Gjest Aisakkakk Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Hei. har ei venninne som har en ganske ekstrem livsførsel for tiden og jeg er litt bekymret for henne. Hun forteller meg at hun har en plan som går over ett år der det skal ende med at hun enten skal gå i kloster eller skal ta sitt eget liv. Hun sier at hun er en destruktiv person og hele tiden søker etter ytterpunktene i alt hun gjør. Dette gjelder også sex der hun har fortalt meg om episoder der hun blir slått hardt med knyttet neve i ansiktet og lignende. Hun er ikke depressiv utad, virker som at hun har "kontroll" på det hun holder på med, men hun er så enormt ekstrem at jeg må vite om dette er noe som er normalt/vanlig. Hun er en kunstnersjel og jobber med teater/manusforfatting, men jeg vet ikke om det har noe å si.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Hun er ansvarlig for sitt eget liv. Så lenge det er gjennomtenkt, så er det sannsynligvis svært lite du kan gjøre. Dette er en helt annen form for suicidalitet enn noen som mister jobben og to timer etterpå står på en bro. Jeg har hatt liknende faser i livet, og kommer trolig til å komme i de igjen. Forskjellen er at jeg er i utgangspunket ikke destruktiv men ser på selvmord som en mulighet om alt annet svikter. Det å ha den muligheten er faktisk noe av det som har holdt meg oppe. Men, hun bør oppfordres til å finne noen å snakke med. Psykolog, prest, el. Det gjelder kanskje også deg selv, om ikke annet for å lære hvordan du håndterer slike personer så du ikke blir "spist opp", eventuelt hvordan bryte kontaken.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Med fare for å være frekk: hun høres ut som om hun er desperat etter å gjøre inntrykkk. Si at du er bekymret og at hun bør snakke med psykolog. Jeg ville også sagt til henne at nå må hun begynne å tenke på folk rundt seg, folk som blir såret og redde for at det skal skje henne noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå