Gå til innhold

Post traumatisk stresslidelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

heisann

Jeg har en veldig god venninne av meg som har fått denne diagnosen etter et overfall/forsøk på voldtekt/truet på livet.

Noen som selv har hatt/har denne diagnosen som kan fortelle litt hvordan det er?

Jeg lurer på hvordan jeg kan være til støtte for henne. Hun er åpen for meg og prater mye, prater en del om det som skjedde. Men av og til må hun stoppe for hun blir så dårlig.

Vil ikke presse henne til noe, men finne en balanse på ikke for lite/mye

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke PTS selv, men sliter og har slitt mye med angst og depresjon og har en mor som lider av dette. Min mor har fortalt at hun en stund hadde milde hallisunasjoner, men vet ikke hvor vanlig dette er. Utover det fører det vel med seg en del angst, muligens apati og/eller depresjon(?). Synes det er flott at du vil være der for venninnen din, og håper du klarer å fortsette med dette, selv om du må passe på at du ikke blir som en psykolog for henne. Tror nok du kan snakke med profesjonelle (lege, psykolog ol.) eller lese på nettet om hvordan du kan være en best mulig støtte for henne. Husk at selv om det er bra at du er der for henne når hun trenger/vil snakke, så er det også viktig å ha det hyggelig sammen og å ha ett positivt fokus. :klemmer:

Gjest Gjest***
Skrevet

flott at du vil hjelpe venninna di.Jeg har PTSD selv.I perioder har jeg flashbacks og DA trenger jeg en til å "snappe" meg ut av det.Fortelle meg at alt er ok og hvor jeg er.Andre ganger trenger jeg en å prate med ,som ikke dømmer meg for mine rare sprø og til tider hårreisendes tanker.

Legger ved en linksom kan forklare hva dette er og muligens hva som kan hjelpe.Men en telefon til psykolog er nok ikke dumt.Får venninnen din hjelp fra profesjonelle?

Posttraumatisk Stresslidelse (PTSD)

Igjen,bare være der og lytte/støtte din venninne er utrolig mye jobb i seg selv,flott at du er der for henne

Skrevet

Hei. Noen som vet om PSTD klassifiseres som en personlighetsforstyrrelse om det blir et vedvarende traume?

Skrevet
Hei. Noen som vet om PSTD klassifiseres som en personlighetsforstyrrelse om det blir et vedvarende traume?

Jeg har hørt at ca 2/3 blir friske. Resten må slite med kroniske symptomer, men kan lære seg å leve med det.

Kompleks PTSD er mer alvorlig. Det er ofte denne typen man ser ved familievold, hvor en person man kjenner mishandler mange ganger over en lang tidsperiode.

Ts, jeg tror den beste hjelpen din venninne kan få er å ha noen å prate med, som er gode til å lytte. Hodet kan være fylt med fæle minner og tanker, det hjelper å sette ord på det. Du trenger ikke å finne løsninger, bare lytte og bry deg om henne. Hun kan også bli mer sliten enn før, respekter at hun kanskje ikke orker å bli med på like mye som hun pleide. Noen kan slite med utmattelse som et symptom. Dårlig samvittighet for å ikke klare å strekke til kan bli en tilleggsbelastning. Lurt å lese litt om ptsd også for å forstå henne bedre. Kjempefint at du bryr deg om henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...