Gå til innhold

Foto for dummies


Gjest Nybegynner på foto

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Håper jeg kan snike meg inn her selv om spørsmålet mitt nok er litt på siden..

Jeg har et vanlig digitalt kamera. Har ikke noen stor fotointeresse, men liker å ta litt bilder i diverse anledninger. Tviler på at jeg kommer til å ta en masse landskapsbilder, selv om tanken ikke er helt fjern. Men stort sett tar jeg bilder hjemme, av barn, på tur, sommerferie o.l.

Er sånn passe fornøyd med digitalkameraet mitt. Det blir ok bilder, ok forevigelse av øyeblikk, men ikke mer enn det. Bilder inne på julaften for eksempel ser ekstremt lite koselig ut - de blir så utrolig lyse. (eller mørke, ingen mellomting)

Har litt lyst på speilrefleks, men er det kun for dem som er mer fotointeresserte eller kan det også funke fint for en som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan helt klart funke fint for en som deg, men det er ikke sikkert det vil gi deg bedre resultater rett ut av boksen enn det et kompaktkamera gjør. Kameraet ditt har garantert noen av de samme mulighetene som et speilrefleks. Hvis du lærer deg å bruke kompaktkameraet bedre enn du gjør i dag, så vil det også kunne goi deg bedre bilder innendørs.

Det er ikke slik at bare man har et speilrefleks så tar man gode bilder, det er det mange som har brent seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at bare man har et speilrefleks så tar man gode bilder, det er det mange som har brent seg på.

:jepp: Ja, jeg er veldig enig i dette.

Du må også huske at et speilreflekskamera er rimelig stort og klumpete i forhold til et kompaktkamera, og det er derfor mye lettere å la det bli liggende igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Når det gjelder nyttårsrakettbilder: Vær obs på at bevegelsen du lager når du trykker på utløserknappen kan være nok til at lysene i bildet striper seg, selv om du bruker stativ. Det kan derfor være smart å bruke selvutløseren, eller en fjernutløser hvis du har det. På noen kameraer kan du sette på selvutløseren til å ta en bildesekvens på flere bilder, det kan du jo sjekke i instruksjonsheftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et fett hvilket stativ man kjøper? Har sett litt rundt på siden til fotovideo på stativer der, og prisen på dem varierer jo en del.

Noen som har noen gode tips til hvordan et stativ bør være, eller kommer det helt an på hva man skal bruke det til o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Er det et fett hvilket stativ man kjøper? Har sett litt rundt på siden til fotovideo på stativer der, og prisen på dem varierer jo en del.

Noen som har noen gode tips til hvordan et stativ bør være, eller kommer det helt an på hva man skal bruke det til o.l.?

Sjekk hvor høyt det går, fint hvis du slipper å bøye deg så veldig mye for å bruke det, samt at det kan ta bilder av folk i vanlig høyde uten for lang avstand. Kan også være kjekt å se på hvor lett det er å legge sammen og hvor lite det kan bli. Om du vil betale ekstra for å få bedre byggekvalitet og sånn kommer jo litt an på hvilken bruk du ser for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...