Gå til innhold

bilbatteri og lading


Gjest Gjest_vilde_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vilde_*

Nå trenger jeg hjelp folkens!

Jeg har en liten bil fra 1997 som har gått som ei klokke etter det ble satt inn nytt batteri for ca. tre år siden.

Men i denne sprengkulda som er her nå, måtte det til slutt skje at bilen konka. Da jeg skulle kjøre i dag starta den, men døde ut i det jeg svinga ut av innkjørselen. Fikk etter litt om og men start igjen, og fikk kjørt den en god stund slik den fikk lada seg opp.

Her kommer saken: For en hyggelig nabo kom over og lånte meg en lader jeg kunne lade opp batteriet med over natten. Men nå gå bilen ok, og jeg er usikker på om det er lurt å lade den. Hva sier dere bilkyndige?

Vet jeg har lest et sted at jeg ikke skal bruke slik startbooster, for det kan skade batteriet i lengda. Men denne jeg fikk låne som heter "Lead Acid - battery charger" er jeg litt usikker på hva gjør...

Står på pakka at den er 230V, har strømledning, og at den automatisk går over til vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Og det må vel være bra??

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå trenger jeg hjelp folkens!

Jeg har en liten bil fra 1997 som har gått som ei klokke etter det ble satt inn nytt batteri for ca. tre år siden.

Men i denne sprengkulda som er her nå, måtte det til slutt skje at bilen konka. Da jeg skulle kjøre i dag starta den, men døde ut i det jeg svinga ut av innkjørselen. Fikk etter litt om og men start igjen, og fikk kjørt den en god stund slik den fikk lada seg opp.

Her kommer saken: For en hyggelig nabo kom over og lånte meg en lader jeg kunne lade opp batteriet med over natten. Men nå gå bilen ok, og jeg er usikker på om det er lurt å lade den. Hva sier dere bilkyndige?

Vet jeg har lest et sted at jeg ikke skal bruke slik startbooster, for det kan skade batteriet i lengda. Men denne jeg fikk låne som heter "Lead Acid - battery charger" er jeg litt usikker på hva gjør...

Står på pakka at den er 230V, har strømledning, og at den automatisk går over til vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Og det må vel være bra??

Hjelp!!!

En liten kjøretur klarer ikke å lade batteriet ditt nok. Ikke noe å bekymre seg for, kjør på med laderen! Når batteriet er fullt går den over til vedlikeholdslading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du bør lade batteriet på bilen minst en gang i året (før vinteren). Det gjelder spesielt biler med ikke helt ferskt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet har nok kapasitet til å starte bilen i sprengkulda, så er det ikke dårlig. Når motoren stopper har det ingenting med batteriet å gjøre. Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen.

Men over til batterier og lading. Dynamoen i bilen gir mange ganger så mye strøm som en ekstern batterilader. Så har man dårlig kapasitet vil en kjøretur fylle opp batteriet betydelig raskere. Det sies at en ekstern batterilader er sunt å bruke en gang i blant for å gi batteriet "topping" - noe sånt som fra 90 % til full maksimal kapasitet. Dette tar tid, og på dette stadiet av ladeprosessen skal ladespenningen gjerne være høyere enn det dynamoen leverer, spesielt nå på vinterstid.

Batteriladeren du nevner er nok av en intelligent type som ikke skader batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hjertesukka_*

-Kan jeg med det samme få spørre om hvor langden kjøreturen bør være? Altså for å lade opp batteriet?

Jeg kjører en ca 20 minutters tur hver vei nå i kulda, hver dag, altså 40 minutter tilsammen og regner med at det holder. Har ikke hatt noen problemer hittil, hvertfall.

Men er det nok? Håper at noen svarer ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hjertesukka_*
Det er ikke nok nei. Er masse i bilen som trekker strøm når du kjører.

Anbefaler deg å lade batteriet over natta av og til

Takk! Så vet jeg det.

Med andre ord, så svarer det seg å kjøre skikkelige langturer da, med hensyn til batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Så vet jeg det.

Med andre ord, så svarer det seg å kjøre skikkelige langturer da, med hensyn til batteriet?

Jepp. Bra for bilen å få kjørt seg en langtur en gang i blandt. Batteriet får litt lading og du får blåst ut litt koks. (motoren kokser ned når du bare kjører småturer.)

En annen ting som er greit å sjekke er om det er nok vann i battericellene også...

Itilegg bør du også måle syrenivået, og sjekke at vannet er klart og fint. Er vannet svart i en eller flere celler er den cella defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kan jeg med det samme få spørre om hvor langden kjøreturen bør være? Altså for å lade opp batteriet?

Jeg kjører en ca 20 minutters tur hver vei nå i kulda, hver dag, altså 40 minutter tilsammen og regner med at det holder. Har ikke hatt noen problemer hittil, hvertfall.

Men er det nok? Håper at noen svarer ja. ;)

Jeg er snill og svarer ja :) Logikken er så enkel som at du ikke har noen problemer, så hvorfor bry seg. Du har nok en bil som lader bra og et ok batteri. Imidlertid er 40 min lite, spesielt i kulda, hvis vi snakker om et batteri som er tappet langt ned.

Tror heller ikke du skal bekymre deg for soting og bruke penger på å kjøre lengre turer bare av den grunn. Når bilen er varm kan du gjerne blåse gjennom systemet ved å gi full guffe og dra den ut på girene (opp mot det røde feltet hvis du har turteller) - en gang i blant - eller som meg he he alt for ofte.

Daukjørte biler (soting) er noe jeg forbinder med tilstandene under hatten - jeg mener gamle gubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 10 minutter fram og tilbake til jobben hver dag. Har gjort det de siste fem årene med samme bil og samme batteri. Har aldri hatt strømmangel på batteriet.

Det kommer nok mye an på hvor lettstartet bilen er. Starter den med én gang bruker man lite av batteriets kapasitet. Da tar det kort tid før batteriet er fulladet igjen. Må man bruke flere forsøk før motoren starter, er det sikkert ikke så dumt med en lang kjøretur innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det! ;)

Da trenger jeg ikke bekymre meg nevneverdig over batteriet enn så lenge. Skal på langtur i mai, så det holder vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...