Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Tittelen sier vel egentlig alt:-) Noen eksempler på hva jeg tenker på: Vil du ha en bukse fra Dolce & Gabbana eller fem fra H&M? Vil du ha enkaffekopp fra Villeroy & Boch eller en pakke med servise fra Europris? Vil du ha et håndkle fra Lexington eller ti fra Kid?
Gjest nocturnal Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 jeg velger : de 5 buksene fra HM (fordi jeg går fort lei av klær, så da er det greiere å kjøpe billig og gi vekk det jeg er lei av) Serviset fra Europris-men skulle jeg hatt kun 1 kaffekopp hadde jeg nok kjøpt en sånn 10kroners kopp heller(ikke hele serviset)-De holder jo i årevis Håndklærne fra Kid
Gjest mil Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Det avhenger jo av hver enkelt sak. Hvis passformen på alle buksene er like god, velger jeg de fem fra H&M, fordi jeg innbiller meg at en dyr merkevare ofte bare tar betalt for utseende og merkenavn, ikke for faktisk kvalitet (som for meg blir om buksen tåler maskinvask, er slitesterk o.l.). Om passformen er best på den dyre buksa, velger jeg den. Koppene velger jeg ut fra hvor godt jeg liker utseende, og om de tåler maskinvask. Sannsynligvis blir det altså kaffeserviset fra Europris (med mindre jeg har skapene fulle av kopper fra før, da velger jeg den enslige koppen som tar minst plass). Kan hende jeg velger håndkleet fra Lexington, hvis det holder seg merkbart mykere og mer behagelig enn de billige håndklærne. Men jeg velger gjerne en litt dyrere variant av elektriske ting, som et kjøleskap fra Bosch istedet for Whirlpool, og jeg velger heller Toyota enn Fiat (i disse to eksemplene får man nemlig kvantiteten også i form av flere funksjonelle år), heller Sætres gode pepperkaker enn mindre smakfulle, billigere varianter, heller en litt dyrere printer som skriver gode bilder enn en billigere som gir styggere bilder, osv.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Tittelen sier vel egentlig alt:-) Noen eksempler på hva jeg tenker på: Vil du ha en bukse fra Dolce & Gabbana eller fem fra H&M? Vil du ha enkaffekopp fra Villeroy & Boch eller en pakke med servise fra Europris? Vil du ha et håndkle fra Lexington eller ti fra Kid? Jeg velger kvalitet fremfor kvantitet.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Jeg velger kvalitet fremfor kvantitet så sant det er mulig. Samler feks. på Vernon Panton-krus, til nå har vi bare hatt 2, men nå til jul kjøpte jeg 2 nye ... idag skal jeg ut og kjøpe meg 2 til for penger jeg fikk til jul. Jeg kjøper kvalitet når det gjelder klær også. Det trenger ikke være dyre designklær, men merker jeg vet har god kvalitet. Da tar jeg vare på klærne mine og de holder langt bedre enn klær fra H&M ol. Når det gjelder møbler så lever jeg heller med minimalt til jeg får råd til å kjøpe skikkelige saker. Men unntak finnes jo selvsagt. Da vi bygde huset vårt så tilsa ikke økonomien så veldig dyre møbler, så den gang kjøpte jeg en litt rimeligere salong og har heller byttet ut etterhvert når den ble stygg og slitt. Det har også selvsagt skjedd at jeg skulle ha stort selskap og måtte i hu og hast kjøpe inn servise og bestikk til MANGE ... Da gikk jeg på Ikea og fikk tak i dette ... glass også, forresten. Brukte dette i to konfirmasjoner og har gitt det videre til ungene mine når de flyttet for seg selv. Det var helt hvite serviser og enkle bestikk og glass som nå gjør god nytte for seg.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Litt begge deler. Når det gjelder klær, går jeg for halvgod kvalitet, og noen flere plagg. Det samme gjelder interiør. Møbler er helt klart kvalitet!
aline Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er nok litt midt på og både og. Bukse; kjøper heller 5 fra HM så lenge de har ett snitt jeg liker og uttrykk jeg liker, en å bruke ett par tusen på ei merkebukse. Hovedsakelig fordi jeg kjenner meg selv, jeg blir oftest lei av klærne mine etter en stund, og har sånn sett sjelden ett behov for at klærne skal vare i ti år. Det finnes selvsagt unntak, som selskapskjoler og finklær, som jeg gjerne kan legge litt mer i, og sko! Sko skal helst ha kvalitet, uansett om det er skinn eller stoff. KOpper og kar kjøper jeg lett på Ikea, trenger ikke noe fancy der, det holder i mange nok år for meg uansett det som er på ikea. ellers går jeg mer etter merke når det gjelder elektriske artikler, alt, som mobil, pc, ovner, tv etc etc, der kjøper jeg gjerne ett merke jeg kjenner og vet har god kvalitet og service fremfor billigmerker som jeg ikke vet nok om og som jeg ikke vet om gir meg hjelp om jeg skulle trenge det.
Furstina Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstia, mod
Gjest Emera Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Vil du ha en bukse fra Dolce & Gabbana eller fem fra H&M? Vil du ha enkaffekopp fra Villeroy & Boch eller en pakke med servise fra Europris? Vil du ha et håndkle fra Lexington eller ti fra Kid? I disse tilfellene går det nok i kvantitet. Merker som sådan bryr meg midt bak. Men med mange produkter lønner det seg klart med kvalitet.
Cata Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Sier som nesten alle andre - det kommer helt an på. I eksemplet så ville jeg nok valgt buksa fra D&G. (Har for mange bukser som det er og H&M har vanligvis en passform som er håpløs på meg ) Hadde jeg hatt bruk for kopper så hadde det nok blitt Europris sine. (Hva skal jeg med en fin kopp hvis jeg ikke kan servere kaffe til evt. gjester?) Samme med håndklær - hadde jeg hatt sånn bruk for dem at jeg måtte ut å kjøpe så hadde jeg nok valgt de fra Kid. (Men siden mine håndklær ikke ser ut til å slites så er skapet fullt allerede.) Rent generelt så kjøper jeg sko, yttertøy og hvitevarer/elektriske artikler nokså dyrt, mens selskapsklær (som sjelden brukes her i huset), topper og lette gensere kjøpes billig.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #11 Skrevet 28. desember 2009 Det blir nok ofte et slags kompromiss, da jeg aldri har hatt god økonomi. Men jeg prøver å velge kvalitet innen de prisklassene jeg har råd til, og velger av og til et dyrt klesplagg f eks. Sko er vel det beste eksemplet for mitt vedkommende, jeg kjøper aldri skikkelig billigsko - men velger merker jeg har god erfaring med (som Camper, Vagabond, Bronx, ikke superdyre, men ikke de billigste). Bukse kan jeg kjøpe litt dyrt også, men ikke D&G - hva koster en slik bukse? Jeg har betalt over tusenlappen for dongeribukser fra Diesel o.l. Men jeg kjøper også billige bukser, skjørt osv hos H&M. Også handler jeg mye på salg, så føler jeg får mye/kvalitet for en grei pris. Kaffekopper kjøper jeg stort sett brukt fordi jeg har en fetisj for morsomme eller fine kopper Så da får jeg kvalitet billig, men har ikke noe komplett servise da (pleier ikke invitere mange på middag eller kaffe...). Kjøper også endel kjøkkenutstyr på Ikea, men velger de tingene som er solide og av stål stort sett. Kjøper ikke plastdrit for å bruke og kaste. Møbler har vi lite av, annet enn ting vi har fått... når vi flytter kommer vi til å kjøpe mye brukt, tror jeg. Designmøbler interesserer meg lite, men vil ha ting som jeg synes ser bra ut, er holdbare og er gode å bruke. Jeg kjøper nok også 10 håndklær på Kid framfor 1 fra Lexington. Eller - jeg velger det jeg synes er best hos f eks Princess som har både økologisk bomull og bambus som jeg er godt fornøyd med. Så handler litt "dyrere/bedre" av det billige kanskje?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå