Gå til innhold

Cesar Millian vs Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hva har det med trangsynthet å gjøre??

Jeg forstår godt hvorfor man kastrerer katter, det jeg lurer på er hvorfor ikke hunder blir kastrert siden alle andre kjæledyr blir det. Er vel det tigerpus også lurer på. Hva er det med hunder som gjør at de helst ikke skal kastreres? Og som sagt, jeg aner ikke hvorfor det er slik, er derfor jeg lurer.

Fordi behovet ikke er der. De får ikke automatisk en bedre livskvalitet om de kastreres.

De hundene man tror vil få en bedre livskvalitet etter kastrering kastrerer man.

Det handler om behov. Hunden endrer ofte personlighet etter kastrering. Dersom behovet ikke er der ser man da heller ingen grunn til å utsette dyret for dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fordi behovet ikke er der. De får ikke automatisk en bedre livskvalitet om de kastreres.

De hundene man tror vil få en bedre livskvalitet etter kastrering kastrerer man.

Det handler om behov. Hunden endrer ofte personlighet etter kastrering. Dersom behovet ikke er der ser man da heller ingen grunn til å utsette dyret for dette.

Takk for et ordentlig svar! :)

Jeg er ikke vant med hunder i det hele tatt, har alltid hatt katter og har det nå også. Derfor jeg ikke ante om hvorfor det ikke var vanlig på hunder, siden det er så vanlig på katter. Hos hannkatter ser man jo nesten alltid en positiv utvikling etter kastrasjon, skvetting og markering blir borte, slåssing blir borte, og hele greia rundt løpetid blir borte. De færreste endrer jo veldig personlighet, med unntak av at de blir roligere (og ja, jeg vet at for noen katter gjelder ikke dette, men det gjør det for de fleste!). Derfor visste jeg ikke at det hadde så stor innvirkning på hundens personlighet, om det er en stor risiko for at hunden ikke får det bra etterpå skjønner jeg jo at det er noe man ønsker å unngå. :)

Skrevet
Hvorfor skal man gå inn og opperere et dyr når det ikke er nødvendig?

Bare sånn for morro skyld?

Pleier du å dra på sykehuset og spørre om å bli opperert selv om det ikke er nødvendig? Bare sånn for gøy?

Kastrering er unødvendig dersom det ikke er noe med helsa som gjør at det er nødvendig!

Stått opp med feil ben i dag eller? Når folk spør et ordentlig spørsmål går detfaktisk an å svare på en ordentlig måte også...

Det er faktisk mange mennesker som kastrerer (steriliserer) seg den dagen de finner ut at de ikke vil ha (flere) barn. Akkurat som vi gjør med andre dyreraser som ikke skal settes kull på.

Skrevet
jeg er klar over det og det var det jeg ville fram til. men det utføres kastrasjoner på veldig mange dyreslag så hvorfor ikke på hund ?? det var bare det jeg lurte på. jeg tror personlig at når du kastrerer en hund så vil du få vekk endel problemer men det er ingen kvikk fiks for en hund med adferdsproblemer. vi kastrerer hester, katter og kaniner uten å blunke. hvorfor ikke hunder ?? hvorfor er det en så mye større sak ?

Fordi vi har ikke et slikt hundehold i Norge. Her er løshunder sjeldne og eiere har stort sett kontroll over hundene sine. Behovet for å kastrere hunder er derfor ikke tilstede annet ved medisinske årsaker.

I tillegg kunne mesteparten (min påstand) av adferdsproblemene mange tror de kan fikse ved kastrering problemer som kunne vært unngått om hundene hadde fått skikkelig oppdragelse som unge, før problemene har gjort seg gjeldende.

Skrevet

Aggresjon hos hannhunder dreier seg i mange tilfeller om manglende oppdragelse og sosialisering fra eiers side. Det er ikke riktig å ty til en "cheap fix" for å løse et problem som er eiers feil til å begynne med, spesielt ikke når det innebærer et kirurgisk inngrep. I noen tilfeller kan hunden være aggressiv pga overproduksjon av hormoner, og i de tilfeller kan kastrering være et riktig medisinsk inngrep.

Skrevet
Kastrering er unødvendig dersom det ikke er noe med helsa som gjør at det er nødvendig!

Fordi vi har ikke et slikt hundehold i Norge. Her er løshunder sjeldne og eiere har stort sett kontroll over hundene sine. Behovet for å kastrere hunder er derfor ikke tilstede annet ved medisinske årsaker.

I tillegg kunne mesteparten (min påstand) av adferdsproblemene mange tror de kan fikse ved kastrering problemer som kunne vært unngått om hundene hadde fått skikkelig oppdragelse som unge, før problemene har gjort seg gjeldende.

Hvis hannhunder og tisper blir kastrert før kjønnsmodring så ser jeg absolutt mye positivt ved det. Men det er ikke en lettvinn løsning på problemhunder.

Det finnes MANGE blandingshunder i Norge i dag. Hadde flere kastrert, ville vi nok blitt kvitt endel av det problemet. Vi har kanskje ikke så mange løshunder i Norge, men herlighet så mange uønskede valper og unghunder som finnes!

Skrevet
Hvis hannhunder og tisper blir kastrert før kjønnsmodring så ser jeg absolutt mye positivt ved det. Men det er ikke en lettvinn løsning på problemhunder.

Det finnes MANGE blandingshunder i Norge i dag. Hadde flere kastrert, ville vi nok blitt kvitt endel av det problemet. Vi har kanskje ikke så mange løshunder i Norge, men herlighet så mange uønskede valper og unghunder som finnes!

Signerer!

Venter på den dagen det ikke lengre er forbudt å kastere i Norge.

Skrevet

her tror jeg egentlig at Norge har litt å lære jeg, men vi har hatt en tradisjon på ikke å kastere dyrene våre, vi hang i sin tid laaangt etter resten av verden med å kastrere hester også, litt sånn "må da få beholde manndomen sin" holdning.

(jeg tror Sigmund Freud kunne fått mye moro ut av folk flests holdninger til kastrering...*s*)

La gå at det ikke løser alle problemer, men at det fjerner en del stress som hunder som likevel ikke skal avles på behøver å ha er jo ganske så sikkert.

Fo jeg vet ikke hva som må være værst jeg, å bli operert og fratatt kjønnsdriften, eller beholde driftene og ikke få bruke dem noensinne, mens det lukter løpetid i hele nabolaget?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nja, det er ikke bare lett å være kasterert hannhund heller. Selv om jeg er enig i at kasterasjon av hunder ikke bare er negativt i alle situasjoner, så har den kastererte hannhunden her veldig lett for å bli utenfor når han er sammen med andre hunder. Det var ikke sånn før han ble kasterert, mulig det har en sammenheng med at han ikke lenger lukter hannhund (eller tispe for den saks skyld ;) ).

Man skal heller ikke undervurdere problemene man ser med overvekt både hos kastrerte hunder og hos katter, det kan nemlig være ekstremt vanskelig å få dem til å holde vekta siden de gjerne blir mindre aktive ved kasterasjon.

Skrevet
Nja, det er ikke bare lett å være kasterert hannhund heller. Selv om jeg er enig i at kasterasjon av hunder ikke bare er negativt i alle situasjoner, så har den kastererte hannhunden her veldig lett for å bli utenfor når han er sammen med andre hunder. Det var ikke sånn før han ble kasterert, mulig det har en sammenheng med at han ikke lenger lukter hannhund (eller tispe for den saks skyld ;) ).

Mener ikke dette som kritisering; men kunne de luktproblemene vært unngått dersom hunden hadde blitt kastrert før hunden kom i puberteten? Jeg vet bare om flere hannhunder som ikke har noe problem med å være kastrat. Og jeg tror det har mye med når og hvorfor de ble kastrerte. Og at de i ung alder har lettere for å finne sin plass blant andre hunder...?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er selvfølgelig en mulighet. Og i en verden der flertallet av hunder hadde vært kasterert så hadde det muligens heller ikke vært noe problem, det hadde kanskje hatt noe med hva hundene er vandt til å gjøre.

Årsaken til at hunden ikke ble kastrert før var selvfølgelig at man ikke så problemene før etter puberteten. Nå skal det sies at hunden i det store og hele er en fantastisk hund i dag også altså, men han har en tendens til overvekt og har som sagt litt problemer når det gjelder omgang med andre hunder, mest sannsynlig fordi han ikke skjønner hva de andre reagerer på og fordi de andre synes han lukter rart.

Skrevet (endret)

Pressemelding fra Norsk Atferdssenter for Selskapsdyr:

Ledende organisasjoner internasjonalt innen dyrevelferd, atferd og veterinærmedisin advarer mot å trene hunder med metoder som forårsaker smerte og frykt, herunder noen av metodene som brukes av â€hundehviskeren†Cesar Millan i programmet â€Hundehviskerenâ€, som bl.a. sendes på TV Norge.

I England har veldedige organisasjoner, bl.a. the Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals, gått sammen med den engelske kennelklubben, veterinærorganisasjoner (British Small Animal Veterinary Association), og atferdskonsulenter (Association of Pet Behaviour Counsellors) for å uttrykke dyp bekymring for treningsmetoder som utgjør en alvorlig velferdstrussel for hunden og en betydelig risiko for hundeeiere som forsøker å anvende dem.

les resten her

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)

flott avsporin(ironi) :filer:

nå er vell dette en diskusjon om kastrering og ikke klippa filmer tatt ut av sammenheng og som tilhører en annen sak?

har selv hatt en kastret jente hund. eneste negative man opplevde var en ekstrem spisevane(kunne spise ekstrem mye hvis den hadde hatt tilgang til mat yil en hver tid)

Endret av estella87
Skrevet

Må si meg enig med at kastrering kunne spart mange stakkars blandingshanner for en del frustrasjon under løpetid-perioder. MEN, det kan være sykdomsmessige, og atferdsmessige årsaker til kastrering, noe som betyr at om hunden reagerer VELDIG mye på løpetider, slik at det går ut over livskvaliteten dens, så vil nok de aller fleste dyrleger gå med på å kastrere ham.

Skrevet
flott avsporin(ironi) :filer:

nå er vell dette en diskusjon om kastrering og ikke klippa filmer tatt ut av sammenheng og som tilhører en annen sak?

har selv hatt en kastret jente hund. eneste negative man opplevde var en ekstrem spisevane(kunne spise ekstrem mye hvis den hadde hatt tilgang til mat yil en hver tid)

Jeg tenkte bare jeg skulle vise hvorfor Cesar Milan sine metoder ikke burde brukes, og at han ikke burde høres på i de aller fleste saker som har med dyrehold å gjøre.
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Om Cesar Milan burde høres på eller ikke er diskutert i diverse andre tråder her inne. Og jeg har heller overhodet ikke sansen for hans metoder.

Imidlertid er han ikke akkurat den eneste som anbefaler kasterering, og diskusjonenn for eller mot kasterering burde være ganske interessant uansett. Norge er faktisk i denne sammenhengen et annerledes land, sammenlignet med f.eks. UK og USA.

Skrevet
Jeg tenkte bare jeg skulle vise hvorfor Cesar Milan sine metoder ikke burde brukes, og at han ikke burde høres på i de aller fleste saker som har med dyrehold å gjøre.

nå er vell mye av det folk har sakt kraftig overvurdert forde folk gjerne ser ett klipp tatt ut av sammenheng så har de hengt seg oppi det. er vell bare å lese andre tråden for å skjønne det. begynner å bli en smule lei alle som skal krittisere denne mannen i hver eneste tråd.

som det sies: det finnes like mye treningsmetoder som det finnes hunderaser. det er ingen fasit om hvem som er rett

tror jeg heller hører på han sine erfaringer blandet med mine egene 13års erfaring med hund

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...