Gå til innhold

Pølse middag - tips


LaToya

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen tips til middager med pølser ?

Skal lage en pølsemiddag, men vil gjerne ha noe litt mer spennende enn lomper/pommfritz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I sist uke stekte jeg kjøttpølse sammen med kokte gulerøtter, hadde potetmos sammen med det! Kjempe godt! Kan jo blande i mer godt også!

Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær pølsene i biter, bland gjerne inn et glass pastasaus (det synes vaffal jeg er digg). Legg dette i bunnen av en ildfast form, lag potetmos og bre over pølsebitene. Strø ost over og dryss krydder over.

Stekes ved 200 grader, ca. 25-30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er også god:

Legg grønnsaker f.eks. Broccoli, gulerøtter, poteter, løk eller fryst grønnsaksblanding nederst i en ildfastform.

Skjær pølser i terninger og strø over.

Lag en god karrisaus (Toros pose-karri-saus er kjempego) og hell over.

Rasp ost over det hele og sett i steikeovnen på 200 C i ca. 30 minutter.

Server med poteter (hvis du ikke har det i formen), eller pasta, eller brød.

Nammm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier iblandt å lage pølsehorn. Ikke så langt unne pølse i brød, men en fin vri!

Lager da pizzadeig med litt oregano og ymse krydder i .Kjevler ut deigen og skjærer til passe trekanter for å surre rundt pølsene. Man kan variere mye hva man vil ha til pølsene. Surr f.eks en skive bacon eller spekeskinke rundt pølsen. Surr så pølsene inn i deig sammen med f.eks. sennep, tomatsaus, ost.....

Stek på ca.220 grader i 10-12 min til overflaten har fått en gylden farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma pleide å lage (lager det kanskje fortsatt) en pølsegryte med tomatsaus.

Skjær pølsene i biter

Skjær løk i biter

=> stekes

Tomatsausen lages av tomatpure og melk, og oppskriften jeg fikk er "melk til du har nok saus, tomatpure til du synes det er passe".

Jeg pleier å ha i litt krydder (pepper).

Min kjære eksperimenterer med rømme, fløte og div. oppi, og det blir ganske godt.

Serveres med potetmos, pasta e.l. til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålepølse:

Lag potetmos (TORO) etter anvisning på pakken. Ha i et par eggeplommer.

Kutt pølse i biter, brun i stekepannen sammen med paprika, løk, mais + krydder. Røres inn i potetmosen, helles i smurt form, strøs med masse reven ost - stekes ved 225 grader til osten er fin og gylden. Godt brød til!!! NB - godt krydder gjør retten! Deilig og lettvindt!! :)

Makaroni og pølsegryte

Kok makaroni etter ønske (5-minutters er ok). Hell av vannet, og tilsett godt med olje så den ikke kleber seg sånn sammen. På forhånd har du stekt pølsebiter, løk, purre,paprika etc. i stekepannen. Og du har kuttet litt tomat i små terninger. Dette blandes sammen med makaronien. Krydre godt (Aromat fra Knorr er et must egentlig). Rør så inn masse reven ost i den varme blandingen. Sett på lokk til osten er smeltet, server med salat og fersk baguette/rundstykker!!

Nam!!! :wink: Trenger ikke lage så avansert mat - bare det er godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Sommermiddag for meg er:

Wienerpølser med:

Kokte poteter, kål, gulrøtter, neper, sukkererter - alt hva hjertet begjærer av grønnsaker - og så serveres det smør rørt med mengder persille ved siden av. Lettvint og kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er med det jeg kaller middagspølse (kjøttpølse? sånn som er en lang, sammenhengende runding), ikke småpølser:

Skrell poteter, skjær dem i skiver. Legg dem i en ildfast form i ikke for tykt lag. Hell over melk (eller fløte), som om du skal lage fløtegratinerte poteter (du kan gjerne ha litt løk/hvitløk i også). La dette steke en stund i ovnen.

Ta skinnet av kjøttpølsen, skjær hakk i den (ikke tvers igjennom, men slik at den fortsatt henger sammen) med ca. 3 cm. mellomrom. Legg en hvitost-bit i hvert hakk, gjerne også en liten bacon-bit eller en liten dæsj med sennep i tillegg. Legg pølsen oppå potetene og la det stå i ovnen til pølsen er stekt, osten smeltet og potetene er ferdige.

Man kan selvsagt finne på andre ting å putte i hakkene i tillegg, bare fantasien som setter grenser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Cowboypølser er kjempegodt!

To bokser tomatbønner i en ildfast form. Bland gjerne chiliketchup oppi. En pakke grillpølser snittes på langs og fylles med hakket løk. Legg pølsene opp i formen. Revet ost over og litt paprikapulver på toppen. Husker ikke helt tid og temperatur, men det er nok 200 grader i 15-20 minutter. Du ser det på osten. Serveres med potetsalat til.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...