lillesol20 Skrevet 27. august 2003 #1 Skrevet 27. august 2003 Jeg klarer det, men det går såvidt. :o Begynte denne mnd. Etter råd fra min private finansrådgiver ( ) skal jeg begynne å legge av 10% av lønna mi på sparekontoen min- og ikke sette beløpet tilbake på lønnskontoen slik jeg ellers ender opp med å gjøre når jeg prøver å spare litt penger. :oops: (There`s always a opportunity for shopping, my dear) Mitt motiv for å spare er at man aldri vet noe om fremtiden. Hva om det ble krig- hva skulle man leve av da? Hva om det ble slutt med kjæreste- hva da? (Depositum til evt. nytt bosted, osv) Det er alltid noe man trenger penger til. Nå eller senere. Det som "vekket" meg litt, var et forslag om å spørre meg selv hver gang jeg var i ferd med å shoppe hemningsløst for mine siste kroner (men aldri før dagen før lønning, da, er da litt ansvarlig, hehe): Er jeg villig til å betale for dette med penger jeg har brukt (så-og-så-mange) timer av mitt liv på å tjene? Er det verdt det? MÅ jeg ha det? Nå skal det spares, ja... Noen som slenger seg med, ble inspirert, ønsker å spare sammen med meg? :D Ingen trenger å oppgi noen beløper altså, men husk: 10% av lønna inn på sparekonto ved lønningsdato. Jeg begynte i dag. (Man regner forresten ut den 10%`en av lønna ganske enkelt: *lønnsbeløp* x 10 = *svar* *svar* / 100 = 10% av lønna! ) (De som tjener så lite at dette ikke går, trenger ikke å slenge seg med denne diskusjonen.)
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2003 #2 Skrevet 27. august 2003 De siste halvåret har jeg tatt mellom 10-40% av lønna og spart på konto! :D Nå, da jeg skal studere tar jeg en tilfeldig sum jeg kan klare meg uten og setter på konto. Pengene kommer godt med den dagen man skal kjøpe leilghet/hus! Det eneste jeg skal forandre på er at jeg skal ha meg en bustadsparings-konto for ungdom!!... Mvh Clea - som liker å spare
Gjest Lea Skrevet 27. august 2003 #4 Skrevet 27. august 2003 Jeg har i perioder vært flink og spart ca 10% av lønna mi på BSU. Akkurat nå klarer jeg ikke å spare (jobber mindre enn vanlig og skal bruke det jeg har på innredning av et rom). Men vi klarte faktisk å spare 40000 på et halvt år før jul i fjor. Man kan hvis man vil! Skal bli med om en liten stund jeg.
lillesol20 Skrevet 27. august 2003 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2003 De siste halvåret har jeg tatt mellom 10-40% av lønna og spart på konto! :D Flink Clea! :D
lillesol20 Skrevet 27. august 2003 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2003 Ok...I`m in! Skal i alle fall prøve. :blunke: :fy: Skal man gjøre dette, må man gå litt inn for det! Ellers forsvinner pengene likevel, fortere enn man rekker å si "Ups!..."
lillesol20 Skrevet 27. august 2003 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2003 Man kan hvis man vil! Skal bli med om en liten stund jeg. Nettopp! Velkommen inn i spare-felleskapet om en liten stund da, Lea! :D
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #8 Skrevet 27. august 2003 Vil skryte litt av meg selv jeg nå. Er 18 år og har akkurat blitt student, noe jeg trives veldig med. Har planer å få meg en master utdanning. Dette skal jeg fiansiere selv. Har klart og spare 160 000. Og for øyeblikket bor jeg hjemme så jeg sparer en del på det. Planen min er og ikke ha noe lån når jeg er ferdig utdannet. Håper jeg klarer det. Poenget mitt er det at man kan klare og spare hvis man vil, bare se på meg.
lillesol20 Skrevet 27. august 2003 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2003 Vil skryte litt av meg selv jeg nå. Er 18 år og har akkurat blitt student, noe jeg trives veldig med. Har planer å få meg en master utdanning. Dette skal jeg fiansiere selv. Har klart og spare 160 000. Og for øyeblikket bor jeg hjemme så jeg sparer en del på det. Planen min er og ikke ha noe lån når jeg er ferdig utdannet. Håper jeg klarer det. Poenget mitt er det at man kan klare og spare hvis man vil, bare se på meg. :D Kjempeflott, Gjest!
Gjest Liten Skrevet 27. august 2003 #10 Skrevet 27. august 2003 Snakker vi 10% av brutto- eller nettolønn her?
lillesol20 Skrevet 27. august 2003 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2003 :oops: EHHRRM... kremte... Den ETTER skatt.
orakel Skrevet 27. august 2003 #12 Skrevet 27. august 2003 Vil skryte litt av meg selv jeg nå. Er 18 år og har akkurat blitt student, noe jeg trives veldig med. Har planer å få meg en master utdanning. Dette skal jeg fiansiere selv. Har klart og spare 160 000. Og for øyeblikket bor jeg hjemme så jeg sparer en del på det. Planen min er og ikke ha noe lån når jeg er ferdig utdannet. Håper jeg klarer det. Poenget mitt er det at man kan klare og spare hvis man vil, bare se på meg. Veldig flott ja, men... Studielån fra Statens Lånekasse er omtrent det billigste lånet du kan få. Hvis du kan klare deg uten å bruke de lånte midlene, så søk om fullt lån og stipend de årene du studerer og sett pengene på høyrentekonto eller annen "sikker" sparing. Renten i dag er ikke så mye å skryte av, men den varierer jo. Når du så er ferdig med studiene så har du egenkapital til f. eks. din første bolig, og får dermed gunstigere lån i banken. Eller du kan betale tilbake lånet med en gang, så sitter du igjen med renteinntektene eller betale ned deler av lånet raskt. De flest såkalte økonomi-eksperter sier at studielånet er det gunstigste lånet du noen gang kommer til å få, og at det lønner seg å betale det ned saktere enn andre lån. Dette er selvfølgelig en avveining du må foreta selv. En annen ting er at du kanskje om noen år, likevel får lyst til å flytte hjemmefra før du er ferdig med studiene dine. Eller du vil tilbringe et semester eller et år i utlandet. (i flere mastergradsstudier ligger det inne en mulighet for et utenlandsopphold i 4. studieår). På utenlandske universiteter må man somoftest betale ganske mye i skolepenger i tillegg til boutgifter. Da kan det være greit med ekstra midler. Det er ikke bare negative ting med lånekassen, faktisk er det mye postitivt hvis man setter seg inn i reglene, følger noenlunde studieprogresjon og kan betale renter og avdrag når studiet er ferdig.
Karen Skrevet 28. august 2003 #13 Skrevet 28. august 2003 Gjest på 18 som har spart til studier! Søk om stipend i lånekassa. da får du litt penger ekstra som kan dekke en del av utgiftene til bøker osv. og disse trenger du ikke betale tilbake. Jeg slenger meg på spareklubben. har vært flink før, men nå har jeg kjøpt leilighet og det er ikke så enkelt å spare da. prøver samtidig å betale ned studielånet, men har lenge igjen. Er heldigvis i fastjobb enda ihvertfall.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2003 #14 Skrevet 28. august 2003 Ja dette kan jeg ha lysst til å forsøke. Blir jo tomt hver måned når pengene bare er tilgjengelig..... :o Så dette er jeg klar for! Takk for tipset. Men en ting: vi fikk penger igjen på skatten i juni, ca 25000,-. De gikk alle inn på sparekontoen vår, og er ikke brukt enda. Da har vi vel hatt en god start vel? JEg får lønn 20 september, så da er jeg med!
lillesol20 Skrevet 28. august 2003 Forfatter #15 Skrevet 28. august 2003 Ja dette kan jeg ha lysst til å forsøke. Men en ting: vi fikk penger igjen på skatten i juni, ca 25000,-. De gikk alle inn på sparekontoen vår, og er ikke brukt enda. Da har vi vel hatt en god start vel? JEg får lønn 20 september, så da er jeg med! God start, ja! :D Kjempeflott at du vil være med å spare litt! Til alle sparerne i tråden: Jeg har faktisk tro på at når vi ser kontoene våre fete seg opp over tid, så bekymrer vi oss mindre om penger enn vi ville gjort ellers. Å alltid ha litt i bakhånd kan bety forskjellen mellom sjelefred og rastløshet... For å sette ting på spissen. :blunke:
elinia Skrevet 28. august 2003 #16 Skrevet 28. august 2003 Jeg sparer vel rundt 40% av lønnen min uten problemer. Det er deilig å ha i bakhånd når det trengs Men; uansett hvor mye eller lite man sparer, det er alltid lurt å ha noe man kan kunne ta av. Det er ihvertfall deilig å vite at man aldri er helt blakk.
hegehi Skrevet 29. august 2003 #17 Skrevet 29. august 2003 Vi sparer ca. 45% av inntektene våre hver mnd :D Betaler ned huslånet på ca. 10 år (har satt opp terminbeløpet hver gang rentene har gått ned nå) istedet for 20. Det er jo en form for sparing det også? Dessuten setter vi 1000kr. på en sparekonto (for kriser) og 1000 på fond (veldig langsiktig sparing). Det blir spennende og se hva som skjer med økonomien nå som vi har familieforøkelse på gang... Spørs om vi klarer å være like flinke da! Men det er ihvertfall godt å se kontoen vokse for hver måned, og at lånet går ned
*Lavendel* Skrevet 31. august 2003 #18 Skrevet 31. august 2003 Kjempefint at dere klarer å spare. ....jeg har ingen mulighet til det.... :cry: .....nytter ikke så si at vil man så klarer man det. Avogtil er det bare ikke mulighet for å sette av penger i det hele tatt, ikke 50 kr i mnd engang...... :cry: ....så ikke alle kan spare selv om vi vil... :-?
sinicola Skrevet 31. august 2003 #19 Skrevet 31. august 2003 45% :o ..... Og jeg som trodde jeg var flink til å spare :D Gjør hvertfall det vi kan, litt på bsu og litt på fond hver mnd..
Jelly Skrevet 31. august 2003 #20 Skrevet 31. august 2003 Når jeg begynner å jobbe blir jeg med! Pleide å spare godt over 50%, men så begynte jeg å røyke, pluss at jeg fikk meg kjæreste som ikke hadde jobb. Skal sies at jeg tjente 2-3000kr i måneden da. Flytter til jul og da må jeg ha penger til depositum. Jeg er med! Skal bare.. eh... slutte å røyke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå