Gå til innhold

Hel kalkun eller kalkunbryst


MellonCollie

Anbefalte innlegg

Vi skal ha gjester på nyttårsaften, og blir totalt 5 stk. Tenkte å lage kalkun, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal lage hel kalkun eller kalkunbryst... Ser for meg at det er enkere med kalkunbryst, da slipper man jo alt styr med stuffing etc? I tillegg tåler ikke den ene gjesten melk eller mel, så det kan vel kanskje også begrense litt i forhold til hel kalkun med smør/noen typer stuffing? (Det vet jeg egentlig ikke, for jeg har ikke sjekka så mye oppskrifter - bare noe jeg ser for meg :fnise: )

Men hva foretrekker dere å spise - hel kalkun, eller kalkunbryst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kalkunbryst er kjempegodt og mye lettere å lage enn en hel kalkun, så jeg hadde absolutt valgt det. Pleier å bruker kalkunbryst fra Prior, og det holder i massevis til fem stykker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalkunbryst er kjempegodt og mye lettere å lage enn en hel kalkun, så jeg hadde absolutt valgt det. Pleier å bruker kalkunbryst fra Prior, og det holder i massevis til fem stykker,

Enig, når dere er så få, og pga allerien.

Mer fest over hel kalkun selvsagt, og så elsker jeg stuffing, men den er det masse brød i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en liten kalkun - evt kylkun (hvis det fortsatt finnes da..). Fordi kalkunbrystene ofte er veldig salte pga marinade. Finnes det kalkunbryst som ikke er marinert derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt naturell kalkunbryst, og marinert/krydra selv. IKKE kjøp det som er ferdigmarinert. Smaker merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 5 ville jeg helt klart ha valgt kalkunbryst, ikke hel kalkun. Det tar mye mindre tid å lage, samt at man ikke sitter igjen med en halv kalkun etter måltidet. Til 5 ville du ikke trenge en større kalkun enn 2,5 kg, og det er ikke lett å få tak i. De vanlige i frysedisken er 4-6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ostepop_*
Vi skal ha gjester på nyttårsaften, og blir totalt 5 stk. Tenkte å lage kalkun, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal lage hel kalkun eller kalkunbryst... Ser for meg at det er enkere med kalkunbryst, da slipper man jo alt styr med stuffing etc? I tillegg tåler ikke den ene gjesten melk eller mel, så det kan vel kanskje også begrense litt i forhold til hel kalkun med smør/noen typer stuffing? (Det vet jeg egentlig ikke, for jeg har ikke sjekka så mye oppskrifter - bare noe jeg ser for meg :fnise: )

Men hva foretrekker dere å spise - hel kalkun, eller kalkunbryst?

Hvis du får tak i kalkunbryst naturell (dvs uten krydder/marinade) er de flotte.

Hvis ikke du får tak i slike, hadde jeg valgt en liten kalkun.

De ferdigmarinerte smaker ærk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar - det var vel sånn jeg så det for meg også. Jeg har sett naturell kalkunbryst for ikke så lenge siden, så var det jeg hadde i tankene. Ut på kalkunjakt i dag :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...