Gå til innhold

Hvilke frokostblanding spiser du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke frokostblanding inneholder minst sukker og er sunnest???Hvilke spiser du?? :):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Firkorn! Sikkert den kjedeligste av alle frokostblandinger, men med melk, syltetøy og banan er det knallgodt, og man holder seg mett i lange tider!

Skrevet (endret)
Hvilke frokostblanding inneholder minst sukker og er sunnest???Hvilke spiser du?? :):)

Nå i julen har jeg ingen faste rutiner på måltidene, spiser det som faller meg inn :gjeiper:

Men til hverdags spiser jeg ofte havregrøt med 50/50 vann og melk, syltetøy og masse kanel på. Eller blir det nystekte runstykker/havrekbekkebrød med ost, fløtesmysost eller hvitost, skinkestek osv. Ellers så tar jeg en vaniljeyoghurt og heller den over en stor skål med tinte jordbær(bruker en hel slik pose med fryste jordbær fra Rema) og har over litt søtning eller sukker..

Endret av Lotte28
Skrevet

Jeg er ikke så glad i frokostblanding (den blir så fort vassen og ekkel, dessuten er jeg ikke så glad i melk :sjenert: ), men til å ha i yoghurten osv. så liker jeg axa go'dag blåbærmüsli :) Det er sukker i den, men den er vel ikke blant de verste.

Skrevet

Varierer mellom axa sin firkornblanding, som er veldig god i yoghurt, og weetabix som jeg har sammen med melk og syltetøy uten sukker.

Skrevet
og weetabix som jeg har sammen med melk og syltetøy uten sukker.

Åh, dette skal jeg kjøpe i morgen. Det er så godt!! Jeg må ha melk og litt sukker oppå eller jordbærsyltetøy/blåbærsyltetøy.

Skrevet
Åh, dette skal jeg kjøpe i morgen. Det er så godt!! Jeg må ha melk og litt sukker oppå eller jordbærsyltetøy/blåbærsyltetøy.

Jordbærsyltetøy er obligatorisk når man skal spise weetabix ;) Bare melk blir nok alt for kjedelig.

Skrevet
og weetabix som jeg har sammen med melk og syltetøy uten sukker.

Er denne sunn?

Skrevet

Tusen takk for svar! :D

Jeg lider av harde migrener og må ligge unna mest mulig sukker, så lite som mulig helst. Har skjønt at ikke alle frokostblandinger er så sunne som det reklameres for nei! :nei:

Skrevet
Tusen takk for svar! :D

Jeg lider av harde migrener og må ligge unna mest mulig sukker, så lite som mulig helst. Har skjønt at ikke alle frokostblandinger er så sunne som det reklameres for nei! :nei:

Riktig det, men weetabix er ett bra alternativ. Men havregryn er også bra.

Bruk denne om du vil finne ut hva maten du spiser inneholder av sukker;

http://matportalen.no/matvaretabellen/

Skrevet
Riktig det, men weetabix er ett bra alternativ. Men havregryn er også bra.

Bruk denne om du vil finne ut hva maten du spiser inneholder av sukker;

http://matportalen.no/matvaretabellen/

Tusen takk! Har nylig fått vite at jeg er laktoseintolerant i tillegg, så det begynner å begrense seg litt, men.. Fint med laktosefri melk til sunn frokostblanding :D

Skrevet (endret)
Tusen takk! Har nylig fått vite at jeg er laktoseintolerant i tillegg, så det begynner å begrense seg litt, men.. Fint med laktosefri melk til sunn frokostblanding :D

Klart du det kan!!

Det finnes masse godt og grovt brød/knekkebrød, gode frokostblandinger uten for mye tilsatt sukker . Tilsetter du litt proteiner i form av pålegg, melk, yoghurt, kesam, cottage cheese e.l. og kanskje noe grønt og frukt så får du en super frokost!!

Endret av Lotte28
Skrevet
Klart du det kan!!

Det finnes masse godt og grovt brød/knekkebrød, gode frokostblandinger uten for mye tilsatt sukker . Tilsetter du litt proteiner i form av pålegg, melk, yoghurt, kesam, cottage cheese e.l. og kanskje noe grønt og frukt så får du en super frokost!!

Der var det mange gode tips! Så heldig for meg siden jeg sitter og skriver handliste til i morgen! :) :)

Så langt har jeg

weetabix

friske grønnsaker og frukt

grovt brød

grovt knekkebrød

salami

en pakke smør

cottage cheese og kesam

Det tenker jeg blir mellom måltider + tilbehør til middag

Middag:

Mårbrød ( sann biffkjøtt, eller hvordan det skrives)

frossen kylling

laksefileter

poteter

Og så kom jeg ikke på mer.. Har du noe du kan føye til, Lotte28? Veldig glad får tips og råd! :) :)

Skrevet (endret)
Og så kom jeg ikke på mer.. Har du noe du kan føye til, Lotte28? Veldig glad får tips og råd! :) :)

Lunsj da?

Fine varer du har nevnt her. Finnes feks. noe som heter supersalami, den er litt "lettere" enn den vanlige, men god!

Andre alternativer til frokost/lunsjer:

Omeletter, du kan finne masse grove og sunne oppskrifter på kesamlapper/vafler/pannekaker om du søker litt rundt, du kan mixe og trixe selv med innhold. Salater med kylling/tunfisk/grov pasta/ris med brød/rundstykke til, fruktsalater som du har yoghurt/vaniljekesam/cottage cheese over..

Mellommåltider:

Nøtter, knekkebrød, brød, smoothie, frukt, grønt..

Middager:

Kylling, grove pasta/rissorter, wokgrønnsaker..

anbefaler deg å søke litt oppskrifter opp på google.com

Søk feks; sunne frokoster

www.melk.no har en bra side feks.

Endret av Lotte28
Skrevet

Tusen takk for et flott svar, dette skal jeg huske på! Bokmerker like godt denne tråden så er jeg sikker :D

:klem:

Skrevet

Havregryn er jo en vinner, både sunnhets- og prismessig. Havregrøt lager du på få minutter, også uten melk. Oppskrift står på pakken. Jeg liker den med et eple i terninger, litt honning og kanel, og evt litt andre frø som linfrø og solsikkekjerner, og kanskje litt rosiner. Kjæresten min lager den med bringebær/blåbær og banan, det er også supergodt!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg spiser mye rug fras eller havre fras :)

Skrevet

Jeg spiser også weetabix innimellom, og har bare melk og en banan oppi - synes det blir søtt nok.

Ellers lager jeg mye havregrøt med blåbær. Da tar heller jeg litt frosne blåbær oppi kjelen på slutten av koketiden (trenger ikke tines på forhånd: kjapt og greit), og tar kanel oppå. En annen variant er havregrøt med en teskje honning oppi og selvsagt kanel på toppen :)

Se etter nøkkelhullmerket på frokostblandingene! De indikerer mindre salt, fett og sukker enn andre produkter i samme gruppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...