Gå til innhold

Genteknologi og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det regnet jeg med at du var! icon_wink.gif

hilsen og klem!12

Skrevet

Veldig enig i det dere sier, Kris, Tiit og Tusenfryd.

Jeg dømmer heller ikke dem som ut fra sin situasjon ser seg nødt til å ta abort. Vi har absolutt ingen rett til å dømme andre.

Det er noe annet å være uenig i sak. Vi kan være for eller mot abort; husmødre eller ei. (Ser ikke at det har så mye med saken å gjøre forresten, men hypotesen om husmødrene og deres gjøren og laden ser ut til å forfølge oss her på KG...) Jeg er ikke husmor, men derimot yrkesaktiv trebarnsmor med høyskoleutdanning samt noen år på baken, samt en del nyttig livserfaring. Noe jeg forresten også tror de fleste husmødre sitter inne med etter mange år med omsorgsarbeid. Vel, nok om det!

For meg personlig hadde ikke abort vært et alternativ; for meg blir det helt feil å ta abort ettersom jeg velger å anse et foster som et veldig lite men ennå ikke ferdig utviklet menneske.

Uansett, det er vel mer teknologien og de mulighetene til å velge den gir oss det egentlig handler om her.

Hvor skal grensene settes for hva vi kan akseptere av "avvik"? Hvem skal få bli født, og hvem skal ikke?

Skal vi kun tillate abort dersom det er sannsynlig at et barn blir født med downs syndrom, hjertefeil og hjerneskade?

Eller skal vi også etterhvert kanskje få muligheten til å velge bort barn med plagsomme synsfeil, barn som mangler et par fingre og barn med leppe-gane spalte? Hva med barn med ryggmargsbrokk? Vannhode? Døve barn?

Kan noen fortelle meg hvor grensene skal gå?

Og hvem skal sitte med den vanskelige avgjørelsen på hvem som skal ha livets rett og ikke?

Dette er kanskje temmelig satt på spissen, men faktum er at vi faktisk kanskje får disse valgmulighetene rett i fanget en gang i framtiden. Mulighetene ligger der. Det er bare å ta dem i bruk.

Det handler om etikk og menneskeverd.

Jeg vet om foreldre til barn med downs syndrom som opplever det som utrolig vondt at barna deres av enkelte blir sett på som noe som ikke egentlig aldri burde ha vært født. Alle foreldre har behov for å kjenne stolthet over sine barn. Hva føler disse foreldrene?

Kanskje det er på tide å stanse opp og tenke seg om. Hvor er vi egentlig på vei?

Vel gir teknologien oss stadig nye og fantastiske muligheter for å redde liv. Men jammen gir den oss en del moralske utfordringer også.

Dessverre i en helt annen retning.12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...