Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 I Norge kastreres kun rundt 10 prosent av alle hunder etter det jeg har hørt. På hundehviskerenprogrammet råder han å sterilisere aggressive hunder. Min hund er ganske aggressiv. Og jeg har lyst til å kastrere han, men det virker som at hele "hundeNorge" synes det er noe tull. Hvorfor er det sånn, er vi Nordmenn smartere i tankegangen enn selveste Millian?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Det er ikkje alltid kastering løser problemet, noen ganger ender det opp med å bli verre.
Gjest eksperten Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Er enig med trådstarter. Hundene trenger ikke være inntakt med mindre de skal♦ avles på. Det er flere fordeler ved kastrering enn ulemper. Har selv en tispe som jeg må kastrere, hun løfter på benet når hun tisser, rir på hannhunder, er hundeagressiv mot andre tisper og har innbilt drektighet. Jeg skulle nok ha kastrert henne for lenge siden, men det er veldig dyrt. 7000 kr tror jeg det er. I USA er det visst billigere. Bli irritert av folk med hannhunder som synes hunden må få ha ballene sine. Hundene er like glade uten. De lider under løpetida når de ikke får parre seg. Kastrering er å foretrekke!
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Det er ikkje garantert tispa di slutter med alle de tinga der bare fordi du steriliserer ho. Og mange vil ikkje kastrere hundene sine fordi man risikerer at problemene blir verre og at personligheten forandres drastisk. F.eks; ein kompis av sambo hadde ein hund som var glad og kosete og hoppa litt ved besøk osv. Veldig koslig hund med andre ord, trivelig. Den blei kastrert og etterpå så var det ikkje samme bikkja lenger. Den virka heilt rar og låg meir eller mindre bare som ett gulvteppe når sambo besøkte eigeren noen uker etter operasjonen. Den vifta ikkje med halen, gadd knapt hilse osv. Eigeren angra noe sjukt i etterkant.
Svisla Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 I Norge er det faktisk ikke lov til å kastrere dyr i hytt og pine. Dyrevernsloven sier at kastrasjon av bl.a. hund skal kun skje av dyrevernsmessige grunner slik som f.eks. sykdom. Ubalanse i hormonene kan føre til utidig agressjon, men det er sjeldent det er tilfellet og krever derfor utredning. Alternativt er det en del veterinærer som kjemisk kastrerer hundene i en periode og utfører selve kastrasjonen dersom det har ført til betydelig adferdsendring hos dyret. Veterinæren kan da benytte seg av det dyrevernsmessige hensynet loven krever.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Vi har kommet litt lenger med dyrevern her enn i USA. Som noen nevnte tillater ikke dyrevernloven kastrering med mindre det er medisinske årsaker. Det er heller ikke tillatt å kupere ører, hale eller klør mm her, noe som er tillatt i USA. De fleste av problemene mange tror de løser med kastrering er et resultat av manglende geninnsats fra eier - manglende fysisk trening og mental stimulans.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Cæsar Millan er en idiot, og heldigvis er det veldig mange nordmenn som har innsett det. Kastrering er ikke en svart/ hvir problemstilling selv om selveste Millan fremstiller det sånn. Aggressjon har også ørten årsaker, og kastrasjon kan i mange tilfeller gjøre ting mye verre. Det er ingen quick fix.
tigerpus1 Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 tror mye av grunnen til at Cesar anbefaler kastrering i usa og mange andre land er at det er et større problem med løshunder som formerer seg der enn det er i Norge. men vi kastrerer og stereliserer katter hvorfor er hunder så mye mere anderledes enn feks katt når det kommer til kastrering sterelisering ? jeg har ikke noe særlig greie på dette men lurer litt på om vi ikke motsier oss selv litt når noe er greit på en dyre art men ikke en annen... jeg synnes foresten Cesar gjør mye bra !
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 (endret) tror mye av grunnen til at Cesar anbefaler kastrering i usa og mange andre land er at det er et større problem med løshunder som formerer seg der enn det er i Norge. men vi kastrerer og stereliserer katter hvorfor er hunder så mye mere anderledes enn feks katt når det kommer til kastrering sterelisering ? jeg har ikke noe særlig greie på dette men lurer litt på om vi ikke motsier oss selv litt når noe er greit på en dyre art men ikke en annen... jeg synnes foresten Cesar gjør mye bra ! Fordi de fleste vanlige katter er utekatter, som tilbringer tid ute og inne. Og det er mye løskatter i Norge. Og når de ikkje er sterilisert/kastrert så formere de seg og det blir det mye kattunger av tilslutt, som ender opp avlivd, som villkatter fordi de er født av ein villkatt, eller blir kasta ut fordi folk ikkje vil ha dem. Endret 27. desember 2009 av Syrin_Ulven
tigerpus1 Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 jeg er klar over det. men se på mange andre land så er det masse løshunder også og ikke alle er flinke til å holde hundene sine i bånd heller så det hender jo det blir litt gatemixer i norge også. men jeg personlig synnes det er like greit og kastrere en hund som en katt, kanin el lign. og synnes Cesar gjør en kjempe jobb med kastrering bl a i mexico ol. det er ikke alle ting som vi trenger å gjøre i norge men ser ikke forskjellen på kastrering av et dyreslag enn et annet el feks mennesker.... vi stereliserer oss vi også.. hvorfor er dette bannlyst på hund ???
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 jeg er klar over det. men se på mange andre land så er det masse løshunder også og ikke alle er flinke til å holde hundene sine i bånd heller så det hender jo det blir litt gatemixer i norge også. men jeg personlig synnes det er like greit og kastrere en hund som en katt, kanin el lign. og synnes Cesar gjør en kjempe jobb med kastrering bl a i mexico ol. det er ikke alle ting som vi trenger å gjøre i norge men ser ikke forskjellen på kastrering av et dyreslag enn et annet el feks mennesker.... vi stereliserer oss vi også.. hvorfor er dette bannlyst på hund ??? Hvorfor utføre unødvendige kirugiske inngrep? Kastrering av hund i Mexico er av samme årsak som vi kastrerer katter her: de er overalt, og formerer seg som kaniner. Jeg har selv vært i Mexico, og det er løshunder overalt!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #12 Skrevet 27. desember 2009 Cæsar Millan er en idiot, og heldigvis er det veldig mange nordmenn som har innsett det. Kastrering er ikke en svart/ hvir problemstilling selv om selveste Millan fremstiller det sånn. Aggressjon har også ørten årsaker, og kastrasjon kan i mange tilfeller gjøre ting mye verre. Det er ingen quick fix. Mr millan er ingen idiot, men han har meget god innsikt i hunde og menneske-psyken. Han lager fred i mange hjem med sine teknikker. Jeg bruker selv hans 'dulte-liksombiting' på min samboer når vi krangler, med meget gode resultater.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #13 Skrevet 27. desember 2009 Mr millan er ingen idiot, men han har meget god innsikt i hunde og menneske-psyken. Han lager fred i mange hjem med sine teknikker. Jeg bruker selv hans 'dulte-liksombiting' på min samboer når vi krangler, med meget gode resultater. http://www.youtube.com/watch?v=aeiFVxEUmjo...feature=related som demonstrert her i denne videoen.
Gjest Huffsa Skrevet 27. desember 2009 #14 Skrevet 27. desember 2009 http://www.youtube.com/watch?v=aeiFVxEUmjo...feature=related som demonstrert her i denne videoen. Den South Park episoden er genial! Lo meg ihjel under hele episoden
tigerpus1 Skrevet 28. desember 2009 #15 Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor utføre unødvendige kirugiske inngrep? Kastrering av hund i Mexico er av samme årsak som vi kastrerer katter her: de er overalt, og formerer seg som kaniner. Jeg har selv vært i Mexico, og det er løshunder overalt! jeg er klar over det og det var det jeg ville fram til. men det utføres kastrasjoner på veldig mange dyreslag så hvorfor ikke på hund ?? det var bare det jeg lurte på. jeg tror personlig at når du kastrerer en hund så vil du få vekk endel problemer men det er ingen kvikk fiks for en hund med adferdsproblemer. vi kastrerer hester, katter og kaniner uten å blunke. hvorfor ikke hunder ?? hvorfor er det en så mye større sak ?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 jeg er klar over det og det var det jeg ville fram til. men det utføres kastrasjoner på veldig mange dyreslag så hvorfor ikke på hund ?? det var bare det jeg lurte på. jeg tror personlig at når du kastrerer en hund så vil du få vekk endel problemer men det er ingen kvikk fiks for en hund med adferdsproblemer. vi kastrerer hester, katter og kaniner uten å blunke. hvorfor ikke hunder ?? hvorfor er det en så mye større sak ? Vi spiser ku, gris og sau. Hvorfor ikke hund? Hvorfor er det en mye større sak?
Gjest Huffsa Skrevet 28. desember 2009 #17 Skrevet 28. desember 2009 jeg er klar over det og det var det jeg ville fram til. men det utføres kastrasjoner på veldig mange dyreslag så hvorfor ikke på hund ?? det var bare det jeg lurte på. jeg tror personlig at når du kastrerer en hund så vil du få vekk endel problemer men det er ingen kvikk fiks for en hund med adferdsproblemer. vi kastrerer hester, katter og kaniner uten å blunke. hvorfor ikke hunder ?? hvorfor er det en så mye større sak ? Hester kastrerer man pga de er så forferdelig kåte, og de går som regel ikke overens med andre hester om de er hingster. Hopper kastrerer man som regel ikke, fordi det ikke er nødvendig! Hingster har en relativt bedre livskvalitet som vallak. Kaniner kastrerer man fordi de parrer seg voldsomt mye. Har du virkelig aldri hørt utrykket " holder på som to kaniner " i sex-sammenheng? Rett og slett fordi de holder på hele tiden. Katter kastrerer man fordi det er ALT for mange løskatter i norge. Vi svømmer i katter snart, og det er et stort problem. Og hvis ingen hadde kastrert kattene sine så hadde antallet hjemløse katter økt betraktelig. Er du virkelig så trangsynt at du ikke ser forskjell på å kastrere en katt enn en hund?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #18 Skrevet 28. desember 2009 jeg er klar over det og det var det jeg ville fram til. men det utføres kastrasjoner på veldig mange dyreslag så hvorfor ikke på hund ?? det var bare det jeg lurte på. jeg tror personlig at når du kastrerer en hund så vil du få vekk endel problemer men det er ingen kvikk fiks for en hund med adferdsproblemer. vi kastrerer hester, katter og kaniner uten å blunke. hvorfor ikke hunder ?? hvorfor er det en så mye større sak ? Dette har jeg lurt på også. Og jeg lurer fordi jeg faktisk ikke aner hva årsaken kan være. Noen med peiling som kan forklare?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #19 Skrevet 28. desember 2009 Er du virkelig så trangsynt at du ikke ser forskjell på å kastrere en katt enn en hund? Hva har det med trangsynthet å gjøre?? Jeg forstår godt hvorfor man kastrerer katter, det jeg lurer på er hvorfor ikke hunder blir kastrert siden alle andre kjæledyr blir det. Er vel det tigerpus også lurer på. Hva er det med hunder som gjør at de helst ikke skal kastreres? Og som sagt, jeg aner ikke hvorfor det er slik, er derfor jeg lurer.
Gjest Huffsa Skrevet 28. desember 2009 #20 Skrevet 28. desember 2009 Hva har det med trangsynthet å gjøre?? Jeg forstår godt hvorfor man kastrerer katter, det jeg lurer på er hvorfor ikke hunder blir kastrert siden alle andre kjæledyr blir det. Er vel det tigerpus også lurer på. Hva er det med hunder som gjør at de helst ikke skal kastreres? Og som sagt, jeg aner ikke hvorfor det er slik, er derfor jeg lurer. Hvorfor skal man gå inn og opperere et dyr når det ikke er nødvendig? Bare sånn for morro skyld? Pleier du å dra på sykehuset og spørre om å bli opperert selv om det ikke er nødvendig? Bare sånn for gøy? Kastrering er unødvendig dersom det ikke er noe med helsa som gjør at det er nødvendig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå