Gå til innhold

Pølse middag - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen tips til middager med pølser ?

Skal lage en pølsemiddag, men vil gjerne ha noe litt mer spennende enn lomper/pommfritz

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I sist uke stekte jeg kjøttpølse sammen med kokte gulerøtter, hadde potetmos sammen med det! Kjempe godt! Kan jo blande i mer godt også!

Ingvild

Skrevet

Skjær pølsene i biter, bland gjerne inn et glass pastasaus (det synes vaffal jeg er digg). Legg dette i bunnen av en ildfast form, lag potetmos og bre over pølsebitene. Strø ost over og dryss krydder over.

Stekes ved 200 grader, ca. 25-30 minutter.

Skrevet

Denne er også god:

Legg grønnsaker f.eks. Broccoli, gulerøtter, poteter, løk eller fryst grønnsaksblanding nederst i en ildfastform.

Skjær pølser i terninger og strø over.

Lag en god karrisaus (Toros pose-karri-saus er kjempego) og hell over.

Rasp ost over det hele og sett i steikeovnen på 200 C i ca. 30 minutter.

Server med poteter (hvis du ikke har det i formen), eller pasta, eller brød.

Nammm.....

Skrevet

Jeg sier ikke annet nammmmmm.... gla' jeg skal ha ha pølse til middag i dag! :sjarmor:

Skrevet

Jeg pleier iblandt å lage pølsehorn. Ikke så langt unne pølse i brød, men en fin vri!

Lager da pizzadeig med litt oregano og ymse krydder i .Kjevler ut deigen og skjærer til passe trekanter for å surre rundt pølsene. Man kan variere mye hva man vil ha til pølsene. Surr f.eks en skive bacon eller spekeskinke rundt pølsen. Surr så pølsene inn i deig sammen med f.eks. sennep, tomatsaus, ost.....

Stek på ca.220 grader i 10-12 min til overflaten har fått en gylden farge.

Skrevet

Mamma pleide å lage (lager det kanskje fortsatt) en pølsegryte med tomatsaus.

Skjær pølsene i biter

Skjær løk i biter

=> stekes

Tomatsausen lages av tomatpure og melk, og oppskriften jeg fikk er "melk til du har nok saus, tomatpure til du synes det er passe".

Jeg pleier å ha i litt krydder (pepper).

Min kjære eksperimenterer med rømme, fløte og div. oppi, og det blir ganske godt.

Serveres med potetmos, pasta e.l. til.

Skrevet

Stålepølse:

Lag potetmos (TORO) etter anvisning på pakken. Ha i et par eggeplommer.

Kutt pølse i biter, brun i stekepannen sammen med paprika, løk, mais + krydder. Røres inn i potetmosen, helles i smurt form, strøs med masse reven ost - stekes ved 225 grader til osten er fin og gylden. Godt brød til!!! NB - godt krydder gjør retten! Deilig og lettvindt!! :)

Makaroni og pølsegryte

Kok makaroni etter ønske (5-minutters er ok). Hell av vannet, og tilsett godt med olje så den ikke kleber seg sånn sammen. På forhånd har du stekt pølsebiter, løk, purre,paprika etc. i stekepannen. Og du har kuttet litt tomat i små terninger. Dette blandes sammen med makaronien. Krydre godt (Aromat fra Knorr er et must egentlig). Rør så inn masse reven ost i den varme blandingen. Sett på lokk til osten er smeltet, server med salat og fersk baguette/rundstykker!!

Nam!!! :wink: Trenger ikke lage så avansert mat - bare det er godt!!

Gjest Brunhilde
Skrevet

Sommermiddag for meg er:

Wienerpølser med:

Kokte poteter, kål, gulrøtter, neper, sukkererter - alt hva hjertet begjærer av grønnsaker - og så serveres det smør rørt med mengder persille ved siden av. Lettvint og kjempegodt!

Gjest Starya *
Skrevet

Jeg liker best pølser med brunsaus og ertestuing, jeg. :roll:

Skrevet
Jeg liker best pølser med brunsaus og ertestuing' date=' jeg. :roll:[/quote']

Kjempe godt!!!!

:D

Skrevet

Denne er med det jeg kaller middagspølse (kjøttpølse? sånn som er en lang, sammenhengende runding), ikke småpølser:

Skrell poteter, skjær dem i skiver. Legg dem i en ildfast form i ikke for tykt lag. Hell over melk (eller fløte), som om du skal lage fløtegratinerte poteter (du kan gjerne ha litt løk/hvitløk i også). La dette steke en stund i ovnen.

Ta skinnet av kjøttpølsen, skjær hakk i den (ikke tvers igjennom, men slik at den fortsatt henger sammen) med ca. 3 cm. mellomrom. Legg en hvitost-bit i hvert hakk, gjerne også en liten bacon-bit eller en liten dæsj med sennep i tillegg. Legg pølsen oppå potetene og la det stå i ovnen til pølsen er stekt, osten smeltet og potetene er ferdige.

Man kan selvsagt finne på andre ting å putte i hakkene i tillegg, bare fantasien som setter grenser :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Cowboypølser er kjempegodt!

To bokser tomatbønner i en ildfast form. Bland gjerne chiliketchup oppi. En pakke grillpølser snittes på langs og fylles med hakket løk. Legg pølsene opp i formen. Revet ost over og litt paprikapulver på toppen. Husker ikke helt tid og temperatur, men det er nok 200 grader i 15-20 minutter. Du ser det på osten. Serveres med potetsalat til.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...