Gå til innhold

Tove med vanlig vask?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver og strikker tøfler som skal toves på 40 grader med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. I praksis brukes jo stort sett grønnsåpe, men jeg lurer på ha som skjer hvis jeg bare slenger tøflene med den vanlige 40-graders vasken? De vil jo krympe, men..?

Synes det er litt bortkastet med en hel vask bare for et par tøfler, så alternativet er kanskje å tove for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjer er at klærne dine blir fulle av ull-lo dersom de er laget av stoffer det fester til. Men spar dem opp da hvis du lager flere og tov flere sammen, da tover det bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, jeg kan jo lage flere, men skulle gjerne testet ett par før jeg setter igang masseproduksjon, kjipt hvis størrelsen og formen ikke blir som håpet. Men får kanskje koste på meg en tovevask da :ler: Eller tove for hånd selv om det er litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo lage flere, men skulle gjerne testet ett par før jeg setter igang masseproduksjon, kjipt hvis størrelsen og formen ikke blir som håpet.

Det er jo slik da at jo fullere maskinen er jo mere tover de, i tillegg vil det jo variere med ulike typer garn. Du kan strekke dem noe i formen. Men du kan jo prøve med et kortprogram først for å se hvordan det går. Jeg bruker ullvaskemiddel når jeg tover, det går også greit.

Dongeri er greit å vaske sammen med ulla for at det skal tove mer, men det setter gjerne seg litt lo i foret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par filleryer som egentlig greit kan vaskes med tøflene :) Hva slags vaskemiddel er best å bruke for å både (kanskje) får rene filleryer og fine tøfler - bør jeg gå for Milo? Grønnsåpe blir kanskje bare fett på ryene? Takk for svar på alle de dumme spørsmålene mine - jeg har faktisk tovet endel før, men bare små ting for hånd egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt vanlig flytende Omo Color til toving. Det har funket helt greit til nå. Enten sammen med en vanlig vask, en dongeribukse eller en maskin full med tøfler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg endte med å bruke Milo, det vanlige vaskemidlet inneholder enzymer som jeg tenkte kanskje kan ødelegge noen av egenskapene til ulla (blant annet amylaser som bryter ned fett... ah, cellebiologens fornuft...) tøflene tovet egentlig fint, men ble litt for store (selv om jeg tror de ikke kan krympe noe særlig mer), visstnok flere som har hatt det problemet. De tok litt lo fra filleryene, men det er jo bare å børste av. Får se om jeg vasker dem en gang til eller bare gir dem til noen med større føtter enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...