Gå til innhold

Planter som passer i norsk flora

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til våren har jeg tenkt å lage litt ordentlig grønnsakshage, og gjøre i stand til flere planter i hagen.

Jeg liker agurker, tomater, salat, rukkola, poteter og andre planter generelt. Dessuten har jeg utrolig lyst på urtehage også!

Dermed lurer jeg på; hva av dette passer i norsk flora, og hvilke tider på året?

Bor i Vestfold, hvs det skulle være en nyttig opplysning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle plantene du nevner kan du nok dyrke i Norge, Vestfold har geneelt godt og mildt klima også. Agurken vil nok trives best i drivhus forresten. Når det gjelder poteter finnes det tidlige og seine sorter, dette er viktig å være klar over i forhold til setting og høstetidspunkt. Jeg kan ikke de ulike sortene, men spør på et hagesenter e.l (kjøp settepoteter, ikke sett fra det du kjøper i matbutikken, da risikerer du å få og spre potetsykdommer). Salater og ruccola er stort sett veldig greit å få til :)

Av urter som trives på friland i Norge er vel først og fremst sånt som ulike mynter (nb, disse er fæle til å spre seg, så bør plantes for seg selv), timian, sitronmelisse, lavendel, løpstikke du kan få til over flere år utendørs. Ville prøvd rosmarin og salvie også, men disse ønsker antagelig å ha det frostfritt om vinteren. Dill vil kanskje også greie å frø seg selv. I tillegg toårige som persille, kjørvel... Du kan jo også prøve kamille og karve.

Tid på året - det er jo sommerhalvåret da. Hvis du kan så i egnede forhold innendørs (kjølig og lyst, type kjeller med store vinduer eller uoppvarmet drivhus) så kan du antagelig begynne å så endel urter og grønnsaksfrø i mars.

Skrevet

PS forresten - norsk flora er vel de viltvoksende plantene våre, og slik du bruker uttrykket tenkte jeg først at du lette etter planter som ikke ville spre seg og være til skade sånn som noen innførte arter (canadagullris f eks) :) Norsk klima mener du sikkert. Og så er det en sånn herdighetsskala det kan være greit å se på.

Skrevet
PS forresten - norsk flora er vel de viltvoksende plantene våre, og slik du bruker uttrykket tenkte jeg først at du lette etter planter som ikke ville spre seg og være til skade sånn som noen innførte arter (canadagullris f eks) :) Norsk klima mener du sikkert. Og så er det en sånn herdighetsskala det kan være greit å se på.

åja, beklager!

hvor finner jeg herdighedskalaen?

Skrevet

For eksempel her: http://www.hageglede.no/Media/Planteleksikon/Herdighetssoner

:)

Spør naboer o.l om de vet hvordan jordsmonnet er der du bor, og hva som må gjøres for å få den mer fruktbar. Det jeg har best erfaring med er lette og rasktvoksende ting som reddiker, ruccola, bladsalat, bladbete og noen urter (men jeg bor i Trøndelag da, så ganske annerledes forhold). Poteter skal du nok også få fint til, disse egner seg også ofte det første året du har grønnsakshage.

Lykke til, det er kjempekoselig med grønnsakshage!

Skrevet

Gå på biblioteket og lån deg noen hagebøker;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...