Gjesten Skrevet 27. desember 2009 #21 Skrevet 27. desember 2009 Vil han ha iPod touch, får han kjøpe selv. Jeg synes det er bra at de må rydde etter seg, sette ting i oppvaskmaskinen osv. Jeg synes kanskje du går litt over streken når du visker ut det de skriver fordi det ikke er pent nok. "Pick your battles", som de sier, la noen ting gå. Men at de må være ryddige synes jeg bare er positivt. Er alt for mange som er for slappe på dette fortiden. Personlig synes jeg ikke du skal bry så små barn med penger. Altså ville jeg ikke selv fortalt dem hvor mye det koster å ta dem med på kino. Jeg synes det er greit å fortelle dem at man ikke kan kjøpe alt man vil ha, at ting koster penger o.l., men nøyaktig hvor mye penger du bruker på ditt og datt, synes jeg kanskje det er lurest å være stille om. De er for små til å ha et ordentlig begrep om penger, jeg husker selv hvor rik jeg syntes jeg var da jeg hadde spart opp 1000 kr på den alderen.
Alladin Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #22 Skrevet 27. desember 2009 Vet dere hva.....tusen takk for alle innlegg. Det var akkurat det jeg ville oppnå med dette innlegget. Få høre fra dere andre at enkelte også har det som meg, men også at, ja jeg bør senke skuldrene litt. Det føles litt verre når en får høre det fra andre. Snart får jeg barna tilbake fra faren, DA skal det bli "andre boller". Mamma skal være mye rundere i kantene, det skal være mitt mål for fremtiden. Takk til dere alle
Bellatrix Skrevet 27. desember 2009 #23 Skrevet 27. desember 2009 I stede for å viske ut alt ungene har slit med å få ned på papir bør du heller sitte ved deres side mens de skriver. da vil dere få en fellesskapsfølelse rundt leksne, samtidig som du unngår at de skrive masse som ikke er bra nok. Jeg husker med gru min egen tid på barneskolen. Jeg fikk ekstraundervisning pga av min elendige håndskrift, og kjeft hver dag av min lærer og min mor. Resultatet er at jeg aldri skriver for hånd. Aldri. Jeg hater alt som har med håndskrift og litteratur fordi jeg fikk samme behandling som du gir dine barn. Min motvilje mot å lære bare vokste kan du si. Så vær grei, ikke straff ungene for deres feil, men delta i deres lekser slik at dere gjør ting rett sammen Jeg fikk ikke ekstraundervisning, bare kommentarer hele tiden på at jeg skrev stygt. Nå skriver jeg ikke for hånd med mindre jeg må. Til TS, jeg skjønner at du vil ha orden rundt deg, men om de skriv er bra bør du være fornøyd med det. Du kan heller ikke forvente at de skal skjønne så veldig mye av din økonomi. Si gjerne at du ikke har råd når de spør om noe, men ikke forvent at de skal ha stor forståelse av hva du har råd til og ikke råd til. Om sønnen din vil ha ipod så ber du han spare til den.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 27. desember 2009 #24 Skrevet 27. desember 2009 Kan ganske ofte krangle med elsdstemann om alt mulig. Hvorfor det?
Gjest brutal_mann Skrevet 27. desember 2009 #25 Skrevet 27. desember 2009 Hvorfor det? Nei si det... Skaff deg barn så finner du ut.
K.A. Skrevet 27. desember 2009 #26 Skrevet 27. desember 2009 Det at du visker ut ting de har skrevet fordi det ikke er bra nok synes jeg er drøyt, men ellers er det bare bra at du ikke lar dem være rotete. Og det at du lurer på om du kanskje er for streng er bare et sunnhetstegn. De som virkelig er for strenge er som regel skråsikre på at "sånn skal det være".
Lemming Skrevet 27. desember 2009 #27 Skrevet 27. desember 2009 Nei si det... Skaff deg barn så finner du ut. Støtter denne!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #28 Skrevet 27. desember 2009 Jeg synes det er litt vesentlig å skille mellom streng og hissig/sint/kjeftete. Slik jeg ser det er det ikke noe galt i å være forholdsvis streng, sette grenser og stille passende krav utfra alder og andre forutsetninger, men om man er hissig og kjefter og krangler kommer det sjelden noe særlig godt ut av dette. Det er en dårlig form for konflikthåndtering, og man lærer antagelig barna mer å oppføre seg på samme måte enn de verdiene man prøver å kjefte seg fram til. For all del, de fleste blir vel sinte og kjefter litt på ungene av og til, men hvis det skjer ofte og man er så irritabel at man overreagerer på bagateller (som når de skriver stygt) ringer det et par bjeller. Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan trådstarter er ovenfor barna sine, jeg bare tar utgangspunkt i ordbruken.
Anjah Skrevet 27. desember 2009 #29 Skrevet 27. desember 2009 Jeg tenker og tror at TS har kommet langt allerede. Ja, hun er kanskje litt over kanten pertentlig, men hun har jo innsett problemet sitt, har hun ikke? Dermed vet hun egentlig hva hun bør gjøre -Og jeg ville jo tro at dette tyder på god selvinnsikt.
Murder Skrevet 27. desember 2009 #30 Skrevet 27. desember 2009 Må si meg enig med mange andre her, som sier at barn ikke skal blandes opp i familiens økonomi. barn skal slippe og bekymre seg om slike ting. Neste gang de maser kan du jo f.eks fortelle at dersom de ønsker seg det kan de begynne å spare. Synes også det med skrivingn høres brutalt ut. Du bør ha i bakhodet at slike handlinger dreper alt som heter motivasjon hos ungene dine.
Alladin Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #31 Skrevet 27. desember 2009 Mange som nevnder dette med at jeg har tatt opp økonomi med barna. Bare for å si det slik så tjener jeg rimelig bra, bor greit osv. Hvis jeg ville så kunne jeg kjøpt hva enn de ønsket seg, men det er ikke det det handler om. De har godt av å vite hva ting koster, ikke alt selvfølgelig, men enkelte ting. Må forstå at vi ikke alltid kan gjøre alt som er gøy. Det er faktisk ikke så mye i dagens samfunn så ikke koster noe. Klart vi kan gå tur, spille spill osv., men blir da lei dette også i lengden. Ja, jeg har selvinnsikt. Dermed står dette med ungene på toppen av listen for mål i 2010. Gleder meg bare til de kommer, slik at jeg får starte på mitt "nye" jeg.
Sissan Skrevet 27. desember 2009 #32 Skrevet 27. desember 2009 Start i dag da vel Jeg er enig i at barn godt kan få vite at ting koster. Samtidig syns jeg at når man tar seg råd til kino og Peppes, trenger ikke barna vite akkurat HVOR MYE det koster. For prisen er jo helt rå, for å være ærlig, og det kan nesten virke mot sin hensikt. Dessuten har ikke barn forutsetninger for å forstå hva 1 000 kroner er. Bedre at de får ukepenger (helst for å gjøre noe hjemme) og kan spare til småting de ønsker seg, da lærer de verdien av en krone fortere tror jeg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. januar 2010 #33 Skrevet 18. januar 2010 Siterer: Det er et behov for orden, system og kontroll som kommer skyllende inn over meg. Når jeg ikke har kontroll over klesvasken akkurat da, så skal jeg jommen ta ha kontroll over skohylla ja!!!! Så bra Kjenner meg sånn igjen
Kosteskaft Skrevet 18. januar 2010 #34 Skrevet 18. januar 2010 Kjenner meg igjen i det Alladin og Disturbed skriver. Bare så dere vet, vi er flere "perfeksjonister"! Og ja, belønningssystem til seg selv, det var lurt! Starte med seg selv. Og lekser: Jeg har sluttet å bry meg, senket kravene - og roen senket seg over heimen! Utrolig nok! Fikk ingen frustrerte beskjeder fra skolen om at lekser ikke var gjort, ikke bra nok. Som jeg fryktet! Og når jeg skriver "sluttet å bry meg" så betyr det kun at jeg ikke henger over ungen mens h*n gjør lekser, visker ut, etc. Hjelper fremdeles til, menb hjelper der det trengs og i å strukturere når ting skal gjøre. (bursdag på torsdag betyr leksene må gjøres på onsdag, som eksempel)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå