Gå til innhold

Et grusomt utslett!

Kalas

Anbefalte innlegg

Kjæresten min klør! Hans stakkars kropp er nå nesten dekket med store, røde, hovne "blemmer". Blemmene er runde/avlange og noen så store som en femkrone. Verst er det på mage/hofter/rygg.

Han begynte å klø på fredag, oppdaget litt utslett på søndag, og siden har det bare blitt verre og verre. Blemmene sprekker ikke, de virker nokså flate, så jeg vet ikke om det er væske inni dem.

Antihistaminer er prøvd (han har litt støvallergi), uten effekt. Fastlegen er selvfølgelig ikke på kontoret i dag... :roll:

Noen som har en anelse om hva dette kan være? Ifølge ham selv har han ikke prøvd noe nytt innen såpe/shampo heller.

Takknemlig for hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky
Kjæresten min klør! Hans stakkars kropp er nå nesten dekket med store, røde, hovne "blemmer". Blemmene er runde/avlange og noen så store som en femkrone. Verst er det på mage/hofter/rygg.

Han begynte å klø på fredag, oppdaget litt utslett på søndag, og siden har det bare blitt verre og verre. Blemmene sprekker ikke, de virker nokså flate, så jeg vet ikke om det er væske inni dem.

Antihistaminer er prøvd (han har litt støvallergi), uten effekt. Fastlegen er selvfølgelig ikke på kontoret i dag... :roll:

Noen som har en anelse om hva dette kan være? Ifølge ham selv har han ikke prøvd noe nytt innen såpe/shampo heller.

Takknemlig for hjelp!!

I og med at han ikke har eksem vanligvis, (eller har han det?) og det ikke er støvallergi, vil jeg tippe at han har fått en allergisk reaksjon på noe han har spist. (men det kan jo være mye annet også) Be han om å tenke seg om hva han har spist i det siste. Noe uvanlig? Hvis han ikke kommer på noe spesielt, har han muligens reagert på noe "usynlig", f.eks sprøytemiddler på frukt og grønnsaker?

Jeg bare gjetter her, altså, årsakene kan være mange. Stress kan også spille inn.

Antihistaminer (allergipiller) kan hjelpe noe, men kortisonsalve er en vinner når det gjelder hudutslett. Du får kjøpt de svake salvene reseptfritt på apoteket, men de med resept funker helt klart best.

Ellers kan det være deilig å smøre litt lindrende mentholatum på utslettet, hvis det ikke er noen åpne sår.

Potetmel kan dempe ned irritert hud. Han må da ligge i ro med et tykt lag oppå seg.

Et godt tips når det gjelder kløe, er å kjøpe myggsalve på apoteket. Det virker bedøvende på huden, og kløinga vil gi seg for en stakkars stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt om herpes zoster (helvetesild). Det er vondt! Masse blemmer på EN side av kroppen. f.eks. bare på venstre eller høyre side.

Hadde det i fjor. Kom dere til legen vil jeg bare si. Antihistaminer skal hjelpe mot allergi/elveblest. Hvis det i såfall trenger en sterkere antihistamin, får du det av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som elveblest. Har kronisk elveblest selv og man får det som regel av noe man har spist, av varme eller kulde. Som du skriver så er det værst på mage, rygg og hofter. Og det klør noe fryktelig, kan se ut som det er væske inni blemmene.

Det er ikke alltid antihistaminer hjelper, men Zyrtec er det som hjelper best på meg. Det får du reseptfritt. Jeg har også fått noen sterke tabletter av hudlegen min, Atarax, men hender jeg sovner av de....

Vet hvor plagsomt dette er. Det er vanskelig å finne ut hva man er allergisk mot når man har fått elveblest. Kan hende man får utslag av en matvare, og neste gang man spiser det skjer det ingenting. Her om dagen fikk jeg blemmer over hele ryggen antagelig fordi jeg spiste hele esken med Dent-pastiller på 2 min.... Klarte ikke å stoppe... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg ringte akkurat min kjære, han var på legevakten. De sa han hadde sopp! Fikk ikke hørt så mange detaljer, siden han stod i skranken og betalte. Håper det ikke smitter... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har null greie på sopp, men Elveblest, det har jeg hatt noen ganger ja, før jeg fant ut hva jeg ikke tålte.

Syntes som de andre her at det høres ut som Elveblest jeg også.

Kan sammenlignes med å bade naken i Brennesle :cry: :cry: :evil: :o

klør like ille, og ser sånn ut også.

Allergi som kommer plutselig behøver ikke nødvendigvis komme av noen man "sjelden" spiser.

Jeg fikk det første gangen pga druer (fant ut det mange tillfeller senere)

Da hadde jeg spist druer flere ganger i uka, i årevis.....så det kan skyldes noe kroppen plutselig får for mye av også.

Ting man har tålt i 15 år, kan man plutselig bli allergisk mot.

Kan levende forestille meg hvordan han har det nå.

Cita sender en "antikløtanke" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke hvor han har fått hudsoppen fra, men han tror det startet i hodebunnen og så spredde seg derfra. (Det var der han startet å klø). Vi mistenker litt at han har fått det via dj-boksen på jobben, hvor det er rimelig klamt og skittent. Yuck!

Det var hele tre leger som så på utslettet hans, og de satte ham på fire ukers soppkur (tabletter) pluss salve to ganger om dagen. Utslettet kommer og går, først er det blemmer som klør, deretter flyter de liksom ut og blir til irregulære rundinger som er røde ytterst i kantene og lysere lenger inn. Ser nesten ut som ringer i vann.

Og så glemte han så klart å spørre om det er smittsomt, da! :roll: Vi lå godt innpakket i hver vår dyne i går kveld, ja.

Tror jeg må ringe fastlegen min og spørre. Hvis ingen her vet, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp trenger ikke komme av urenslighet. Sopp er det "motsatte" av bakterier. En gang fikk jeg sopp i hendene fordi jeg vasket meg for ofte med såpe, soppen lever der det ikke finnes bakterier. Så det kan komme overvasking, kan også få sopp hvis man er klam/fuktig i huden over lang tid.

Og dette er veldig smittsomt! Pass på å vaske hendene etter å ha smurt på krem og ikke klem på "blemmene" slik at væsken renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han svetter mye om natten generelt, så han er ofte klam, ja.

Hulk! Men betyr det at jeg også er smittefarlig? Jeg har ikke sett noe tegn til at jeg er smittet, men etter å ha fortalt om dette på jobben nekter kollegene mine å være i nærheten av meg, og det er ikke snakk om at jeg får låne så mye som en penn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ofte er klam så kan det være årsaken til at har har fått sopp. Sørg for at han bruker klær i 100% bomull mot huden, skift sengetøyet ofte (dette bør også være av ren bomull og det bør tåle kokvask). Hvis han svetter mye så undersøk om han bør begynne med ulike former for hudpleie og kanskje en bedre deodorant.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda. Ikke morro.

Om du er smittefarlig uten symptomer vet jeg ikke.

Men sjekk www.lommelegen.no eller www.doktoronline.no.

Eller kontakt ditt lokalsykehus. De kan garantert hjelpe deg.

Lykke til og god bedring til din kjære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle støtteerklæringer :)

Jeg ringte ned til legevakten i stad, og det var visst ringorm han hadde fått. Dette er ikke orm, men en form for sopp i huden. Han er ganske sterkt angrepet, så han skal gå på piller i fire uker...

Og JA, det er smittsomt, så vi bør ikke bruke samme håndklær/sengetøy og ikke ha hudkontakt før utslettet er forsvunnet. Sølibat, here I come... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle støtteerklæringer  :)  

Jeg ringte ned til legevakten i stad, og det var visst ringorm han hadde fått. Dette er ikke orm, men en form for sopp i huden. Han er ganske sterkt angrepet, så han skal gå på piller i fire uker...

Og JA, det er smittsomt, så vi bør ikke bruke samme håndklær/sengetøy og ikke ha hudkontakt før utslettet er forsvunnet. Sølibat, here I come...  :sur:

Hehe.. stakkars.. Tenkte på det når du sa ringer..

Ringorm smitter f.eks. fra dyr. :) Det er veldig ofte slik man blir smittet. JA! Det er kjempesmittsomt. Så vær obs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt ringorm for flere år siden (ble smittet av hester). Hadde bare en blemme. På samme stedet som blemmen var, har jeg nå en mørk flekk i huden. Gjør ikke noe vondt og klør ikke, men kan jo være litt kjedelig dersom han har blemmer over hele kroppen. Vet ikke om det er noen måte å forhindre det på. Jeg gikk ikke på noen form for medisiner, så kan jo hende de forhindrer fra å få "etter-flekker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...