Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Kjenner det er vanskelig å takle dette alene. Sluttet på antidepressiva for 4 mnd siden og plutselig i oktober eksploderte angsten i meg og jeg ble sykemeldt i noen uker da jeg bare gikk rundt i ring i stuen og hyperventilerte. Ble bedre etter diverse samtaler og kunne si for noen uker siden at jeg var kvitt dødsangsten.. sånn noenlunde ihvertfall. Men for noen dager siden kom klumpen i halsen igjen og i to dager har jeg stort sett kun tenkt på hvor trist det er at jeg skal dø. Jeg føler 100 prosent at jeg dør her og nå, livredd for hjertet mitt og har problemer med å spise da jeg er redd for å sette maten i halsen eller få en allergisk reaksjon. Men har ihvertfall gått på jobb i det siste da, selv om det er tøft. Får ihvertfall tankene litt over på andre ting. Er det noen som har hatt det sånn? Er så fælt å ha det slik, vet ikke hva jeg kan gjøre for å kunne slappe av, se verden rundt meg istedenfor å bare konsentrere meg om å overleve her og nå....
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Jeg er for rasjonell av meg til å la angsten styre meg på den måten. Men jeg skjønner hvordan du har det. Jeg synes du skal bestemme deg for å TA kontroll. Det er nemlig kun du som bestemmer over deg og tankene dine. Det er kun du som kan bestemme om dette skal styre livet ditt. For eksempel er det verste som kan skje slett ikke å dø. I et større perspektiv. For da dør du bare. Og så er du død. Ikke farlig. Ikke vondt. Ikke slitsomt. Bare fryktelig kjedelig! Og det gjelder slett ikke bare deg, du er absolutt ikke unik der. Det gjelder oss alle sammen. Borte blir vi, hele gjengen. Fokuser på noe annet. Gjør noe annet en å sitte og tenke. Løs oppgaver, øv deg på å synge, spile gitar, svømme, trene, skrive. Noe som er vanskelig og som krever konsentrasjon og nærvær. Og gled deg over at du etterhvert tar små skritt i retning av å greie det. I dag kan det være så enkelt som å tenke på at det verste som kan skje, slett ikke er å dø! I morgen er du igang med å lære deg kinesisk maleteknikk!
Boblee Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Skjønner også hvordan du har det, selv om jeg heller ikke lot angsten ta slik overhånd. Jeg gikk til psykolog i litt over ett år, og da gikk det over. Brukte heller aldri noen medisiner, for det nekta jeg. Men jeg vet hvor utrolig vanskelig det er å ta kontrollen, men det er det eneste du må gjøre! Du må tvinge deg selv til å tenke positivt, og tenke på andre ting. Som den over sier, så er det veldig lurt å sysselsette seg med forskjellig. Du kan jo også finne ut hva som gjør det trygg og, når du får angst. Jeg for eksempel, roet meg ned når jeg leste i blader/barnebøker som jeg også leste når jeg var liten. For jeg forbinder det med trygghet. Snakk med noen, og fortsett med psykolog timer til du er kvitt dette helt. Jeg er også enig i at du må ikke tenke så mye på at du skal dø, med mindre du har fått en dødsdom av en sykdom ellerno, så er det ingenting å være redd for! Tenk på den lange tida du har gått å vært redd for dette, og at det virkelig har kjentes sånn ut inne i deg. (Helt forferdelig følelse, jeg vet!) Så har du enda ikke dødd. Så du har bekymret det uten grunn. Det virker kanskje helt umulig å bli helt kvitt angsten helt, men det lover jeg det, at det går! Fortsett å jobb med det, aldri gi opp, og en dag kan du si at du er kvitt angsten. Lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Tusen takk for mega hjelpfulle svar begge to!! Det hjelper veldig å høre at andre kan ha hatt det på samme måte- at jeg faktisk ikke skal dø - men tenker at jeg skal det!! Sitter nå å løser kryssord på internett og prøver å kontrollere tankene, men kjenner det svimler hver gang jeg kjenner et stikk i brystet. Jeg vil heller ikke gå på medisiner og har desverre ikke psykolog akkuart nå - men kommer nok til en iløpet av to måneders tid håper jeg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå