Gå til innhold

hjælp, krypdyr i leiligheta mi :((


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er fælt. Det er små biller som jeg finner overalt i huset. Det kryr ikke av dem, men jeg finner noen i løpet av ei uke ja. Og det er verste er små mark/larver. :spy: Det er vel disse som klekker ut de små billene da? Sitter her med gåsehud nå, fant en oppi kommoden. Jeg bor IKKE i en møkkakåk, bare så det er sagt. Jeg var mindre flink med renhold i mine yngre dager, men har aldri opplevd noe sånt. Jeg vasker og holder det normalt rent vil jeg tro. Har en del eldre møbler, og begynte å lure på om de kom fra disse? Men det stemmer liksom ikke, har hatt de i mange år, så hvorfor nå liksom?

Hjelp, hva gjør jeg? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville gjort var å sjekke i kjøkkenskapene, kan dette være melbiller? Disse legger egg i mel, gryn, makaroni... Så jeg ville nok sjekket gjennom tørrvarelagrene der.

Ellers så ville jeg tatt en god gammeldags rundvask, under stekeovnen, vaske vegger, lister, skap, hyller og gulv slik at jeg kunne lokalisert hjemmet til disse beboerne dine dersom det ikke var melbiller, og ellers for å fjerne siste rest av disse ekle dyrene.

Endret av Lancelot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvis du ser under denne tidligere debatten - Larver og flyvende biller - kan du lese mer om dette.

Mitt innlegg der, nr. 27, viser svaret jeg fikk da jeg sendte inn prøve av billen til et skadedyrsutryddingsfirma. Rentokil tilbyr gratis analyse hvis du legger ved et bilde (eller som jeg gjorde, tok en bit klar teip rundt billen og sendte denne inn). Sjekk denne lenken: Gratis identifisering av skadedyr.

Etter at jeg fant kilden til det hele, der hvor billene "hovedkvarteret sitt", og fikk kastet dette, ble jeg kvitt dem. Men i lang tid etterpå hadde jeg etterdønninger i form av enslige biller før det heldigvis ble helt slutt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være sånne ekle små kryp som kommer med fukt. Vet ikke hva de heter, hadde de et sted jeg bodde en gang. de er små brunaktige med litt gjennomsiktig kropp.

Sjekk våtrommene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvis du ser under denne tidligere debatten - Larver og flyvende biller - kan du lese mer om dette.

Linkene i denne tråden virker ikke lengre. Jeg fant en oversikt over skadedyr ved å søke på "skadedyr" på folkehelseinstituttets sider. Rentokils nettsider har sikkert også bilder og oversikt over diverse skadedyr. Melbiller og brødbiller er ganske vanlige, prøv å se om du kjenner dem igjen. I mitt gamle barndomshjem hadde vi ofte fleskeklannere. Dødsekkelt!

Sølvkre er typiske våtromsdyr, det har vi hatt der vi bor nå. :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fælt. Det er små biller som jeg finner overalt i huset. Det kryr ikke av dem, men jeg finner noen i løpet av ei uke ja. Og det er verste er små mark/larver. :spy: Det er vel disse som klekker ut de små billene da? Sitter her med gåsehud nå, fant en oppi kommoden. Jeg bor IKKE i en møkkakåk, bare så det er sagt. Jeg var mindre flink med renhold i mine yngre dager, men har aldri opplevd noe sånt. Jeg vasker og holder det normalt rent vil jeg tro. Har en del eldre møbler, og begynte å lure på om de kom fra disse? Men det stemmer liksom ikke, har hatt de i mange år, så hvorfor nå liksom?

Hjelp, hva gjør jeg? :cry:

Du vasker og flytter. Disse kan godt komme i fra en naboleilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver høres ut som det jeg hadde der jeg bodde før. Den såkalte "Majorstubillen", som sprer seg kjapt og nesten er umulig å ta knekken på.

Fordelen, hvis du kan si det sånn, er at de finnes litt hist og pist. Mine trivdes i støv, så det gjaldt å holde deg relativt rent, men ellers fant jeg aldri "bol" eller store ansamlinger av dem (sånn som du feks gjør med melbiller), så det er en lettelse. Det er en liten larve der og en liten bille tre uker senere. Ganske ekkelt, men i og med at det var såpass lite syntes jeg det var helt til å leve med, etter at skrekken for "bolet" hadde lagt seg (litt insektfobi ute og går her, tanken på at en flis skulle løsne og bak der krydde det av larver var toppen av skrekk!! Heldigvis skjedde det aldri.).

Gode tips er å støvsuge og lufte ofte. De dør ved for lav temperatur, så nå om vinteren er det smart å lufte dyner utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du skriver, Nigo, er vel avhengig av hva slags type biller det er? Såvidt jeg forstår er noen biller mer harmløse enn andre, mens noen er skikkelig jævlige å få i hus, og det er forskjellige saneringstiltak alt etter art? Her kan kanskje ts få hjelp til å identifisere billene. Det er en side fra Folkehelseinstituttet som heter "fakta om skadedyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å sjekke i kjøkkenskapene, kan dette være melbiller? Disse legger egg i mel, gryn, makaroni... Så jeg ville nok sjekket gjennom tørrvarelagrene der.

Ellers så ville jeg tatt en god gammeldags rundvask, under stekeovnen, vaske vegger, lister, skap, hyller og gulv slik at jeg kunne lokalisert hjemmet til disse beboerne dine dersom det ikke var melbiller, og ellers for å fjerne siste rest av disse ekle dyrene.

:sjokkbla::blink::omg::spy::sjokk::tristbla::overrasket::haar::frown::sjokkert::hakeslepp:

Jeg skal aldri mer eie mel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkbla::blink::omg::spy::sjokk::tristbla::overrasket::haar::frown::sjokkert::hakeslepp:

Jeg skal aldri mer eie mel!

En bokstavelig talt litt mer spiselig måte å gjøre det på, er å ha mel, pasta og andre ting som typisk kan bli stående en stund, i krukker. Da blir det mindre søl i skapene, og om man skulle være så uheldig å få en melbilleinfisert matvare ett sted, så sprer i det minste ikke faenskapet seg.

Har aldri hatt melbiller, men er hysterisk redd for det, så her går det i krukker og lufttette plastposer hele veien :ler:

Men det du skriver, Nigo, er vel avhengig av hva slags type biller det er? Såvidt jeg forstår er noen biller mer harmløse enn andre, mens noen er skikkelig jævlige å få i hus, og det er forskjellige saneringstiltak alt etter art?

Absolutt, og jeg regner da også med at TS sjekker de tipsene hun har fått her. Selv gikk jeg inn på Folkehelsa bare for å sjekke, og joda, Majorstubillen (eller "brun pelsbille" som den egentlig heter) var min "gode venn". Utifra beskrivelsen høres TS' kosedyr prikk like ut, særlig det med at de ikke finnes i større antall. Men jeg antar jo at TS ser nøyere på hva hun har fått i hus og tar det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre er typiske våtromsdyr, det har vi hatt der vi bor nå. :spy:

Sølvkre ja. Nå vet jeg endelig navnet på de rare fiskeliknende dyrene ser innimellom i sokkelleiligheten vi leier. Leser at de er ganske harmløse, heldigvis. Men hva gjør man for å bli kvitt dem? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre ja. Nå vet jeg endelig navnet på de rare fiskeliknende dyrene ser innimellom i sokkelleiligheten vi leier. Leser at de er ganske harmløse, heldigvis. Men hva gjør man for å bli kvitt dem? :klø:

Jeg slet veldig mye med sølvkre på rommet mitt for noen år siden. Utviklet også insektsfobi på den tiden, og holdt ikke ut å være på mitt eget rom! :P

Redningen min ble en luktfri giftspray (oransje flaske kjøpt på plantasjen), som jeg sprayet ned i listene ved gulvet hver gang jeg støvsuget og skiftet sengetøy. I en tid framover fant jeg endel døde på gulvet, men nå er det absolutt ingen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølvkre ja. Nå vet jeg endelig navnet på de rare fiskeliknende dyrene ser innimellom i sokkelleiligheten vi leier. Leser at de er ganske harmløse, heldigvis. Men hva gjør man for å bli kvitt dem? :klø:

Det står om sølvkre også i linken ovenfor fra Folkehelseinstituttet. De er harmløse, men utrolig ekle. Har man dem på badet, hjelper det å kjøre varmekablene på full guff i noen dager. Jeg tror vi er kvitt våre nå *bank i bordet*, med den metoden. Finner man dem ellers i en sokkelleilighet, så aner jeg ikke hvordan man blir kvitt dem. Hjelper kanskje å ha mye varme nær gulvet, vifteovn eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Ja, vi har også stortsett lys på hele tida, så da kommer de jo heller ikke fram. Ser de ikke så ofte lenger etter at vi begynte å fyre i vinter, men dukker opp noen i ny og ne. Kanskje jeg skal vurdere sånn giftspray. Vi får se. Det var ihvertfall godt å lese at de bare er ekle og ikke helseskadelige på andre måter. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...