Gå til innhold

Spørsmål om intervalltrening


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Midt i fordøyingen av julegodtene passer det selvsagt godt å planlegge treningsrutinene for neste år. Jeg trener forholdsvis mye nå, prøver å få til fire ganger i uken, men det hender det blir tre. Jeg går på treningsstudio. Der trener jeg styrke (gruppeetrening med vektstang i sal) to-tre ganger i uken, spinning/aerobic 2 ganger. I tillegg blir det en halvtime aerobic før den ene styrketimen. Målet mitt er å gå inn enda noen cm (og ned noen kilo vil jeg tro) og å bli sterkere og føle meg sprek og barsk :)

Spørsmålet mitt gjelder det at jeg de siste månedene har begynt å legge inn en økt på tredemøllen før min andre styrketime (jeg vet at mange mener man bør trene kondisjon etterpå, men det blir slik pga. timeplanen min; dessuten har jeg ikke merket negativ effekt på styrketimen, men har snarere kunnet øke i vekt. Det er så gøy!). Denne økten har jeg stort sett kjørt i en time i moderat tempo, fordi jeg har tenkt det kan passe med litt lavintensitetstrening da spinning osv er høyintensitet. Vet mange sier det er en myte av lavintensitet er det beste for fettforbrenning, men jeg har tenkt at det uansett er greit å variere.

Jeg har imidlertid lest mye positivt om intervalltrening både når det gjelder å komme i form og å miste vekt, og også prøvd dette litt selv. Spørsmålet lyder altså: er det noe poeng i å trene intervalltrening kun én gang i uken, da altså i kombinasjon med min øvrige kondisjonstrening? Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i noe mer, litt fordi jeg får problemer med fot og kne hvis jeg kun løper i lange perioder og litt fordi det blir kjedelig. ;)

Håper dette ikke ble for langt og kjedelig, flott hvis noen har noen tips og råd. God jul videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Uten å være noen ekspert tenkte jeg jeg kunne svare deg. Har selv trenet i en del år og trener nå mellom 3-5 dager i uken(helst 4), ettersom tiden strekker til.

Trener mye styrke og har ikke så lange kondisjonsøkter inne da jeg synes det blir for kjedelig, men tar meg heller joggeturer ute. Men, for å bøte på samvittigheten begynte jeg for en stund siden med intervalltrening før styrkeøkten en gang i uken og jeg merker at jeg ble litt fastere i fisken etter det. Har gått litt ned også, men jeg avskyr vekten så jeg veier meg sjelden.

Poenget er at jeg tror intervalltrening fungerer godt på fettforbrenningen i tillegg til kondisjonen. Har også lest mange artikler i det siste som støtter opp om det, og jeg tvilte ganske mye på det i begynnelsen.

Fortsett med intervalltreningen din og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...