LilleLavendel Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Hei på dere Julen er tid for mye forskjellig prat, og til frokost i dag så pratet vi om serviser.. hvor det kom frem at mine foreldre gjerne ønsket seg flere deler av et service som har gått ut.. Dette service heter Spire og er fra Porsgrund Porselensfabrikk. Har forsøkt å søke litt på nett, og fant dette bilde av dem.. Ellers er også ønsket et glass i hadelands "surf".. Dette er et glass som finnes enda, men i en mye tykkere variant enn da min mor begynt å spare på dem. Så hun ønsker seg et styk likørglass i den første varianten som var munnblåst på hadeland, og ikke de som er produsert i utlandet... Håper noen kan hjelpe med dette:) KLem Lillelavendel
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 "Spire" ble opprinnelig lansert på 50-tallet og ble produsert til en eller annen gang på 60-tallet. Det ble relansert av Porsgrund på 90-tallet, og gikk ut i 2000 eller 2001. Det "originale" fra 50/60-tallet er mye tynnere enn det som ble relansert og har en litt annen fargetone i godset. Det nye er "blåere" i fargen. På 50-/60-tallet var det også varianter med bl.a. sølvkant, grå kant og en variant med blomsterbukett i midten og gullkant. Jeg har selv jaktet på dette serviset gjennom drøyt 10 år, begynnte å kjøpe det da det ble relansert og rakk (selvsagt) ikke å spare komplett servise før det gikk ut av produksjon igjen. Jeg har funnet en del på brukt/antikk markeder og i brukt/antikk butikker. Det er også verdt å følge med på finn.no, det dukker opp noe der i ny og ne. Det jeg har sett mest av gjennom 10 år "på jakt" er tekopper og de minste asjettene. Kaffekopper er sjelden vare, det samme med dype tallerkener, og det er selvsagt de to tingene jeg har behov for. Ellers ser jeg stadig varianten med blomster og gullkant rundt omkring. Grunnen til at "Surf" har blitt tykkere er at Hadeland ikke produserer disse glassene i Norge lenger. Lykke til med "jakten" :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå