Gå til innhold

Hva koster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, hvor mye koster en på 14 og en på 12 i året? Hvordan regner man ut slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så, hvor mye koster en på 14 og en på 12 i året? Hvordan regner man ut slikt?

Det kommer jo an på så mye; Fritidsinterresser, mye kjøring eller ei, klesstil, eventuelle briller el.l., storspist eller småspist, mange kostbare ferier eller ei, mye lommepenger eller ikke, you name it all! :-)

Skrevet
Det kommer jo an på så mye; Fritidsinterresser, mye kjøring eller ei, klesstil, eventuelle briller el.l., storspist eller småspist, mange kostbare ferier eller ei, mye lommepenger eller ikke, you name it all! :-)

Hm, takk for svar. Finnes det ikke en slags "standard" for dette, som passer for de "fleste" slik at man bare får en viss oversikt?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det finnes en slags kalkulator hvor man kan regne ut hva barn koster i snitt. Husker bare ikke hvor jeg fant den...tenke...tenke...;)

Skrevet
SIFO-budsjettet kanskje? Kan hvertfall legge inn barn og alderen til barna der.

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Takk! Jeg testet denne uten å legge inn annet enn mann og alder, og kommer ut med en månedlig utgift på omkring 10tusen kronerpr mnd. Da tar de med mat, klær, helse, fritid, transport, husholdning, møbler og media. Det ser for meg ganske riktig ut når jeg tenker over hva barna driver med. Trening (svært viktig mener jeg fordi livet ellers er veldig stillesittende) og mobil, internett (både for lek og skole) spill/konsoll (det å være en del av "gjengen") osv.

Min ex slengte i trynet på en av dem at han betaler mer enn meg på dem i året (!) at de koster ham mer enn de to han har i egen husholdning og at de er utakknemlige og bortskjemte.. Han betaler kun bidrag og er ellers som fantomet. (Borte i jungelen!)

Så jeg ble litt nyskjerrig på de faktiske forhold. :)

Skrevet
Takk! Jeg testet denne uten å legge inn annet enn mann og alder, og kommer ut med en månedlig utgift på omkring 10tusen kronerpr mnd. Da tar de med mat, klær, helse, fritid, transport, husholdning, møbler og media. Det ser for meg ganske riktig ut når jeg tenker over hva barna driver med. Trening (svært viktig mener jeg fordi livet ellers er veldig stillesittende) og mobil, internett (både for lek og skole) spill/konsoll (det å være en del av "gjengen") osv.

Min ex slengte i trynet på en av dem at han betaler mer enn meg på dem i året (!) at de koster ham mer enn de to han har i egen husholdning og at de er utakknemlige og bortskjemte.. Han betaler kun bidrag og er ellers som fantomet. (Borte i jungelen!)

Det er klart at kostnadene er veldig forskjellig, - slik mange også påpeker. Hva slags aktiviteter er barna på og hvor gamle er de. Hvor viktig er merkeklær, etc.

Selv om "standardbudsjettet" bare gir en indikasjon gir et et bilde av hvordan det offentlige mener kostnadsbildet er.

Selv har jeg opplevd rollene både samværsforelder, delt omsorg og bostedsforelder, og jeg vil påstå at kostnadene er lavere for en bostedsforelder/felles omsorg enn samværsforelder. Men dette er altså min subjektive vurdering

Skrevet
Det er klart at kostnadene er veldig forskjellig, - slik mange også påpeker. Hva slags aktiviteter er barna på og hvor gamle er de. Hvor viktig er merkeklær, etc.

Selv om "standardbudsjettet" bare gir en indikasjon gir et et bilde av hvordan det offentlige mener kostnadsbildet er.

Selv har jeg opplevd rollene både samværsforelder, delt omsorg og bostedsforelder, og jeg vil påstå at kostnadene er lavere for en bostedsforelder/felles omsorg enn samværsforelder. Men dette er altså min subjektive vurdering

Og den er veldig subjektiv. De fleste samværsforeldre har ikke kostnader forbundet med fritidsaktiviteter, sportsutstyr, sfo/barnehage, klær, mm. Så at det er dyrere å være samværsforelder er bs egentlig.

Skrevet

Det hadde vært fint om du kunne sette opp et regnestykke som viser hvorfor du mener dette? :)

Skrevet
Det hadde vært fint om du kunne sette opp et regnestykke som viser hvorfor du mener dette? :)

Jeg burde tenkt meg at noen vil kaste seg over min mening :) .

Årsaken er at jeg (og de fleste andre fedre jeg kjenner) veldig ofte er med på å betale en del utgifter utover det som er juridisk binnende. Dermed er de fleste ? bidragsforeldre i en situasjon hvor de er med på å dele utgifter til klær og fritidsutstyr. Jeg vet naturligvis at det er bidragsforeldre som nekter å delta i slike utgifter, og at det er disse bidragsforeldrene en ofte hører om i forum som dette. På samme måte hører en oftere om barn og bidragsforeldre som nektes samvær i forum der bidragsforeldre oftere møtes.

Jeg tror ikke jeg var i noen unik situasjon da jeg betalte deler av fritidsaktivitetene og klærne barna benyttet den tiden jeg var bidragsforelder. Det er faktisk en del fedre som betaler mer enn loven pålegger dem.

Nå skal det også sies at deler av tiden jeg var bidragsforelder var lovverket slik at det var BARE bidragsforeldre som skulle betale transportkostnader. Og for en del bidragsforeldre har dette utgjort ganske store kostnader.

I tillegg var jeg i en situasjon der jeg ble presset til å betale ganske mye "svart bidrag" med en trussel om at hvis jeg ikke betalte ville jeg ikke se barna mine så ofte pga sansynlig flytting.

Skrevet

De fleste fedre JEG kjenner er ganske så flinke å sno seg unna utgiftene! Inkludert mine barns far som da i tillegg bruker bidraget han betaler til å slå barna i hodet med! Så jaggu har vi forskjellige erfaringer her i livet gitt...!

Skrevet

Kjæresten min betaler også en god del mer enn bidraget. Han dekker de dyre fritidsaktivitetene, fritidsutstyret, klær og leker hos seg som barnet også tar med til mor, sykkel, private helsetjenester og diverse annet. Mor som er bostedsforelder slipper nok mye billigere unna når en regner med støtteordningene, men til gjengjeld er mye mer av hennes tid bundet opp i omsorg for barnet, slik at hun får lavere inntjeningsevne og mindre personlig frihet. I og med at 40/60-fordelingen er foretrukket av dem begge, synes jeg det er helt rimelig at han bidrar litt mer økonomisk for alt hun avlaster ham for tidsmessig.

Skrevet
Jeg burde tenkt meg at noen vil kaste seg over min mening :) .

Årsaken er at jeg (og de fleste andre fedre jeg kjenner) veldig ofte er med på å betale en del utgifter utover det som er juridisk binnende. Dermed er de fleste ? bidragsforeldre i en situasjon hvor de er med på å dele utgifter til klær og fritidsutstyr. Jeg vet naturligvis at det er bidragsforeldre som nekter å delta i slike utgifter, og at det er disse bidragsforeldrene en ofte hører om i forum som dette. På samme måte hører en oftere om barn og bidragsforeldre som nektes samvær i forum der bidragsforeldre oftere møtes.

Jeg tror ikke jeg var i noen unik situasjon da jeg betalte deler av fritidsaktivitetene og klærne barna benyttet den tiden jeg var bidragsforelder. Det er faktisk en del fedre som betaler mer enn loven pålegger dem.

Nå skal det også sies at deler av tiden jeg var bidragsforelder var lovverket slik at det var BARE bidragsforeldre som skulle betale transportkostnader. Og for en del bidragsforeldre har dette utgjort ganske store kostnader.

I tillegg var jeg i en situasjon der jeg ble presset til å betale ganske mye "svart bidrag" med en trussel om at hvis jeg ikke betalte ville jeg ikke se barna mine så ofte pga sansynlig flytting.

Jeg føler vel ikke at jeg kastet meg over noe som helst, jeg vil bare se det regnestykket du får til å bli slik du påstår. Selv om du betaler klær (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), transport (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), trening o.l (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), vil jeg gjerne se dette regnestykket. Hvis ikke kan man jo risikere å tro at du bare skryter på deg.

Siden vi nå er inne på dette, så må jeg bare spørre. Hvorfor går du automatisk ut i fra at alle bidragsforeldre er fedre?

Skrevet

Må man betale årsavgift på barn? :sjokk:

Å den derre jæ**** griske staten altså.

Skrevet

La du kun inn en person?

Om du gjorde det vil du jo få ut et langt høyere resultat enn for en ungdom som bor sammen med foreldre. Utgiftene for den første personen er alltid høyest. Når det er flere personer i familien får man selvfølgelig en hel del "stordriftsfordeler" som gjør at utgiftene blir mindre pr person.

Skrevet
La du kun inn en person?

Om du gjorde det vil du jo få ut et langt høyere resultat enn for en ungdom som bor sammen med foreldre. Utgiftene for den første personen er alltid høyest. Når det er flere personer i familien får man selvfølgelig en hel del "stordriftsfordeler" som gjør at utgiftene blir mindre pr person.

Nei, jeg la først inn begge barna for å se. Og siden hele familien for å sammenligne. Den kalkulatoren gir et ganske greit oversiktsbilde som stemmer. :jepp:

Skrevet
...

...

Mor som er bostedsforelder slipper nok mye billigere unna når en regner med støtteordningene, men til gjengjeld er mye mer av hennes tid bundet opp i omsorg for barnet, slik at hun får lavere inntjeningsevne og mindre personlig frihet. I og med at 40/60-fordelingen er foretrukket av dem begge, synes jeg det er helt rimelig at han bidrar litt mer økonomisk for alt hun avlaster ham for tidsmessig.

At bostedsforelder får mindre fritid og mindre tid til f.eks. arbeide/overtid/bedre økonomi er jeg enig i. Og så lenge foreldrene er enig om at mor skal fungere som eneste bostedsforelder kan jeg være litt enig i at far bør delta mer enn det som er pålagt ved lov.

Det er i de tilfellene der foreldrene IKKE er enig i skjevdeling av ansvaret/rettighetene (dvs der foreldrene ikke regnes som likeverdige på tross av evner og ønsker hos foreldre og barn) at det blir feil at samvæsrforelder skal betale mer enn det som er pålagt. Og om jeg husker St.Meld. 29 2002-2003 fra BfD rett, så ønsker 3 av 4 fedre mer samvær meed barna.

Skrevet
Jeg føler vel ikke at jeg kastet meg over noe som helst, jeg vil bare se det regnestykket du får til å bli slik du påstår. Selv om du betaler klær (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), transport (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), trening o.l (noe mor sannsynligvis også måtte gjøre), vil jeg gjerne se dette regnestykket. Hvis ikke kan man jo risikere å tro at du bare skryter på deg.

...

Klær: Ja mor har deltat i en viss grad med klær.

Transport: Absolut INGEN deltagelse (selv om hun har bil)

Trening: Ingen deltagelse økonomisk, men kjører noen ganger til trening når barna er hos henne.

De 2 siste punktene deltok hun stort sett ikke på da hun var bostedsforelder heller. Når det er sagt tror jeg ikke ikke det er vanlig at bostedsforeldre er så lite interesert i å ivareta barna og det er kansje med på å fortelle hvorfor jeg overtok omsorgen ...?

...

Siden vi nå er inne på dette, så må jeg bare spørre. Hvorfor går du automatisk ut i fra at alle bidragsforeldre er fedre?

:)

Det var et godt spørsmål. Jeg har tidligere gått ut i dette forumet og kritisert de som automatisk definerter mødrene som bostedsforeldere, som om det ikke finnes andre alternativer. Nå gikk jeg i fella selv.

Men årsaken er at jeg under mekling første gang møtte en mekler som sa at "mor altid vinner omsorgen om den havner i retten, - uansett hva mor har gjort mot barna tidligere" - sitat slutt. Jeg trodde på denne mekleren.

En bekjent var hos en annen mekler som ikke sa det så direkte, men som klart og tydelig fortalte at far ikke har noen sjanser til daglig omsorg. I tillegg er det ingen tvil om at mange menn gir opp når de ser hvilken ønsker myndighetene har mht at fedre skal stille opp mer. Myndighetene sier jo klart og tydelig at det ikke skal finnes mulighet til likeverdige forelødre om en av foreldrene ønsker alt ansvar/rettigheter alene. Derfor er det idag en fordeling på 80-15-5. Men det 15-tallet (felles omsorg) eksploderer og jeg tror det vil være nærmere 30-40% som praktiserer felles omsorg om noen ganske få år. Delvis fordi stadig flere mødre ser fordelen som både de selv og barna opplever om felles omsorg kan brukes som en alternativ omsorgsløsning.

Felles omsorg vil dessuten gi "samværsforeldre" et bedre inntrykk av hva barn koster, og medføre at begge foreldrene vil bidra i større grad. Det er bare så tragisk at enkelte barnefiendtlige partier (i hovedsak KrF og SV) er så kritiske til å gi barn en mulighet til å beholde to likeverdige foreldre også etter foreldrenes samlivsbrudd.

Skrevet
Nei, jeg la først inn begge barna for å se. Og siden hele familien for å sammenligne. Den kalkulatoren gir et ganske greit oversiktsbilde som stemmer. :jepp:

Men et barn koster jo virkelig ikke 10 000 i mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...