Gå til innhold

Hvordan vasker du toalettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man best kan vaske toalettet.

Jeg bruker et blått middel i toalettskålen (tror det er Jif toalettvask eller noe sånt) og lar det virke i ca ti minutter, så bruker jeg toalettbørsten. Deretter går jeg over setet med en klut og klor. Er det "riktig"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noe fasit. Jeg pleier å gå over selve toalettet samtidig med at jeg pusser speil, bort med alt støvet med papir og jif speil. Når jeg har trekt ned papiret, heller jeg oppi domestos sin wc rens (liker ikke jif sin, den bare klumper seg sammen og setter seg fast i dobørsten) og lar det virke en stund, mens jeg begynner å vaske andre steder. Bruker så samme klut jeg bruker til å vaske med på setet, doringen, og under den. Til slutt bruker jeg dobørsten, gnikker rundt nedi hele skålen, og skyller ned.

Skrevet
Tror ikke det er noe fasit. Jeg pleier å gå over selve toalettet samtidig med at jeg pusser speil, bort med alt støvet med papir og jif speil. Når jeg har trekt ned papiret, heller jeg oppi domestos sin wc rens (liker ikke jif sin, den bare klumper seg sammen og setter seg fast i dobørsten) og lar det virke en stund, mens jeg begynner å vaske andre steder. Bruker så samme klut jeg bruker til å vaske med på setet, doringen, og under den. Til slutt bruker jeg dobørsten, gnikker rundt nedi hele skålen, og skyller ned.

Bare sånn i tillegg, jeg bruker ikke kluten jeg har brukt til do på noe etter at do er blitt vasket, så at den kunne misforstås.. :gjeiper:

Skrevet

Hehe, ja, skjønte det ;)

Men hva slags såpe eller vaskemiddel bruker du på setet? Som jeg skrev bruker jeg klor, men jeg tror egentlig det er litt for sterkt. Hvordan kan man drepe alle bakterier hvis man ikke bruker klor?

Skrevet

Jeg gjør det samme som resten her sier :Nikke:

Vet ikke helt hva jeg har oppi og på doen, bruker det mamma har :fnise:

Vasker i hvert fall ringen, hele setet og lokket, veldig godt. Har dusjet det et par ganger også :ler:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Heller normalt over en flaske med himkok og tenner på.

Skrevet
Heller normalt over en flaske med himkok og tenner på.

Effektivt!! :-))

Men fy for et alkoholmisbruk du har!!

Selv tar jeg det oven i fra og ned... :-)

Skrevet

Salmiakk og klor, i LAV blandingsmengde. Alle bakterier forsvinner og dassen blir skinnende ren. Lukk døra etter deg og la virke i en 30-40 minutter mens du gjør noe annet. Strålende rent.

Skrevet

Trenger ikke vaske doen. Hunden min elsker å gjøre rent der.

Gjest Eurodice
Skrevet
Salmiakk og klor, i LAV blandingsmengde. Alle bakterier forsvinner og dassen blir skinnende ren. Lukk døra etter deg og la virke i en 30-40 minutter mens du gjør noe annet. Strålende rent.

Man må aldri blande salmiakk og klor (antar du bruker klorin). Det danner en giftig gass, kloramin. Farlig å puste inn, man kan pådra seg kjemisk lungebetennelse, bronkitt etc.

Skrevet
Hehe, ja, skjønte det ;)

Men hva slags såpe eller vaskemiddel bruker du på setet? Som jeg skrev bruker jeg klor, men jeg tror egentlig det er litt for sterkt. Hvordan kan man drepe alle bakterier hvis man ikke bruker klor?

Det hender jeg bruker klor, noen ganger sveiper jeg over med klut med domestos, mens andre ganger bruker jeg bare samme som på gulvene, grønnsåpe eller lignende.

Skrevet
Man må aldri blande salmiakk og klor (antar du bruker klorin). Det danner en giftig gass, kloramin. Farlig å puste inn, man kan pådra seg kjemisk lungebetennelse, bronkitt etc.

Ja, uff, mente ikke klor, men klorin. Tenkte ikke over det, beklager!

Gjest Eurodice
Skrevet
Ja, uff, mente ikke klor, men klorin. Tenkte ikke over det, beklager!

Uansett hvilken klorforbindelse det er, danner den kloramin sammen med salmiakk.

Skrevet

Jeg vasker lokket, ringen og utsiden med JIF baderom-spray og klut eller Torky. Oppi skåla begynner jeg med å trekke ned, og så spruter jeg langs hele kanten med WC-rens (Domestos, tror jeg, grønn flaske). Gnikker bort eventuelle misfarginger med dobørsten, og så legger jeg på lokket og lar det stå en stund (gjerne en time eller mer, men det varierer, plutselig er det noen som må på do...). Så vasker jeg rundt hele skåla med børsten og trekker ned til slutt.

Skrevet

Jeg bruker dopapir og Jif baderomsspray på overflatene, og dobørste og samme spray inni. Er ikke så opptatt av å drepe bakteriene. Er det ikke slik at bakterier ikke lever så godt på porselen, da? Er klar over at doringen er av plast, der er det nok verre....

Det ekleste med doen er dobørstene, de bytter jeg ut OFTE. Hamstrer alltid 3-4 når jeg er på Ikea :ler:.

Skrevet
Uansett hvilken klorforbindelse det er, danner den kloramin sammen med salmiakk.

Som sagt, derfor går jeg ut, og jeg blander ikke stort. Rommet står tomt med stort vindu smell åpent hele den tiden for å lufte. Vi bor ute på landet og dermed så tar vi ikke livet av naboen heller :) Gjort sann i alle år, og har ikke merket noe enda ;)

Skrevet

Salmiakk og klor skal aldri blandes - det utvikler gass som slår deg i bakken uten at du merker det, og kan være dødelig. Klor skal aldri blandes med noen andre rengjøringsmidler.

Skrevet

Har sånn JIF toalettvask oppi doen, og lar som regel det virke over natta. Resten av doen sprayes med et eller annet badevaskemiddel eller klorvann, og lar det virke en stund. Spyler så hele doen med dusjslangen :) Ofte virker plastringen enda skitten, da plukker jeg den av og skrubber med såpe. Neste morgen skrubbes doen oppi, og både dobørste og skrubb legges i klorvann så det blir rent igjen, før det skylles og settes på plass.

(Nå har jeg et morsomt bad å vaske, siden jeg kan spyle hele rommet med dusjen... Hurra for vannkrig med meg selv! :D )

Skrevet

Bruker litt klor til å fjerne bakterier og det som måtte bo nedi der ;) Do børsten derimot, den vaskes nøye en gang i uken, og skiftes ut med en gang den begynner å bli litt velbrukt.

Skrevet
(Nå har jeg et morsomt bad å vaske, siden jeg kan spyle hele rommet med dusjen... Hurra for vannkrig med meg selv! :D )

Et slikt bad hadde jeg også en gang. I mitt neste hus skal jeg definitivt bygge et slikt bad. Superpraktisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...