Gå til innhold

Å slutte med halvfabrikat...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det høres jo helt hull i hodet ut.. :klø: Men det gikk opp et stort lys for meg i dag da jeg vasket i kjøkkenskapene. Det aller, aller meste vi spiser, er basert på halvfabrikata. Og jeg som trodde vi var så flinke til å lage "ordentlig" mat. Jeg har lyst til å forsøke å endre dette, men syns det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Når jeg går over "standardrettene" vi har på menyen her i huset så inneholder de aller fleste et eller annet halvfabrikat, og det trodde jeg faktisk ikke!

Hvordan kan vi slutte med dette? Jeg føler at vi er litt "fanget" i dårlige vaner, og har ikke lyst til å være der mer.

Håper noen har innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gi konkrete råd, må jeg nesten vite hvilke halvfabrikata du bruker for å se hvor dere kan begynne å gjøre forandringer.?

Men et generelt råd: Begynn med å kjøpe inn gode basisråvarer, det øker motivasjonen til å gjøre en endring. :)

Skrevet

Som forrige innlegg sier; lag all mat fra bunnen. Det kan være demotiverende å legge om absolutt alt med en gang, så kanskje lage en og en ting fra bunnen? F.eks hvis dere spiser mye gryterett, lag dette fra bunnen til du får dreisen på det, så bytt ut f.eks suppeposer, osv osv.

Et fantastisk godt valg at du vil slutte med halvfabrikat, kroppen din kommer til å takke deg :)

Skrevet

Supper er veldig enkle å begynne med:

For kjøttsuppe: Kjøp suppekjøtt e.l. som du koker i en times tid eller to med en skivet gulrot, en skivet løk, et laurbærblad eller to, salt og (hel) pepper, evt også litt hvitløk timian o.l. Dette trenger ikke passes på og står bare der og putrer. Skum av når det har kokt opp, deretter innimellom eller på slutten.

Ta ut grønnsakene du har kokt med (de er utkokte og ikke så gode i konsistensen, men kan selvsagt spises), sleng oppi nye grønnsaker og kok til disse er møre.

Fiskesuppe: Her syns jeg det er vanskelig å ikke bruke buljong, for det tar mye tid å forberede en base av fiskebein/rekeskall osv. MEn har du tid, er det samme prinsipp som for kjøttsuppe.

Grønnsakssuppe er definitivt det enkleste. Kok de ønskede grønnsakene møre, sammen med ønsket krydder. Smak til med salt og pepper osv. Grønnsakssuppe trenger absolutt ikke buljong, mener nå jeg. Alle grønnsaker kan kokes til suppe, selv salat. Vil du ha kremet suppe, fres litt i den med stavmikseren, men pass på at det ikke spruter. Ha evt litt fløte osv oppi.

Når du har fått dreisen på suppe, har du plutselig peiling på gryterett, og veien er heller ikke lang til sauser. Og vips har du dekket de fleste halvfabrikata-kategorier. Bare bruk kokebok og følg oppskriften nøye. Basiskokebøker er gode å ha (Cappelen, Gyldendahl, osv)

Jeg liker ikke smaken på halvfabrikata, etter å ha lagd mat fra bunnen i 10 år nå. Alt smaker Toro-pose. Eksperimenter litt med krydderblandinger, og bruk også sitronsaft eller litt eddik, samt sukker, som smaksforsterkere.

Skrevet

Hva er "standardrettene" deres da? Det er nok mye med vanen å gjøre. Jeg spiser lite halvfabrikata, men tenker knapt over det fordi det ikke faller meg inn å lage posesuppe. Jeg følger ikke alltid oppskrifter, men finner likevel mye inspirasjon i å sitte og lese kokebøker. Når man også har lært seg noen supper, gryteretter, curryer osv. etter oppskrift, er det også lettere å eksperimentere.

Jeg husker at jeg for noen år siden syns Toros tomatsuppe var enkel og grei mat i blant. Nå, som jeg aldri spiser den type mat, syns jeg det er utrolig salt! Noe jeg aldri tenkte over da jeg spiste det i blant. Det er tydelig at smaksløkene venner seg til det de får servert. Kanskje vil man pga. lavere saltinnhold og ingen smaksforsterkere i fra-bunnen-mat, syns maten smaker noe mindre i begynnelsen, men det vil nok gå over. Dessuten er det så mye morsomt man kan gjøre med krydder (da tenker jeg på annet enn Piffi-krydder og tørket oregano...), som kan gi nye og spennende smaksopplevelser. Har man en innvandrerbutikk i nærheten, ville jeg dratt og undersøkt der, da de har mye bedre utvalg og lavere priser enn i norske matbutikker.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!

Vi spiser veldig mye Toro, det må jeg dessverre si. Kan jo nesten ikke forstå hvorfor jeg har følt vi er flinke... Alle sauser lages fra pose, gryteretter, supper. Pastamiddag lager vi ikke fra pose, men der er jo sausen pose/glass igjen.. Fiskepinner, fiskegrateng.. Hermetikk. Ja, listen bare fortsetter!

Skrevet

Et tips er å koke ferdig kraft, f.eks. kjøpe frosne høner som er ganske billig og koke kraft på dem, og så fryse det ned i porsjoner.

Kok sammen med et par gulrøtter, løk og evt. selleri og andre grønnsaker.

Sauser og supper blir adskillig bedre om de har dette som basis, i stedet for Toro base.

Å lage saus-basis er enkelt - smør, mel og vann/kraft + evt. buljong.

Et annet tips som ikke kan gjentas ofte nok er å smake på maten man lager, underveis. Når man har brukt Toro/halvfabrikat er man vant til at dette er gjort på forhånd som en del av prosessen med å gjøre matlaging kjappere.

Skrevet

Jeg sier takk igjen for gode svar! Har fått mange gode tips og nyttige linker, håper de kan hjelpe meg til å kutte ut disse posene.. Det er jo bare en kjapp løsning, maten er jo ikke vidunderlig, for å si det sånn.

Skrevet

Hjemmelaget pastasaus er jo nesten like enkelt som den på glass. Stek litt kjøttdeig og løk og ha i paprika i biter. Så tilsetter du en boks med hermetiske, hakkede tomater og det krydderet du liker. Selv bruker jeg mye hvitløk og tørkede eller ferske urter (oregano, timian og basilikum er veldig godt til dette). Det er også godt å smuldre opp i litt av en buljongterning, og det synes jeg er greit mtp. halvfabrikata så lenge resten av sausen ikke er fra pulver.

Denne basisoppskriften kan varieres ganske mye, f.eks. ved å kutte ut kjøttet med tilsette squash og aubergine i terninger, eller å tilsette en slump med rødvin, eller å kun bruke tomater, hvitløk, oliven og noen små biter fetaost på toppen. :spise:

Fiskepinner er det faktisk enkelt å lage en sunnere variant av selv! Kjøp en sånn frossen "blokk" med torsk eller sei, tin og skjær opp i fiskepinne-tykke stykker. Så visper du sammen en egg som du dypper pinnene i, deretter har du tørkede brødsmuler, strøkavring e.l. på dem. Stekes i stekepanne. Mye sunnere og det smaker faktisk fisk! :)

Skrevet

Fiskegrateng er superenkelt å lage fra bunnen av.

Jeg kjøper en seiblokk på 400 gram og lar den halvtine før jeg kutter den i terningstore biter.

I en gryte lager jeg jevning av et par-tre ss mel og smør som jeg tilsetter melk, sausen skal være tykk. Jeg har i litt salt, pepper og muskat og lar den koke i 5 minutter under omrøring. Kokingen er viktig for å få bort melsmaken. Kjøl av.

Så tar jeg 4 egg som jeg skiller. Plommene rører jeg inn i sausen en etter en, så tilsetter jeg fisketerningene. Til slutt stivpisker jeg eggehvitene og skjærer disse forsiktig inn i resten av gratengdeigen.

Har i en godt smurt form, kan gjerne ha et par smørklatter på toppen, et par baconskiver eller strøkavring.

Stekes på nest nederste rille på 220 grader i ca 1 time.

Som en variasjon kan du godt tilsette lettkokt makaroni i tillegg til fisken.

Serveres med kokte poteter, raspet gulrot og smeltet smør.

Skrevet

Vi fikk boken "Rundt bordet - god mat for hele familien" til jul, og den synes jeg er veldig inspirerende, med tips om planlegging, basisvarer man bør ha i skapet, og enkle og greie oppskrifter til hverdag og helg. Akkurat nå holder jeg på å lage "tomatsuppe som fra pose", og den er veldig enkel.

Skrevet
Et tips er å koke ferdig kraft, f.eks. kjøpe frosne høner som er ganske billig og koke kraft på dem, og så fryse det ned i porsjoner.

Kok sammen med et par gulrøtter, løk og evt. selleri og andre grønnsaker.

Sauser og supper blir adskillig bedre om de har dette som basis, i stedet for Toro base.

Å lage saus-basis er enkelt - smør, mel og vann/kraft + evt. buljong.

Enig i dette, samtidig har buljongterninger vært en god hjelp for meg på veien fra posesupper til NESTEN hjemmelaget :) Så lenge en bruker gode grønnsaker, rent kjøtt/fisk osv i rettene synes jeg ikke det er så ille å bruke en buljongterning i blant (om man lager supper med tomat, eller med løk, hvitløk, sellerirot o.l kan man vurdere å droppe buljongen). Maggi sine har heller ikke tilsatt MSG og ikke så voldsomt mye salt, og man får ellers kjøpt mer velsmakende fond o.l.

Kan ofte være litt tiltak å koke kraft når man ikke er vant til det, men det er egentlig veldig greit så lenge en husker på det, og kanskje også velger råvarer litt utfra at en kan bruke rester o.l til kraftkoking (eks kjøtt med (marg)bein, kyllinglår, hel fisk, rekeskall). Jeg pleier å koke kyllinglår med f eks purre, urter og sellerirot, så koke (evt trekke sukkererter) grønnsaker i krafta og pille av lårkjøttet og ha i - verdens beste kyllingsuppe :)

Saus er jeg ikke så flink med, men det handler mest om at jeg til hverdags heller dropper saus enn å lage fra bunnen. Det er egentlig lett å lage gode sauser, men alfa og omega å smake til underveis.

Hermetiske tomater er forøvrig en sentral basisråvare, og kombinert med krydder, hvitløk og løk erstatter man LETT pastasauser fra glass, posegryter osv. Billig, sunt og greit å alltid ha i hus...

Skrevet
Hermetiske tomater er forøvrig en sentral basisråvare, og kombinert med krydder, hvitløk og løk erstatter man LETT pastasauser fra glass, posegryter osv. Billig, sunt og greit å alltid ha i hus...

Bruk heller hakkede tomater i papirutgave, styr una hermetisk http://www.dinside.no/826577/ligg-unna-tomater-paa-boks.

Evnt lag det selv ved å skålde tomater og bruk stavmikser, tar ikke lange tiden :)

Skrevet

Start i det små, lær deg å lage for eks hvit og brun saus fra bunnen av. Kjøttkaker etc....

Fleste jukser her med sukkerkulør som farge :fy_fy: Du må lære deg å lage ekte bruning med klaret smør. Klaret smør gir deg mulighet for høyere temperatur uten å brenne smøret!

Alt handler om planlegging og gode råvarer. Mange klager over tiden, men gjør innkjøp for 1 uke av gangen! Da slipper du hodebry om hva du skal lage til middag.....legg opp en ukesmeny.

Skrevet
Bruk heller hakkede tomater i papirutgave, styr una hermetisk http://www.dinside.no/826577/ligg-unna-tomater-paa-boks.

Evnt lag det selv ved å skålde tomater og bruk stavmikser, tar ikke lange tiden :)

Etter å ha lest diskusjonen under artikkelen du lenker til, ser det ikke ut til at pappemballasje er bedre, siden Bisfenol A'en utskilles fra plastbelegget inni boksen, ikke fra selve boksen?

(Beklager avsporingen!)

Skrevet

Takker igjen for mange gode forslag!

Jeg kan å lage både brun og hvit saus, så den saken er grei. Kraft skal jeg alltids klare å lage også, men akkurat buljong syns jeg er OK. Det blir ofte vanskelig med selve middagsretten også, men jeg har bestemt meg for å gjøre et helhjertet forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...