Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelpen jenter :klemmer:

Endret av inga:)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brevet betyr kun det som står; at du har begynnende celleforandringer. Dette er SVÆRT vanlig, men følges alltid opp tett på grunn av faren for kreft. Du har IKKE kreft. Du er dessuten i en viss risikosone ettersom flere kvinner i familien har hatt kreft i underlivet.

Men, når det er sagt, så betyr det IKKE at du har kreft eller kommer til å få det. Bare at du har celleforandringer som skal følges opp. :klemmer:

Skrevet
Men, når det er sagt, så betyr det IKKE at du har kreft eller kommer til å få det. Bare at du har celleforandringer som skal følges opp. :klemmer:

Det som står over er helt riktig. Du har ikke kreft, men må passe på og følge nøye med. Lykke til:)

Skrevet

Det er også greit å vite at livmorhalskreft kommer av HPV-virus som smitter seksuelt og det er derfor ikke direkte arvelig. Sjansen er også mindre for å få HPV-viruset som kan føre til livmorhalskreft jo færre seksualpartnere man har hatt ubeskyttet sex med.

Gjest Gjest fra Vest
Skrevet

Jeg fikk livmorhalskreft i vinter. Jeg merket selv at noe kanskje ikke var helt som det skulle, da jeg blødde etter samleie samt at det var litt ubehagelig å ha sex. Kontaktet vanlig lege, som sendte henvisning til gynekolog. Hun hadde 3 måneders ventetid, og i januar var jeg hos henne. Hun tok prøve av livmorhalsen, men siden hun sa at ultralydbildene var veldig fine, pustet jeg lettet ut. Ei lita uke senere fikk jeg beskjed om å komme tilbake for å ta utvidet prøve! Den viste at det var noe ondartet der, og jeg ble kalt inn til CT, MR og blodprøver på sykehuset. Før jeg fikk svaret på CT og MR, forestilte jeg meg det verste, men da intet ondartet kunne sees på disse testene, ble jeg beroliget med at det nok var kreft på et tidlig stadie.

Det var det, jeg var på stadie 1. Legen på sykehuset ønsket uansett å fjerne hele livmoren, selv om det kunne vært nok bare å fjernet selve livmorhalsen. Men tenk hvor kjipt om kreften hadde kommet igjen etter noen år... Det er ikke nødvendig med etterbehandling, men foreløpig går jeg til kontroll på sykehuset hver 3. mnd. Og totalt vil jeg få oppfølging i 5 år fremover.

Man finner jo mye info om dette på nettet, men sykehuset anbefalte kun en side som heter Oncolex.

Lå på sykehuset med ei som kun hadde hatt en sexualpartner (barndomskjæresten som hun er gift med) og aldri røykt, så dette kan skje selv om man er forsiktig både med det ene og det andre.

Aldersmessig er både hun og jeg like oppunder 40 år.

Men i ditt tilfelle tror jeg du kan slappe helt av, veldig mange får beskjed om at det er celleforandring, uten at det utvikler seg noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...