Gå til innhold

Foto for dummies

Gjest Nybegynner på foto

Anbefalte innlegg

Gjest Nybegynner på foto
Skrevet

Har nylig fått "arvet" et speilrefleks kamera og er helt grønn..

Er det noen som driver med foto her som kan komme med litt start-tips?:)

Sliter med å få bildene helt klare. Blir ofte feil fokus eller ut av fokus.

Dersom det er andre som lurer på ting innen foto så bruk gjerne tråden min. Ønsker å lære mest mulig om emnet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er andre som lurer på ting innen foto så bruk gjerne tråden min. Ønsker å lære mest mulig om emnet :)

Hvilken type kamera har du?

Skrevet

Hei hei!

Jeg lurer også på noe, jeg har et Canon eos 350d kamera, og jeg forstår ikke dette her med lukketid, og slikt? kan noen forklare meg hvor jeg stiller inn det, hvor knappen til det er? Fikk ikke med instruksjonboken da jeg "arvet" det fra en kompis, og jeg kommer ikke så langt uten peiling.. :sukk:

Gjest Nybegynner på foto
Skrevet

Jeg har også canon eos350d :)

Brukerhåndboken kan lastes ned fra nettet. Skal se om jeg finner link til deg :)

Skrevet
Jeg har også canon eos350d :)

Brukerhåndboken kan lastes ned fra nettet. Skal se om jeg finner link til deg :)

Så bra, da kan vi få bruk for de samme tipsene da, jeg er også litt grønn på dette her :)

Feks, jeg var ute og tok bilde av et juletre med julelys her en natt det var stjerneklart og fint, men bildet ble sååååååå lyst at det så ut som jeg hadde tatt det i full dagslys, ikke helt det jeg skulle frem til for å si det slik.

Skrevet

Sjekk om autofokus (AF), er på. Bryteren på Canon-objektiver er vanligvis oppe på venstre side av objektivet.

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese dette emnet fra akam om blender, lukkertid og ISO trykk her

Fotokompendiumet er også nyttig ;)

Med kameraet ditt kan du enten velge å la kameraet gjøre hele jobben (grønn firkant), halve jobben (P, Tv, Av) eller du kan styre alt selv (M).

For å selv velge lukkertid vrir du hjulet til Tv. Når kameraet er stilt til Tv, så vrir du på det svarte hjulet som er like ved utløserknappen, til du får ønsket lukkertid. Jo lengre lukkertid, desto mer lys slippes inn, men det kan bli vanskelig å holde kameraet stille dersom den er for lang. Hvis motivet beveger på seg blir det også utydelig dersom du har lang lukkertid.

Altså, dette var bare veldig kort forklart.

Ops, jeg svarte visst bare på det "gjest" lurte på.

Endret av Safira
Skrevet
Hei hei!

Jeg lurer også på noe, jeg har et Canon eos 350d kamera, og jeg forstår ikke dette her med lukketid, og slikt? kan noen forklare meg hvor jeg stiller inn det, hvor knappen til det er? Fikk ikke med instruksjonboken da jeg "arvet" det fra en kompis, og jeg kommer ikke så langt uten peiling.. :sukk:

Dette med eksponering, hovedsaklig lukkertid og blenderåpning, er det som gjør speilreflekskameraer utrolig spennende. Eksponering er altså mengde lyd som treffer CMOS-brikken, eller filmen i løpet av en viss tid. Kort fortalt: Lukkertiden styrer tiden, og blenderåpningen styrer mengden lys.

Digitale kameraer har mulighet for å automatisk styre forholdet mellom lukkertid/blenderåpning for en ønsket eksponering, men du kan også styre dette helt manuellt.

Dess mindre blenderåpning du har, jo større dybdeskarphet får bildet, praktisk for landsskapsbilder. Stor blenderåpning gir lav dybdeskarphet, praktisk for portretter hvor du ønsker utradert bakgrunn, samtidig kan du ha kort lukkertid. De fleste kameraer har mulighet for å styre ømfintligheten på brikken.

Lukkertid måles vanligvis i brøkdeler av sekund for alt under 1 sekund, f.eks 100 angir 1/100 sek. Lukkertider over 1 sekund angis som 1", 2" osv, (for Canon tror jeg). Blenderåpninger angis også som invers av den faktiske åpningen, dess lavere tall, jo større åpning. 2.8 er stort, 32 er bittelite.

Anbefaler å lese artikler om hvordan optikken fungerer på akkurat dette. Jeg har ikke helt stålkontroll på det, så det må du nesten forsøke selv.

Jeg har selv et Canon 300D, der er det forresten mulighet til å blende åpningen mens du ser gjennom søkeren, da ser du hvordan den påvirker dybdeskarpheten. Dette er en liten sort knapp, tror den står nede til venstre under objektivet.

Skrevet
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese dette emnet fra akam om blender, lukkertid og ISO trykk her

Fotokompendiumet er også nyttig ;)

Med kameraet ditt kan du enten velge å la kameraet gjøre hele jobben (grønn firkant), halve jobben (P, Tv, Av) eller du kan styre alt selv (M).

For å selv velge lukkertid vrir du hjulet til Tv. Når kameraet er stilt til Tv, så vrir du på det svarte hjulet som er like ved utløserknappen, til du får ønsket lukkertid. Jo lengre lukkertid, desto mer lys slippes inn, men det kan bli vanskelig å holde kameraet stille dersom den er for lang. Hvis motivet beveger på seg blir det også utydelig dersom du har lang lukkertid.

Altså, dette var bare veldig kort forklart.

Ops, jeg svarte visst bare på det "gjest" lurte på.

Tusen takk for svar! Men jeg lurer på en ting, filene mine blir uleselige dersom jeg bruker innstillingene P, TV AV, også videre, de blir ikke til JPG, og det plager meg, når jeg overfører dem til dataen vil den ikke lese, samme med RAW filmer. Hva gjør jeg feil da? :(

Skrevet
Tusen takk for svar! Men jeg lurer på en ting, filene mine blir uleselige dersom jeg bruker innstillingene P, TV AV, også videre, de blir ikke til JPG, og det plager meg, når jeg overfører dem til dataen vil den ikke lese, samme med RAW filmer. Hva gjør jeg feil da? :(

RAW FILER, ikke filmer..

Skrevet

Du tar bilder i RAW format, og disse må konverteres til JPG på PCen :) På kameraet kan du velge om du vil lagre bilder i JPG, RAW eller JPG + RAW. Kort fortalt så gir RAW-filene deg mer informasjon, som er fint når man skal redigere bilder.

Hvis du bare vil ta bilder i JPG går du inn i menyen og velger dette (jeg vet ikke helt hvor i menyen det er på 350D, men på 450D endrer du det der det står "kvalitet" når du da trykker på denne får du opp flere forskjellige kvaliteter du kan lagr bildene i))

Skrevet
Du tar bilder i RAW format, og disse må konverteres til JPG på PCen :) På kameraet kan du velge om du vil lagre bilder i JPG, RAW eller JPG + RAW. Kort fortalt så gir RAW-filene deg mer informasjon, som er fint når man skal redigere bilder.

Hvis du bare vil ta bilder i JPG går du inn i menyen og velger dette (jeg vet ikke helt hvor i menyen det er på 350D, men på 450D endrer du det der det står "kvalitet" når du da trykker på denne får du opp flere forskjellige kvaliteter du kan lagr bildene i))

Ja, det er akkurat det jeg vil, så gjerne ta fine bilder i RAW, best, men som sagt så konverterer de som "uleselig fil" liksom..

Burde jeg laste ned noe program? Fulgte ikke cd med kameraet, jeg bruker en boks som leser minnekortet når jeg overfører bilder.

Skrevet
Ja, det er akkurat det jeg vil, så gjerne ta fine bilder i RAW, best, men som sagt så konverterer de som "uleselig fil" liksom..

Burde jeg laste ned noe program? Fulgte ikke cd med kameraet, jeg bruker en boks som leser minnekortet når jeg overfører bilder.

Du kan konvertere de i photoshop for eksempel. Jeg er rimelig sikker på at du kan det i Lightroom også.

Dersom du skal ta bilder i RAW, så burde du redigere dem i ettertid, for (jeg synes hvertfall) at bildene blir litt blasse (mangler litt futt?). Det er fordi bildene ofte blir redigert av kameraet når du tar dem i JPG.

Skrevet
Du kan konvertere de i photoshop for eksempel. Jeg er rimelig sikker på at du kan det i Lightroom også.

Dersom du skal ta bilder i RAW, så burde du redigere dem i ettertid, for (jeg synes hvertfall) at bildene blir litt blasse (mangler litt futt?). Det er fordi bildene ofte blir redigert av kameraet når du tar dem i JPG.

Hm, ja stemmer det.. Jeg skal tenke på det ja :)

Skrevet

Takk for linker :)

Skal prøve meg på stjernebilde. Hvilke instillinger bruker dere?

Går ut fra at jeg må ta bilde uten blits og med ganske lang lukkertid, men hvor lang? Og hvilken dybdeskarphet?

Skrevet (endret)

Liten blender (høt tall) hvis du vil ha stjernestriper og større blender hvis du vil ha et helt klart bilde av stjerner, lav iso og bruk stativ! Lukkertiden må du prøve deg fram på, den er helt avhengig av lysmengde og kan ikke forhåndsbestemmes.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Da får vel kanskje jeg også få lov å spørre om noe her :-)

Jeg har samme kamera og bruker bare automatisk. Har prøvd i flere år å ta biler av Nyttårsraketter. Det går ikke an. Kameraet nekter å jobbe. det styrer fælt og blinker. Og det er faktisk bare en dag igjen til jeg skal prøve å ta bilder av Nyttårsraketter. Hva er den enkleste måten å gjøre det på?

Skrevet (endret)

Samme framgangsmetode som beskrevet over, pluss manuell fokus. Og stativ, selvsagt. Hvis du har en lukkertid på tre sekunder, og det skytes en rakett innenfor de tre sekundene, så vil den vises helt fint på bildet. Bruk liten blenderåpning, ellers vil lyset fra rakettene bli alt for sterkt, og du vil få en lysgrøt til bilde.

Denne metoden funker også helt fint på lyn når det tordner.

Og til alle: en blits har en rekkevidde på noen ytterst få meter, så den er det ikke noe vits i å bruke i det hele tatt.

Endret av Zzyzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...