :)

Fristen for å trekke seg gikk ut i går, så jeg satser på å stille. Jeg er fortsatt skeptisk til om det her går bra, men jeg får nå stille til start i det minste.

Vil du trekke deg fordi du trur du ikkje klarer det, eller fordi du trur det blir trasig? Eg veit jo ikkje korleis løpet er lagt opp å være, er det veldig trasig å sykle aleine?

Det går jo kanskje an å gi seg sjøl litt bedre tid, og bare gjennomføre. Slik at det ikkje blir så innmari stressande? I mine auger er det ein ganske heftig prestasjon, bare det!

(akkiurat som om det er "bare"...)

Eg trur uansett at du klarer det heilt fint! Du blir glad for at du gjennomførte etterpå. Trur eg! :)

Det er flere grunner til at jeg vurderte å trekke meg. Jeg hadde aldri meldt meg på i utgangspunktet om jeg hadde visst at jeg måtte sykle aleine. Dette er jo noe jeg aldri har gjort før, og det er stor forskjell på å sykle i 5-7 timer om man har noen som backer en opp eller om man ikke har det.

Det er lagt opp som en lagkonkurranse selv om man ikke MÅ stille på et lag, jeg har aldri gjort dette her før og det er ingen tvil om at dette kommer til å bli tøft. Sjansen for å bli dratt med i en velt, at noe kan skje med sykkelen osv. er i aller høyeste grad til stede. Da er det relativt kjipt å ikke ha noen man kjenner i nærheten tilfelle noe skulle skje.

Jeg går til kiropraktor og fysioterapeut og tar voltaren for at kroppen skal tåle å stille. Jeg er fortsatt veldig usikker på om kroppen holder, siden jeg allerede etter halve distansen begynner å slite.

Jeg har fått noen ganske tøffe mentale trøkker i det siste, så jeg kjenner på at jeg slett ikke er sikker på hvordan huet mitt vil funke, men jeg bekreftet seint i går kveld at jeg stiller så nå kan jeg virkelig ikke trekke meg lenger. Jeg bare håper jeg klarer det, så jeg i det minste har noe å slå tilbake med.

Skrevet

Sender deg gode tanker og ønsker deg masse lykke til! Dette kan bli veldig bra hvis du tenker positivt :klemmer:

"If you don't have confidence, you'll always find a way not to win"

Skrevet

Sender deg gode tanker og ønsker deg masse lykke til! Dette kan bli veldig bra hvis du tenker positivt :klemmer:

"If you don't have confidence, you'll always find a way not to win"

Takk! :klemmer: Jeg har 1,5 uke på komme i riktig modus mentalt, så jeg får bare forsøke å psyke meg opp.

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe tvil om at du tar det løpet alene uten problemer, men jeg skjønner at det er kjipt når en er innstilt på at en skal delta med venner.

Uansett hva du ender opp med så får du en god :klem: fra meg :kose:

Endret av *Maja*
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe tvil om at du tar det løpet alene uten problemer, men jeg skjønner at det er kjipt når en er innstilt på at en skal delta med venner.

Uansett hva du ender opp med så får du en god :klem: fra meg :kose:

Takk! :):klem:

Jeg er både klar og ikke klar for neste helg. Jeg vet at det kommer til å bli tungt, jeg føler jeg ikke har trent nok (det gjør jeg alltid når jeg trener til sånne ting) og jeg er overbevist om at ryggen kommer til å være på sitt vrangeste og været kommer til å være dritt. :fnise:

Samtidig er jeg utrolig klar for å bli ferdig med det, gjennomføre, vise at jeg kan ...

Har satset på å hvile meg i form denne uka. Etter anbefaling fra laglederen vår har jeg trappet betraktelig ned på treninga. Mandag, onsdag og fredag ble derfor fridager. Tirsdag var det sykkeltur, torsdag styrketrening på beina, lørdag ble det styrketrening bryst og delvis skuldre, seinere på dagen ble det en økt på ellipsemaskin.

I dag ble det først en styrkeøkt på rygg og bakside skuldre, og litt seinere langkjøring spinning.

Treningsprogram til uka:

Mandag:

CrossTrainer

AshtangaYoga

Tirsdag:

Sykkeltrening m/intervaller etter jobb + sykle hjem

Onsdag:

Sykle til og fra jobb

AshtangaYoga

Torsdag:

Sykle til jobb

Langkjøring spinning, 60-70% av maxpuls

Fredag:

Slappe av!

Lørdag:

Klar for sykkelritt!

Endret av *Enigma*
Skrevet

Ser bra ut dette!

Gleder meg til å høre hvordan det går på lørdag :D

Skrevet

Ser bra ut dette!

Gleder meg til å høre hvordan det går på lørdag :D

Fortsetter formen som nå kommer det til å gå ordentlig skit! :gjeiper:

Har i utgangspunktet fått treningsforbud etter gårsdagens trening. Herregud, ALT er tungt og jeg hang ikke halvveis med engang. :roll: Selv å gå opp trappa på jobb i morges var slitsomt, blytung i beina.

Nå trenger jeg tydeligvis helt hvile, så det blir ingen trening overhodet i dag. Vi får se an formen litt i morra, mulig jeg forsøker meg på sykkelen bare for å se hvordan beina er, men også mulig jeg dropper det og hører på lagsjefen. Bare frykter at jeg kommer til å bli i overkant rastløs hvis jeg skal gå 3 hele dager uten noen form for trening.

Gjest *Maja*
Skrevet

Så kjipt. Du må være skikkelig overtrent. Kan nok være lurt å hvile litt så du ikke gjør vondt verre.

3 dager er ikke så mye i det store. :fnise: Aner jeg en liten treningsnarkoman? (Sier jeg som vil løpe med feber :legrine::eeeh: )

Skrevet

Så kjipt. Du må være skikkelig overtrent. Kan nok være lurt å hvile litt så du ikke gjør vondt verre.

3 dager er ikke så mye i det store. :fnise: Aner jeg en liten treningsnarkoman? (Sier jeg som vil løpe med feber :legrine::eeeh: )

Er en kombinasjon av veldig mye trening, alt for lite søvn og også alt for lite kcal inn. Jeg vedkjenner glatt at jeg er treningsnarkoman. :) En ting er at jeg er ikke skapt for å sitte stille eller ligge rett ut på sofaen og med en jobb som innebærer at jeg sitter 8-12 timer foran pc-en så klør det i kroppen min etter å være aktiv når jeg har mulighet. Å ikke få trene på noen dager gjør humøret labert (det er virkelig ikke kødd at trening utløser lykkerus), og rygg, nakke og skuldre slår seg totalt vrangt. Etter å ha økt karboinntaket betraktelig de siste dagene føles beina mye bedre. Blir nok likevel treningsfri både i dag og i morgen, sånn at jeg har masse overskudd på lørdag. :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Er en kombinasjon av veldig mye trening, alt for lite søvn og også alt for lite kcal inn. Jeg vedkjenner glatt at jeg er treningsnarkoman. :) En ting er at jeg er ikke skapt for å sitte stille eller ligge rett ut på sofaen og med en jobb som innebærer at jeg sitter 8-12 timer foran pc-en så klør det i kroppen min etter å være aktiv når jeg har mulighet. Å ikke få trene på noen dager gjør humøret labert (det er virkelig ikke kødd at trening utløser lykkerus), og rygg, nakke og skuldre slår seg totalt vrangt. Etter å ha økt karboinntaket betraktelig de siste dagene føles beina mye bedre. Blir nok likevel treningsfri både i dag og i morgen, sånn at jeg har masse overskudd på lørdag. :)

Huff da. Om du som trener så mye får for lite mat så kan jeg tenke at det smeller. Hadde jo det samme for noen uker siden da jeg og spiste for lite, og jeg hadde seriøst ikke NOE overskudd.

Du merker nok raskt forskjell når kroppen jar fått spist seg opp igjen :)

Skrevet

Huff da. Om du som trener så mye får for lite mat så kan jeg tenke at det smeller. Hadde jo det samme for noen uker siden da jeg og spiste for lite, og jeg hadde seriøst ikke NOE overskudd.

Du merker nok raskt forskjell når kroppen jar fått spist seg opp igjen :)

Det er absolutt ikke bra når jeg får i meg for lite, nei. Så nå er det spising som gjelder. :gjeiper:

Jeg er veldig, veldig i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Både kiropraktor og fysio anbefalte meg å ikke stille på lørdag. Problemene mine har forplanta seg ned i kneet mitt også, og behandlinga i dag var rene torturen. Så nå har jeg isa ned kneet og lysken, så hevelsen har i det minste gått ned, men det er fortsatt vondt. Jeg har ikke lyst til å trekke meg, fordi jeg føler det blir veldig feil, men samtidig er jeg veldig i tvil om jeg vil klare å fullføre. :sukk:

Gjest *Maja*
Skrevet

Det er absolutt ikke bra når jeg får i meg for lite, nei. Så nå er det spising som gjelder. :gjeiper:

Jeg er veldig, veldig i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Både kiropraktor og fysio anbefalte meg å ikke stille på lørdag. Problemene mine har forplanta seg ned i kneet mitt også, og behandlinga i dag var rene torturen. Så nå har jeg isa ned kneet og lysken, så hevelsen har i det minste gått ned, men det er fortsatt vondt. Jeg har ikke lyst til å trekke meg, fordi jeg føler det blir veldig feil, men samtidig er jeg veldig i tvil om jeg vil klare å fullføre. :sukk:

Jeg er mer bekymret om du kan forverre skader du allerede har. Når kroppen har sagt så stopp som den har nå så er nok jeg enig med fysio. Det verste er ikke om du ikke klarer å fullføre løpet: worst case så presser du deg så hardt at du får skader som er ugjenopprettelige.

Da skal jeg love deg at 3 dagers pause er en luksus i forhold til det som KAN skje....

Ville stått over jeg. Bli helt frisk igjen. Det kommer alltids flere løp, men du har bare en kropp :klem:

Skrevet

Jeg er mer bekymret om du kan forverre skader du allerede har. Når kroppen har sagt så stopp som den har nå så er nok jeg enig med fysio. Det verste er ikke om du ikke klarer å fullføre løpet: worst case så presser du deg så hardt at du får skader som er ugjenopprettelige.

Da skal jeg love deg at 3 dagers pause er en luksus i forhold til det som KAN skje....

Ville stått over jeg. Bli helt frisk igjen. Det kommer alltids flere løp, men du har bare en kropp :klem:

I know, er selvfølgelig derfor jeg er sånn i tvil om jeg skal stille eller ikke. Fysio sa at det var opp til meg, og at hun skjønte veldig godt at jeg ville stille. Problemet er at lysken/hofteleddsbøyerne/hamstring er så stramme at bekkenet kommer i feil stilling og også drar kneet i litt feil posisjon når jeg sykler og da får jeg feil belastning i kneet.

Er jeg heldig så slipper musklene mer fram mot lørdag etter behandlingen i dag. Jeg bare hater tanken på å skulle trekke meg nå, føler at det blir å feige ut rett og slett. Det synes jo ikke at jeg har vondt. Akkurat nå skulle jeg ønske at fysio ikke hadde sagt noe, I hate making decisions. :sukk:

Gjest *Maja*
Skrevet

Man kan heller ikke se om noen har en hjertesykdom. Betyr fremdeles ikke at de frisk.

Synes du skal lytte til fysio og kroppen. Løpet gjør jo du tross alt for din egen skyld, ikke for noen andre.

Skrevet

Man kan heller ikke se om noen har en hjertesykdom. Betyr fremdeles ikke at de frisk.

Synes du skal lytte til fysio og kroppen. Løpet gjør jo du tross alt for din egen skyld, ikke for noen andre.

Jepp, men jeg har jo ikke lyst til å droppe løpet. ;) Dette er jo det jeg har forberedt meg på hele våren. Jeg er fortsatt veldig i tenkeboksen, men mest forberedt på å i det minste forsøke å starte. Har snakka litt med han som er ansvarlig for det administrative, og han sa jeg fikk se an ting litt, men at jeg absolutt ikke måtte føle at jeg var nødt til å starte. Får fortsette å gruble til jeg kjenner på kroppen i morgen.

Skrevet

Hmm, vel jeg gjennomførte! Jeg er ikke så voldsomt fornøyd med tida i seg selv, som ble 7:05:10. Jeg føler jeg burde hatt muligheter til å komme inn på rundt 6:30 egentlig. Så kan man da begynne å dra inn faktorer som at jeg sykla rundt 2/3 av distansen aleine uten drahjelp, etter 4 timer hadde kneet mitt egentlig fått nok og rundt 1,5-2 av de 3 siste timene regna det så det spruta og absolutt alt var bare klissvått. Det rant fra alt man hadde på seg, og jeg kunne bare sitte og klemme sammen henda for at det skulle renne fra hanskene. Sånt regnvær er ikke spesielt motiverende når man er sliten, har VONDT, og er aleine.

Ok, jeg er relativt sterk psykisk, og veldig sta, så det var jo ikke snakk om å gi seg. Det blir bare ikke helt det samme å sitte og motivere seg sjøl. :gjeiper: Å sykle sammen med noen slik at man kan oppmuntre hverandre og hjelpe hverandre med å dra er noe helt annet enn å måtte gjøre alt aleine.

Var en kort tur innom bare for å sjekke at det ikke var noe alvorlig galt med kneet da jeg kom i mål, fikk en ispose og beskjed om å avlaste kneet til det gjør litt mindre vondt og hevelsen går ned. Jeg skal jo til fysio i morra, og vet jo hva som skaper problemet så det er ikke noen big deal. Jeg imponerte i det minste gutta da jeg kom på banketten humpende på krykker og kunne stadfeste at joda, jeg fullførte. :nigo:

Tenk, jeg har fullført 19 mil på sykkel! :hoppendeglad:

Skrevet

Så må jeg bare dra fram denne. Synes det er så trist å lese om. Lurer på hva som får noen til å gjøre noe sånt, dette gjør ikke bare at noen punkterer og må skifte hjul/lappe dekk ... Dette er syklister som kan sykle oppimot 70 km/t, tenk å velte fra en sykkel hvor du sitter fast i pedalene, i 70 km/t ... Det kan rett og slett ende med at noen omkommer, eller skadet for livet. At noen kan finne på noe sånn er rett og slett tragisk. :tristbla:

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg er IMPONERT!!!! Dæven! Respekt jente :pls:

Sterkt prestert!

:roser:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...