Gå til innhold

Kokt lammelår


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mannen min fikk masse julemat i julegave fra firmaet han jobber i, bla et stort kokt lammelår. (vakumpakket)

Antar man må ha sånt noe til middag, men hvilket tilbehør kan passe? Har snust litt rundt på nettet, og finner at kokte lammelår gjerne er saltet og røykt, men jeg aner ikke om vårt er det - det står ingenting på pakken..

Rotmos, poteter og en eller annen saus?

Fløtepoteter og ... en eller annen saus?

...tja. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt dette flere ganger og jeg synes at de fleste kokte grønnsaker passer godt til!! På matprat sto også kålrabistappe og fløtegratinerte grønsaker som tilbehør!

Itilleg bruker vi å ha waldorfsalat og tyttebær!

Vi koker kjøttet i kjele i flere timer sammen med gulreøtter, løk, selleri og sellerirot og dersom du bruker den kraften får du en suuuper saus!! Enkelt og godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt dette flere ganger og jeg synes at de fleste kokte grønnsaker passer godt til!! På matprat sto også kålrabistappe og fløtegratinerte grønsaker som tilbehør!

Itilleg bruker vi å ha waldorfsalat og tyttebær!

Vi koker kjøttet i kjele i flere timer sammen med gulreøtter, løk, selleri og sellerirot og dersom du bruker den kraften får du en suuuper saus!! Enkelt og godt!!

Takk for svar, Noldus. :)

Lammelåret vi fikk er ferdig kokt... - men er det slik at det sannsynligvis er røykt og saltet selv om det ikke står noe om det utenpå? (I så fall tenker jeg at rotmos og kanskje raspeball kan være godt til..) Dersom det ikke er særlig salt tenker jeg at kanskje fløtepoteter kan være godt..., men så hva det saus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de pleier å være røkt og saltet når det er snakk om kokelår ja!!

Og når du sier det så tror jeg raspeball ville vært supert til dette! Vi bruker ofte å ha det til pinnekjøtt vi, og jeg syns lammelåret minner om pinnekjøtt bare med litt mindre smak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de pleier å være røkt og saltet når det er snakk om kokelår ja!!

Og når du sier det så tror jeg raspeball ville vært supert til dette! Vi bruker ofte å ha det til pinnekjøtt vi, og jeg syns lammelåret minner om pinnekjøtt bare med litt mindre smak i!

Jeg liker også raspeballer til pinnekjøtt (bortsett fra på julaften) :)

Takk for hjelpen :blomst: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne typen lammelår som pålegg med kokt kålrot som tilbehør. Har aldri brukt det som middagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lammegjest:)
Jeg bruker denne typen lammelår som pålegg med kokt kålrot som tilbehør. Har aldri brukt det som middagsmat.

Jo, tror vi har kokelår som pålegg tidligere, men dette er svært - et helt kokt lammelår...

(og det vi har hatt før mener jeg det har stått "kokelår" på, dette står det "lammelår, kokt" på. Jeg forstår jo at begge deler er samme kjøtt, og at begge deler er kokt, men lurer på om det kan være forskjell på røykt/urøykt og evt. salting)

Er vel bare en ting å gjøre - nemlig å ta en smakebit. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ferdig saltet lammelår og koker (hele) selv. Så skjæres det skiver etter behov. Brødskive, kålrot og lammelår. Veldig godt til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...