Gjest huttetu Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Pusen min ville ut i dag morges. Det er 20 minus ute og jeg prøvde å holde snuppa inne. Hu klatra omtrent på døra og klarte å pile ut mellom beina mine når jeg skulle dra på jobb. Jeg prøvde å lokke hun inn igjen men hu nekta å komme og bare stakk lenger ned i veien. Jeg måtte bare reise på jobb. Så nå sitter jeg med grisedårlig samvittighet fordi pus er ute i 20 minus. Hun kommer seg ikke inn igjen i leiligheten min, men kan gå inn i noen garasjer hvor det står møbler hun kan sove i. Slipper dere pus ut i denne kulda?
Gjest Huffsa Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Hvis pusene vil ut, så får pusene gå ut.( men ikke om natten såklart, nå som det er så kaldt ) Men pass på å ha noe varmt den kan ligge i til du er tilbake ( f.eks eske med mye tepper og pledd på gulvet og opp veggene ).
Gjest huttetu Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Nå har a ikkeno varmt å ligge i, unntatt disse garasjene. Normalt har jeg en nabo som slipper hu inn når hu vil, men naboen er selvfølgelig ikke hjemme i dag. Uff... Dumme katten som måtte løpe ut
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Det går nok bra, men sørg for å ikke vær lenger borte fra hjemmet idag enn det som er nødvendig. Kom deg kjapt hjem fra jobb idag og slipp katten inn igjen Den har mest sannsynlig funnet seg et nogenlunde lunt sted, og de klarer seg fint noen timer ute i kulde, men det blir nok en liten lærepenge for en pus som ikke er vant til å være lenge ute i kaldt vær. Selv slipper jeg ikke katten ut i såpass kaldt vær. Vet jo aldri hva katter kan rote seg bort i, og når det er kaldt blir det jo en dobbelt risiko for at kattens liv og helse står på spill. Man kan jo kjøpe/bygge et lite kattehus og isolere det, og ha dette stående i garasjen eller et annet lunt sted på vinterstid, slik at katten har et sted å krype inn i hvis den tilfeldigvis er ute når det er kaldt, og eierne ikke er hjemme for å slippe den inn.
Gjest huttetu Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har heldigvis korte dager nå i romjulen, så er hjemme litt over halv fire. Altså har hun vært ute fra halv ni til halv fire. Hun er ganske vant til å være ute, også nå som det er så bikkjekaldt. Men da pleier enten en nabo å slippe pus inn eller jeg er hjemme og slipper ut/inn ettersom hu skraper på døra.
Leo Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Akkurat det du beskriver, kunne ha skjedd her også for katten vil ut! (Og spesielt når man har det travelt...). En voksen katt med mat i magen, klarer seg imidlertid fint ute noen timer selv om det er så kaldt som det er nå. De er dessuten flinke til å finne lune gjemmesteder som vi mennesker ikke en gang har tenkt på. Jeg ville også hatt dårlig samvittighet, men nå vet jeg altså av erfaring at dette går bra! Enkelte ting får man dessuten ikke gjort noe særlig med...
Gjest M25 Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Jeg prøver å planlegge litt når det blir så ekstremt som -20. Om jeg vet at jeg skal gå snart så lemper jeg katten ut enten den vil eller ikke. Når jeg da er klar til gå gå ut så er katta veldig klar til å komme inn igjen.
Cata Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 Katten klarer seg da om det er kaldt. Den finner nok et lunt sted å "parkere" til du er hjemme igjen. Vi hadde katt i alle år da jeg vokste opp og det kunne jammen være kaldt nok da. Men pus nekta plent å bli innekatt i vintermånedene av den grunn. Vår var riktignok heldig for det var en del eldre bebyggelse der jeg vokste opp og følgelig en del gamle vedskjul som var lett å komme inn i for en smidig pus. Der var det ly å få. Tenker garasjene i ditt nabolag gjør samme nytten for din pus.Synes likeveldet er en god ide hvis du kan lage en "katteeske" med et pledd eller noe annet lunt i bunnen og sette slik at pus kan søke ly der hvis/når slikt skjer igjen.
onyx Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Jeg slipper katten ut når han vil ut uansett vær, i hvertfall så lenge han har tilgang på ly. Din pus har jo det, så jeg tviler på at det er noen fare for pusen selv om det er kaldt. MEN nå er min katt vant til å være ute og har en pels som tilsvarer dette. Den andre pusen som om vinteren er litt sofakatt ville jeg nok nølt med å slippe ut hvis det var veldig kaldt rett og slett fordi hun ikke er så vant med eller glad i kulde.
Gjest huttetu Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Hun er som sagt mye ute, i all slags vær og temperaturer. Hun klarer seg forhåpentligvis helt fint... Får komme meg fort fort hjem bare
Gjest Borghild Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 Jeg slipper ut mine om de vil ut uansett vær. Men nå har jeg et uthus de kan ligge i om det blir for kaldt eller vått da, selvom det uthuset ikke akkurat er varmt. Mine katter nekter å gå ut de. Går ofte til døra da og når jeg lukker opp og de kjenner kulda bare snur de og går inn igjen.
Gjest Glør Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 Den klarer seg fint en halv dag ute, katter er flinke til å finne ly. Og etterhvert vil den jo lære dine rutiner, og vurdere om den virkelig vil være ute åtte timer i strekk. Mine katter vet sånn ca når vi legger oss og står opp, og sørger selv for å være inne på kvelden før sengetid, eller før vi går på jobb, dersom det er for kaldt til at de vil være ute.
Miss Puddel Skrevet 30. desember 2009 #14 Skrevet 30. desember 2009 Kattene våre får gå ut om de vil det, men de har muligheten til å gå inn i stallen og på høyloftet da. Men det er jo bare snakk om noen timer, og hvis de er vant til å være ute ser jeg ikke det som noe problem, de HAR tross alt pels...
Tabris Skrevet 30. desember 2009 #15 Skrevet 30. desember 2009 Jeg var også litt bekymret for gamlepus. Vi skulle på kaffebesøk i kveld og visste vi ville være borte flere timer, og pus var ute og kom ikke selv om vi ropte på henne. Men vi har et kattehus til henne som er isolert. Da vi kom hjem kom hun rett ut fra kattehuset og løp rett mot døren. Hun var kald i pelsen, naturligvis, men så ut som om hun hadde klart seg greit selv om var ivrig etter å komme inn.
Gjest huttetu Skrevet 31. desember 2009 #16 Skrevet 31. desember 2009 Godt det er flere som hadde sluppet ut kattene. Etter å ha lest en del her på forumet føler man seg jo som dyremishandler for den minste ting. Pus klarte seg meget fint, hu spratt fram når jeg kom hjem i går. Mjaua og vrei seg på bakken og var helt som vanlig. Og tror dere ikke hu fløy ut i dag også? "Bare" 15 minus i dag, og jeg slutter 12 på jobb så ingen fare i dag heller vil jeg tro..
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #17 Skrevet 1. januar 2010 Men til en annen gang: Kan du ikke bare slippe henne ut en halvtime før du skal gå? Så vil hun sannsynligvis inn igjen når du skal gå. Det pleier jeg å gjøre med katten min hver morgen. Hun vil alltid inn igjen da når jeg skal gå.
Troyamin Skrevet 1. januar 2010 #18 Skrevet 1. januar 2010 Har du mulighet for å sette inn en kattedør? Om ikke du vil ha i ytterdøren, så kanskje en bakdør?
Tarpan Skrevet 4. januar 2010 #19 Skrevet 4. januar 2010 De 3 guttepusene mine er ute uansett hvor kaldt det er,de har kort tjukk pels. Holder dem inne om vi skal være lenge borte eller på natta når det er veldig kaldt da. Gamlemor er inne fra oktober ca,da er det for kaldt for henne ;)Hun er langhåra men har tynn pels.
Gjest negasjon Skrevet 4. januar 2010 #20 Skrevet 4. januar 2010 Det er vel så enkelt som å la kattene bestemme selv om de vil være ute selv om det er kaldt? En frisk katt som får mat tåler det meste. En katt vet at dere legger dere på kveldstid og vil den inn, er den der da. Nyttårsaften er kanskje et unntak med ungpuser, men ellers har katter tilpasset seg norsk natur veldig godt. Villkatter i Oslo overlever gjennomsnittlig i to år, men da er de utsatte for sykdommer. Skabb og lite tilgang til mat. De lever sammen og finner ly for vind og regn og sykdomsutbrudd er ikke å unngå. Det samme gjelder ikke en katt som blir tatt vare på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå