Gå til innhold

fjellski?


Gjest Gjest_Tone_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tone_*

Hei.. Skal kjøpe meg ski i løpet av de kommende dagene, etter mye om og men har valget falt på fjellski, ettersom jeg kommer til å bevege meg mye utenfor løypene. Men jeg hadde ett lite håp om å få bruke skiene til litt trening også, noen som vet noe om hvordan fjellski er til det formålet, med tanke på preparerte løyper osv. Budsjettet er stramt og strekker seg til 2000. Noen som har noen forslag til gode ski?? Jeg har sett på noen selv, og dersom noen av dere har erfaring med disse, vil jeg gjerne høre:)

madshus ski

madshus, voss ski

Håper det finnes noen der ute som kan hjelpe meg med det vanskelige valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De første du linker til der er vel ikke fjellski (mangler stålkanter). Fjellski er tyngre, bredere, og som regel har de mindre spenn enn ski beregnet på bruk i marka eller til trening. Dog er moderne fjellski ikke lenger så brede at du ikke kan gå i preparerte løyper med dem - det var de nemlig før! Så, spørsmålet er egentlig hva slags terreng du kommer til å gå mest i. Skal du gå mest i skog holder det fint med "vanlige" langrennsski (markaski), og de kan også brukes til kortere turer på fjellet (men regn med å bli frustrert hvis du prøver deg på toppturer :fnise: ). Skal du opp på snaufjellet vil jeg helt klart anbefale fjellski, men da med stålkant langs hele skien, ikke bare 3/4 som de i link nummer to.

Du kan også sjekke fjellforum.net, der er det mange skiglade mennesker. Eller bare spør i sportsbutikkene, de som jobber i skiavdelingen pleier å ha litt peiling. :)

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...