Gå til innhold

male mandler?


deppetsnuppe

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal i en stor middag i morgen. skal da lage isdaimkake. det står i oppskriften at man skal ha i 2,5dl malte mandler. hvordan i all verden gjør man dette? jeg har ingen mandelkvern. har en blender. noen som vet hva jeg kan gjøre? skal lage nøttebunn.http://forum.kvinneguiden.no/style_images/1/folder_post_icons/icon9.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert bruke blender til å male mandler. Er vel bare å putte mandlene i og slå på blenderen. Eller skal du skolde mandlene først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandlene ligger til skolding nå. så jeg har kommet så langt. men aner ikke hvor store biter det skal være av mandlene. det står så diffust på internett når jeg googler det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en slik kake seg jeg for meg at det ikke trenger å være mandelmel slik det blir om man bruker en mandelkvern i flere omganger. Det trenger man til marsipan. Til nøttebunner av mandler eller hasselnøtter pleier jeg å grovknuse nøttene med en kjevle eller hammer (legg nøttene i en pose). Bruk blenderen nå og kjøp uansett en mandelkvern på nyåret. En enkel koster maks 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bake med de mandlene i dag. De skulle vært skoldet et døgn i forveien så de tørket. Du må bruke mandlene som de er i dag. Det gir også bedre smak til kaka når skallet er på.

Fant ikke oppskriften du henviste til, men ta litt og litt mandler i blenderen, sett på full fart og la de mose seg helt. Gjenta til du har gjort det med den megden mandler du skal ha til kaka.

Endret av Belima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er oppskriften:

Bunn

3 eggehviter

2 dl melis

2 dl malte mandler

Fyll

5 dl fløte

150 gr melis

3 eggeplommer

2 ss kaffe/likør

2 stk daim.

Pisk eggehviter stive, tilsett melis og pisk litt til.

Rør forsiktig inn malte mandler.

Stek i smurt form (22-24cm). 180° C i 30-35 min.

Pisk fløten til krem.

Pisk melis og eggplommene luftig.

Tilsett kaffe og bland i kremen.

Hakk sjokoladen og bland den i kremen.

Hell kremen over den avkjølte mandlebunnen.

Dypfrys kaken i formen.

Pynt kaken med hakket daim før servering.

jeg skoldet dem i går kveld og de har nå ligget å tørket i kjøkkenhåndkleet. jeg tenkte oxo at de ikke trenger å være helt malt så da fungerer det kanskje i blenderen? bare det ikke ødelegger blenderen da:(

men det å knuse de med en kjevle? fungerer det bra eller blir det for store biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke mulighet til å få låne en foodprossor da. Jeg bruker det når jeg baker tilsvarende kakebunner.

Vet ikke hvor mange watt blenderen din er på, men kan du knuse is i den, så kan du knuse mandler.

Knus de så fine du klarer, for ellers vil ikke bunnen bli så lett å ha med å gjøre. Den vil lett dele seg i biter når du deler den opp.

Du kan jo prøve med kjevlet ditt, men da tror jeg du skal tenke på noe som irriterer deg så agresjonen din blir brukt til bakingen. Litt fleip det siste da.

Gi tilbakemelding på hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gikk kjempebra med blenderen. da fik jeg noe helt malt og noen småbiter. perfekt:) nå står kaken i fryseren slik at kremen skal stivne til is. den så perfekt ut med gode daimbiter. verdt alt strevet. tusen takk for all input her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...