Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Konkurransen tilspisser seg skjønner jeg! :lol:

Motivasjon kommer og går, akkurat som alt annet. Og når det gjelder det så tror jeg det er viktig å trene det man vil det når man vil det. Ikke noen vits i å tvinge seg til å gjøre noe når man egentlig ikke vil det, det blir det iallefall ikke bedre av. Så løp ivei. Så skal du se at motivasjonen til å trene styrke kommer snikende igjen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konkurransen tilspisser seg skjønner jeg! :lol:

Motivasjon kommer og går, akkurat som alt annet. Og når det gjelder det så tror jeg det er viktig å trene det man vil det når man vil det. Ikke noen vits i å tvinge seg til å gjøre noe når man egentlig ikke vil det, det blir det iallefall ikke bedre av. Så løp ivei. Så skal du se at motivasjonen til å trene styrke kommer snikende igjen etterhvert.

Jaa, det er noen som ikke er helt fornøyd med at jeg går forbi/drar i fra. :ler: Jeg er så klart storfornøyd, og må satse på å klare å holde ledelsen.

Dere har helt rett i at jeg sikkert ikke burde fokusere sånn på styrketreninga nå. Motivasjonen kommer vel forhåpentligvis tilbake på et eller annet tidspunkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo noe som egentlig er mye viktigere enn motivasjon: Evnen til å ta deg selv i nakken. Motivasjonen svinger alltids, men staheten er alltid der! :) Stå på! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er som kommer med sånne tilbakemeldinger! :)

Det ble faktisk to styrkeøkter på meg i går. Det var ikke meningen, men det ble bare sånn. Morgenøkta var planlagt, en helt grei økt, men ettermiddagsøkta ble ikke helt som planlagt. Siden været ikke inspirerte til løping og jeg strengt tatt trenger litt avveksling stakk jeg innom senteret for å ta kondisjonsøkta på AT. Til min store skuffelse var begge opptatt da jeg kom, så da ble det 17 min på ellipsemaskin og 23 min beinøkt, etterfulgt av 30 min på AT.

Jeg har jo delt styrken i 3-splitt og med core på alle øktene, men siden jeg hadde kjørt core på morgenen, ble det bare beinøvelser på ettermiddagen. I tillegg var det så fullt på senteret at jeg kjørte litt andre og færre øvelser, dermed ble styrkedelen litt kortere enn vanlig.

Traff på både Icere og lucy på senteret i går, koselig! Det er ikke så ofte jeg ser Icere om dagen, så trivelig med en liten prat og oppdatering. Morsomt å høre litt mer om Spaniaturen, gleder meg veldig til skikkelig restaurantreferat kommer i bloggen! :)

Gårsdagens ettermiddagsøkt:

- 20 min sykling til senteret

- 17 min oppvarming på ellipsemaskin, 6 km

- 23 min styrke, bein:

- Utfall m/manualer: 10/20 - 10/20 - 10/20 (10 kg i hver hånd, 10 reps pr. bein)

- Spensthopp m/vektstang: 8,3/8 - 8,3/8 - 8,3/8

- Tåhev smith(vekt regnet uten stang): 60/10 - 60/9 - 60/8

- Tåhev, sittende: 25/10 - 25/9 - 25/9

- 30 min AT

- 13 min sykling hjem

Treningstid: 01:43:15

Total distanse sykling: 7,5 km

Distanse ellipse: 6 km

Distanse AT: 3,5 km

Gj.sn.puls: 129

Max: 169

Kcal: 531

Effect: Fat burn improving

Siden jeg fikk unna beinøkta i går er jeg nå litt usikker på hvordan jeg skal legge opp resten av uka. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta beinøkta i morgen tidlig, også siste overkroppsøkt på fredag. Fram til nå har værmeldinga vært ganske ymse for fredag morgen, og siden beinøkta allerede er unnagjort tenkte jeg litt på å løpe på morgenen i morgen, og så trene overkroppsøkt på fredag morgen. Litt fordi jeg skal på konsert i morgen og føler jeg må gjøre opp litt for middag og vin. Føler lite for å bryte ned musklene ytterligere ved å trene styrketrening for så å drikke alkohol.

Nå ser det ut til at været blir fint også fredag morgen, men tror nok likevel jeg kjører løping i morgen tidlig og sykling til og fra jobb. Da tar jeg 2. overkroppsøkt fredag morgen, er litt støl i kroppen i dag, så greit å få en dag til å komme seg på før neste styrkeøkt. Regner også med at det blir en lang løpeøkt fredag kveld hvis været som er spådd holder seg.

Ellers håper jeg bare at siden det dårlige været stadig har blitt utsatt, at jeg får ok vær på morgenen lørdag også, slik at løpeøkta da blir i bra vær. Skal i familiebursdag, og har ikke mulighet til å komme meg innendørs og trene. Dermed må jeg ut uansett vær. Mye triveligere å jogge i finvær enn i regn.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet jo at alkohol og trening ikke er hånd i hanske, men hva er konsekvensene? Du skriver bryte ned musklene med styrketrening og deretter alkohol. Er det dumt å trene styrke hvis man skal drikke? Virker det mot sin hensikt liksom? Eller?

Hvordan er det tilsvarende med løping/spinning. Hvor lang tid mellom. Hva med trening dagen derpå. Osv.

Hilsen hun under opplæring :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hei. Vet jo at alkohol og trening ikke er hånd i hanske, men hva er konsekvensene? Du skriver bryte ned musklene med styrketrening og deretter alkohol. Er det dumt å trene styrke hvis man skal drikke? Virker det mot sin hensikt liksom? Eller?

Hvordan er det tilsvarende med løping/spinning. Hvor lang tid mellom. Hva med trening dagen derpå. Osv.

Nå skal ikke jeg svare totalt for Enigma, men det som er viktig å huske på er at når man drikker alkohol må kroppen bruke energi på å få giften ut av systemet. Da vil for eks restitusjonen fra treningen gå treigere. Du vil sikkert ikke ta skade av å trene + drikke (det har vi alle gjort), men du vil heller ikke få like gode resultater som hvis du lar kroppen bruke energien sin på å bygge seg opp igjen etter styrketreningen (som er muskelfibernedbrytning + oppbygging i etterkant). Det kan sikkert vises til massevis av studier ang dette, men det som nok er sikkert er at alkohol + tung trening ikke er en god kombinasjon. Skal man være skikkelig nøye også kan man bruke argumentet om at alkohol bryter ned testosteron i kroppen, og testosteron er hormonet vi trenger for å bygge muskulatur.

Håper det er greit at jeg svarte litt Enigma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg sitter på jobb så blir dette et litt vel omfattende spørsmål å svare på akkurat her og nå. Kommer tilbake til det når jeg får satt meg ned i kveld etter trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol i seg selv bryter ikke ned kroppen, men fordi leveren bruker så mye energi på å bryte ned kroppen at det vil påvirke fysisk prestasjon. Kroppen må prioritere å kvitte seg med gift og avfallstoffer i stedet før den begynner å bygge seg opp etter trening. Nyrene bruker mye væske for å kvitte seg med giften, noe som fører til dehydrering. Vann er ekstremt viktig for muskeloppbyggingsprosessen og dermed kan selv bare en liten dehydrering hemme prosessen.

Dermed vil restitusjonstiden bli lenger etter en økt. Dette er ugunstig etter en styrkeøkt der du i større grad har brutt ned kroppen enn ved f.eks kondisjonstrening (med mindre du har kjørt deg til melkesyre).

Når det gjelder dagen derpå så er det ikke farlig å trene rolig dagen etterpå, men siden du er dehydrert vil det påvirke ytelsen, og du må passe på å drikke mye under økten slik at du opprettholder væskebalansen.

Ettersom restitusjonsprosessen tar lengre tid hvis du drikker må du ha lengre pause før du kjører de samme musklene på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt ble en smule fæl. Var så himla støl, så jogginga gikk i tregt tempo, og det var ikke veldig vanskelig å ligge i sone 2 heldigvis, bortsett fra i oppoverbakkene da, men da er det jo nesten umulig å ligge i sone 2 uansett. :gjeiepr:

Sykle hjem(om Majorstua):

Treningstid: 00:39:08

Gj.sn.puls: 127

Max: 171

Kcal: 195

Effect: Fat burn improving

Løpe:

Treningstid: 01:52:46

Distanse: 16,9 km

Gj.sn.fart: 9,0 km/t

Max: 10,4 km/t

Gj.sn.puls: 162

Max: 185

Kcal: 887

Effect: Fitness improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*frustrert* :kjefte: Tenkte jeg skulle være smart og teste nøkler i går, siden jeg har fått slipt nye nøkler og være helt sikker på at de funket før jeg leverte dem fra meg. Regnet jo med at de var testet, siden jeg fikk dem av styrer i sameiet ettersom det kun er han som har lov å få laget nøkler til ytterdøra. Jaggu godt jeg testet, for ingen av de to eksemplarene funket. Dermed må jeg innom låsesmeden i dag også. Var der i går for å få laget nye nøkler til selve leiligheten. Faen altså, hvorfor kunne ikke styreren eller kona hans ha testet dem før de ga dem til meg da?

Man får jo streng beskjed om at de MÅ testes, men neeeida. Så nå må jeg dra tidlig fra jobb for å få fikset dette sjøl, for da jeg ringte styreren i går så var han ikke særlig hjelpsom. Selv ikke da jeg sa at eh, nå er de bare åpne mens jeg er på jobb da ..., var det noen hjelpsomhet å spore. Så da ble det ikke løpetur på morgenen i dag, fordi jeg måtte tidlig på jobb så jeg ikke mister timer. Dermed får jeg dårlig tid til å løpe i ettermiddag før konserten. Kan jo ikke miste timer i konkurransen heller, og morgendagen er også travel. :sukk:

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnet har for få timar for deg Enigma! Kanskje du kan sykla til konserten? Eg har gjort sånne ting bare for å få klemt inn trening, (ein periode pleide eg faktisk å gå heim frå jobb, ein strekning på ca 2 mil...)

Håper nøklane ordner seg kjapt og smertefritt!

:)

Men er det altså sånn at du ligger heilt i ledelsen i konkurransen no?? Wow!

Forresten så lurer eg og på det der med trening og alko. For eksempel så har eg trent ganske hard styrke og litt intervall i dag. I kveld er det mulig det blir drikking. Fikk litt inntrykk av det du og Lucy svarte at det faktisk hadde vært bedre å utsetta økta til i morgon og heller trent i bakfylla. Er det fullstendig misforstått???

(skjønner jo at det aller beste hadde vært å la vær med drikkinga, men....)

Hilsen endå ein "elev".

(og beklager tilnærma spamming av dagboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske imponert over at du faktisk har konkurranse i det hele tatt så mye som du trener. Hva slags folk er det du jobber med, dere må jo være sykt spreke hele gjengen. Kun en på min jobb som trener i nærheten av dette.

Lurer på det samme som madam_mim. Takk for at du lærer oss opp.

Hilsen Drikkfeldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Døgnet har for få timar for deg Enigma! Kanskje du kan sykla til konserten? Eg har gjort sånne ting bare for å få klemt inn trening, (ein periode pleide eg faktisk å gå heim frå jobb, ein strekning på ca 2 mil...)

Håper nøklane ordner seg kjapt og smertefritt!

:)

Men er det altså sånn at du ligger heilt i ledelsen i konkurransen no?? Wow!

Forresten så lurer eg og på det der med trening og alko. For eksempel så har eg trent ganske hard styrke og litt intervall i dag. I kveld er det mulig det blir drikking. Fikk litt inntrykk av det du og Lucy svarte at det faktisk hadde vært bedre å utsetta økta til i morgon og heller trent i bakfylla. Er det fullstendig misforstått???

(skjønner jo at det aller beste hadde vært å la vær med drikkinga, men....)

Hilsen endå ein "elev".

(og beklager tilnærma spamming av dagboka)

Døgnet har alt for få timer ja. :Nikke: Nå bor jeg så og si i sentrum, så å sykle til konserten vil ikke gi meg noen form for trening. Det vil gi meg ca. 10 min med aktivitet, og det er ikke noe poeng. Jeg sykler jo til og fra jobb for tida, men én time om dagen holder ikke for å henge med i konkurransen. Dessuten skal jeg på middag før konserten, noe som er grunnen til at jeg får så dårlig tid. Fyren jeg skal på konsert med har nok fått for seg at det her er en date tror jeg ... :sukk:

Regner heller ikke med at nøklene tar lang tid, det som er problemet er jo at jeg faktisk må stikke fra jobb tidligere, fordi pensjonisten som egentlig burde fikset dette ikke helt skjønte at det kunne være noe problem for meg å fikse det her sjøl! Det var jo han som i utgangspunktet skulle ha sjekket at nøklene funka før jeg i det hele tatt fikk dem. :kjefte:

Ligger helt i toppen, og målet er å bli nr. 2 i alle fall ikke dårligere enn topp 3. :) Nå er ikke folk aktive at det skal mye til å ligge høyt oppe her. Vi er en telekom/it-bedrift, så aktivitetsnivået blant den gemene hop er ikke imponerende. ;)

Spamming synes jeg slett ikke det er. Alkohol og trening er et spennende og egentlig viktig tema! :)

Nå kommer det helt an på hva du skal resten av uka i forhold til treninga og drikkinga i kveld. Dersom du bare tar rolige økter de neste dagene og passer på å gi deg selv litt ekstra restitusjonstid så er det ikke noe galt i å drikke i kveld, men å drikke alkohol gjør at kroppen trenger lengre tid på å komme seg. Dermed trenger du lenger tid enn vanlig før du kjører en hard økt igjen.

Å ta en rolig kondisjonsøkt i morgen (pass i såfall på å drikke MYE!) er det ingenting i veien for. :)

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Jeg ville ikke kjørt intervaller bakfull, ikke bare pga væskebalansen (som kanskje er det viktigste argumentet sånn fysiologisk) men fordi det er ekstremt ubehagelig. Enigma og jeg har kjørt endel lett spinning etc etter en tur på byen, men det blir mer for å få kroppen igang og svettet ut litt guff enn for å faktisk få store kondisjonsgevinster av økta.

Husk å drikke veldig mye hvis dere skal trene bakfulle, ellers er hodepine obligatorisk :)

..Og ops der svarte jeg i boka til Enigma igjen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler: Også postet vi samtidig! Godt vi sier det samme snuppa! :fnise:

Skulle tatt seg ut om vi svarte totalt motsatt. ;) Full forvirring og skikkelig catfight! Jeg har rett! Nehei, det er JEG som har rett. :slåss:

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Skulle tatt seg ut om vi svarte totalt motsatt. ;) Full forvirring og skikkelig catfight! Jeg har rett! Nehei, det er JEG som har rett. :slåss:

:slåss: (jeg liker den smileyen) :laugh::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for svar! Då ser eg bare an formen- drikker uansett kanon mye vatn så det burde gå bra. Pleier og å ta ei veldig rolig økt etter bytur for å få svetta ut dritten fra kroppen.

Og kos deg opå "date" Enigma (var det ein litt ufrivillig ein eller??) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:slåss: (jeg liker den smileyen) :laugh::klem:

Det gjør jeg også! :nigo:

Herregud så støl jeg er. Fatter ikke at det er mulig. Tror rett og slett jeg skal finne fram stepmaskinen min og stå og tråkke på den i stedet for å løpe i dag. Da går det også litt mindre tid på å komme i gang. Er dog ikke 100% sikker, for det er ikke like god trening som å løpe, men samtidig er jeg så støl at det blir "løping" om jeg løper ute. Hater når ting ikke blir som jeg hadde tenkt! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...