Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Hei! Jeg tok en standard celleprøve fra livmorhalsen for første gang i forrige uke. Gruer meg nå for å få svaret...pga sterk angst i forhold til dette har jeg ikke fått meg til å ta denne prøven før nylig,i en alder av 28 år. Hvis det er noe galt, vil jeg da samtidig få vite hvilket stadium celleforandringene er på? evt om det har utviklet seg til kreft? (tok også ultralyd,men ingenting galt). Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Ja, hvis du har celleforandringer, får du beskjed om hvilket stadium det er på. De fleste celleforandringer går tilbake, eller krever kun enkel behandling. Har du celleforandringer, vil du bli henvist for kontroller så lenge du har celleforandringer, så det ikke skal utvikle seg til kreft. Du er bare 3 år over den alderen hvor man anbefaler at man starter med 3-årige prøver, og livmorhalskreft bruker oftest lang tid på å utvikle seg fra de første celleforandringene kommer, så du trenger ikke å føle angst for at du er sent ute. Tidligere livmorhalskreft forekommer jo, men det er ikke så vanlig at du trenger å bekymre deg, bare ta prøvene dine nå så er du i rute
lottomillionæren Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Jeg synes du skal slappe helt av. Dersom du har celledelinger vil det bli gjennomført en enkel "konisernig" som vil si at det området som ikke er bra blir skjørt bort. Enkelt og greit og god oppfølging etterpå :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå