Gå til innhold

Hvor privat er søppelet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så kjip at jeg hadde faktisk ikke syntes at det er greit.

Nå har vi kildesortering her jeg bor, og det skal strengt tatt ikke kastes hundeposer uten 'riktig' pose utenpå der igjen. Dessuten tenker jeg på at det kan gå hull på posen problemet. OOOOg det er 'offentlige' søppeldunker i relativ nær avstand herfra uansett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Jeg har nettopp fått meg hund og har selvsagt med meg poser til å ta opp avføring i.

Det jeg lurer på er kort og godt om DU synes det er greit at jeg kaster den lille sorte posen med hundeavføring i din søppelkasse slik at jeg slipper å bære på den helt til jeg kommer hjem?

Nei, ikke greit at du kaster det i min søppelkasse. Den skal jeg ha til mitt eget søppel, og vil ikke at avføringen til din hund skal skape unødvendig lukt.

Har selv hund, og har poser med meg. Kaster kun i offentlige søppelkasser eller hjemme hos meg selv.

Gjest Bianca26
Skrevet
Nei, overhodet ikke. Putt posen i lommen, ikke i andres søppel!!

hallooo. søppel er søppel. Søppeltømmerne kommer og tar det likevel. Skal du ta vare på søppelet ditt du da? Dette er mitt søppel. Baaare MITT. Jeg vil ha søppelet mittt, liksom

Skrevet
hallooo. søppel er søppel. Søppeltømmerne kommer og tar det likevel. Skal du ta vare på søppelet ditt du da? Dette er mitt søppel. Baaare MITT. Jeg vil ha søppelet mittt, liksom

Men ser du ikke problemet? I utgangspunket er det greit, men om jeg hadde bodd slik til at 1/3 av dunken ble fylt opp hadde heller ikke jeg likt det. Om som det allerede har blitt nevnt her, så er det alltid en mulighet for at hundeposen sprekker og blir liggende og stinke.

Gjest Bianca26
Skrevet
Men ser du ikke problemet? I utgangspunket er det greit, men om jeg hadde bodd slik til at 1/3 av dunken ble fylt opp hadde heller ikke jeg likt det. Om som det allerede har blitt nevnt her, så er det alltid en mulighet for at hundeposen sprekker og blir liggende og stinke.

søpla stinker jo uansett

Skrevet
søpla stinker jo uansett

Tull. Søpla ligger dessuten vanligvis innpakket i søppelposer; her er det snakk om at bæsjeposene sprekker og klines utover veggene i dunken. Da stinker dunken helt til huseieren vasker etter hundeeieren; noe som ikke er særlig koselig.

Gjest Bianca26
Skrevet
Tull. Søpla ligger dessuten vanligvis innpakket i søppelposer; her er det snakk om at bæsjeposene sprekker og klines utover veggene i dunken. Da stinker dunken helt til huseieren vasker etter hundeeieren; noe som ikke er særlig koselig.

Jahjah. jeg er glad jeg ikke har hund. Med katter slipper man bæsjeposeproblemet.

Er det bedre at de sprekker å klines utover jakka da?

Skrevet
Er det bedre at de sprekker å klines utover jakka da?

Hvordan skulle posene sprekke da? De sprekker vel ikke hvis hundeeieren holder dem i hånda skulle jeg tro?

De sprekker jo ikke av seg selv heller, det er jo når den intetanende huseieren kaster joe skarpt/tungt oppå dem at de sprekker.

Gjest Bianca26
Skrevet
Hvordan skulle posene sprekke da? De sprekker vel ikke hvis hundeeieren holder dem i hånda skulle jeg tro?

De sprekker jo ikke av seg selv heller, det er jo når den intetanende huseieren kaster joe skarpt/tungt oppå dem at de sprekker.

Ok. Jeg skjønner litt problemet..

Skrevet

Putt den gjerne i søpla, men ikke legg den på portstolpen.

Skrevet
Jeg har hund og plukker alltid opp etter hunden. Posen kaster jeg i den nærmeste søppeldunk jeg passerer som står nær veien. Har aldri hatt noe problem med det.

Sånn har jeg også gjort det. Familien hadde hund da jeg vokste opp og noen ganger gjorde han fra seg ganske tidlig på turen. Vi plukket alltid opp og kastet posen i en egnet søppelkasse - helst i en offentlig, men vi gikk ikke flere kilometer med bæsjeposen i hånda - det stinker ganske mye når man har posen i hånda og svinger den ved siden av seg... Så jeg sier ja til å sjekke at det ikke er rifter, knyte posen GODT igjen og kaste den i min søppelkasse.

Skrevet (endret)

Jeg har hund, og dersom det er en offentlig kasse i nærheten bruker jeg alltid denne, selv om jeg må bære posen ett stykke. Er det mot formodning ingen offentlige kasser i nærheten bruker jeg en kasse som står ute i veien. Å gå inn i folks oppkjørsel og bruke en kasse som står inntil husveggen gjør jeg aldri.

Skjønner at det må være kjipt for de som bor i nærheten av populære turområder og alltid får sin kasse fyllt opp, men da bør man vel ta kontakt med kommunen og høre om de kan sette opp noen offentlige kasser i området. Her jeg bor er det mye lysløyper ol, og alltid kasser der de går over i bebyggelse, i tillegg til at det er søppelkasser på alle busstopp. Så da er det heller ikke behov for å bruke private søppelkasser.

Endret av Glør
Skrevet

Dere som kaster i andres søppelkasser - sørger dere alltid for å følge gjeldende sorteringsregler på stedet?

For øvrig virker det som mange søppelkasseeiere bare er redd for at posen skal sprekke. Er det ikke da en grei løsning alltid å kaste bæsjposen inni en godt sammenknytt bærepose?

Skrevet

Da går det jo ikke an å kildesortere... Jeg stusser mer på at det er så mange som kaster så mye hardt og skarpt i søpla at det virkelig er en overhengende sprekkfare. Det er nemlig disse som mest trolig ikke er så flinke til å kildesortere. Hvis man må kaste noe skarpt i søpla som ikke kan sorteres, er ikke dette akkurat hver dag. Vil dere heller ha hundeposene liggende på fortauet utenfor søpla deres?

Skrevet
Da går det jo ikke an å kildesortere...

Mente du det jeg skrev om bærepose utenpå bæsjposen?

Det er nemlig det som er reglene her. Hundebæsj er restsøppel (ekskrementer skal ikke i matsøpla), og alt av restsøppel skal pakkes i vrengt bærepose eller ensfarget hvit pose, med dobbel knute. Uten bærepose utenpå går det i surr for de optiske sorteringsmaskinene. Så bærepose utenpå hundeposen er den riktige sorteringsvarianten her.

Men alle må jo være klar over reglene på sitt hjemsted, og sortere deretter. Jeg har likevel vanskelig for å tro at det vil være direkte feil å pakke hundeposen i en bærepose noen steder? Om den puttes i matsøpla kan det da ikke være så mye tungt og skarpt folk kaster oppå, og alle andre sorteringer er vel som oftest i en eller annen form for plastpose?

Skrevet

My bad, jeg glemte at mange har kildesortering oppi den samme dunken. Er fra neandertal (når det kommer til kildesortering)-byen Oslo

Skrevet

En privat søppelkasse som står ved veien er like privat som en som står i oppkjørselen! Jeg bor i det som regnes som et midtbyområde, vi får kun ha EN søppelkasse på FIRE husstander. Dette betyr at det er stappfull søppelkasse hver uke.

Om jeg går forbi en privat søppeldunk og jeg har et sjokoladepapir i hånda, kaster jeg det der. Jeg ville derimot ikke gjort det med en hundepose; det er ganske annerledes.

For min del er det plassen det går på, så jeg hadde ikke likt at folk hadde kastet noe som helst oppi der. Dessuten er det privat område, selv om det bare er et par meter fra fortauet. Tenk om alle som gikk forbi skulle kaste noe når de gikk forbi...

Men dersom jeg mot all formodning var i nærheten og noen hadde spurt hadde jeg syntes det var greit.

Jeg har hund. samme om han driter en eller fire ganger. Jeg bærer bæsjen med hjem eller kaster i offentlige dunker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...