Gå til innhold

Andres rot


hverdagslykke

Anbefalte innlegg

Jeg ville selvfølgelig ikke kastet ting jeg ikke visste hva var. Jeg ville derimot ikke hatt problemer med å kaste ti årganger med Clas Olsson- eller Biltemakataloger som har stått stille i samme hylle og samlet støv i alle årene jeg har besøkt dette huset jevnlig, eller diverse emballasje til nye julegaver som svigers tar vare på til de eventuelt skulle få behov for en eske.

Når situasjonen er så alvorlig at flere av barn/svigerbarn og barnebarn ikke ønsker å komme på besøk fordi det er rotete, synes jeg det bør være lov å vurdere å hjelpe til å kaste.

Jeg må bare le, dette er så kjent! Trodde ingen andre hadde det sånn! Her står det NAF-bøker i hyllene på rekke og rad, flere år gamle... Også biltemakataloger og flere års gamle Gule Sider-kataloger. Har bare lyst til å kaste alt sammen men jeg kan ikke for da er det en som blir sinna. :ler: Jeg syns det grenser til det syke. De tar også vare på alle slags esker og silkepapir o.l. Og siste, på julaften, var at faren skulle ta vare på all bobleplast for det skulle han ha til å kle varmtvannstanken med for da isolerte det varmtvannstanken slik at varme ikke slipper ut. Han er sykelig opptatt av å ikke bruke strøm/penger, selv om han har god råd... Det samler seg opp sånn, og blir uvel av å være på besøk til de lenge og jeg tenker med grøss og gru hva andre folk måtte tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg er glad og lei meg for at flere opplever dette! Jeg har en mor som har en tendens til å skylde alt rotet sitt på hypotyreose. Hun eide en leilighet som sto tom i to år - som hun hele tiden skulle selge - fordi hun brukte den til lagerplass for alt hun ikke kaster. Hun flytter hele tida og pakker alt ned for å så putte alt rett inn i en hylle igjen (eller bare la være og ha en pappeske med skrot stående i hjørne til neste flytting; praktisk). Hun har nok møbler til tre boliger, og mye av det står pakket inn på rom som man ikke kan gå inn i. Hun sparer på ALLE kvitteringer fordi hun er litt paranoid for at noen kan stjele bankkortnr hennes (selvom jeg har vist at det er krysset ut på Rimi-kvitteringen), men de ligger bare og slenger i en skål eller noe. Da jeg bodde hjemme, og hun hadde papirarbeid, slang hun bare en duk over papirene slik at vi kunne spise oppå!!! Heldigvis er ikke dagligrommene så ille lenger etter at hun giftet seg med en litt mer ryddig type. Jeg savner ikke haugene i hjørnene med pledd over, for å si det sånn. Veldig fin interiørdetalj, det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Svigers sitt hus er fullt av rot. Det er kaoskontroll-tilstander, hvis ikke verre. Det er såvidt plass til oss. Jeg merker at jeg blir mentalt og fysisk sliten av å være her.

Er det noe jeg kan gjøre annet enn å holde meg unna?

Kan man si "hvis dere vil ha besøk av oss MÅ dere sørge for å rydde"?

Takk for tanker og innspill.

Selv er jeg meget ryddig av meg, men; Så sant ikke dette går ut over hygiene, kan jeg ikke fatte at du har noe som helst med det?

Du må lære deg å overse rotet. Det er dine svigerforeldres hjem, og de bestemmer.

HVIS dere en gang "tilfeldig" kommer inn på temaet, og de selv gir uttrykk for at de vet de har det rotet og gjerne vil gjøre noe med det - se da kan du tilby å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg meget ryddig av meg, men; Så sant ikke dette går ut over hygiene, kan jeg ikke fatte at du har noe som helst med det?

Du må lære deg å overse rotet. Det er dine svigerforeldres hjem, og de bestemmer.

HVIS dere en gang "tilfeldig" kommer inn på temaet, og de selv gir uttrykk for at de vet de har det rotet og gjerne vil gjøre noe med det - se da kan du tilby å hjelpe

Jeg er ikke enig med deg, jeg syns man har noe med det. Det er jo snakk om familiemedlemmers velferd. Det er vel sånn at de fleste som har sykelige tendenser til å samle på ting, altså "horder", ikke selv vet hvordan de skal komme seg ut av marerittet. Det er selvfølgelig i ytterste tilfelle, men for alt vi vet føler jo ts sine slektninger det sånn også, at de ikke ser noen vei ut og faktisk trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om "vanlig" rot, men om mangel på evne til å se hva som er viktig og hva som er søppel, og manglende evne til å kvitte seg med noe som helst.

Hvorfor vet du bedre enn dem hvilke ting som er viktig og ikke i deres hus?

Så lenge de ikke gir uttrykk for at de anser det som noe problem, synes jeg du skal holde deg unna. Hvordan folk har det i eget hus har ikke andre noe med.

Jeg har alltid vært en rotehue, og det ser deretter ut hjemme hos meg til tider. Mamma er et rydde-og-kaste-menneske, og klarer ikke helt å la være å komme med "gode" råd og hint. Tro meg, jeg setter ikke pris på det og hadde blitt direkte sur om det hadde kommet fra noen andre (at mødre bryr seg, må man jo bare leve med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å være et rotehue.

Når tendensene blir sykelige, når det ikke er plass til å komme inn i et rom fordi det er fullt av ting (de fleste av dem har stått der i 20 år uten å bli brukt), går det utover familie og venner også. Derfor lurer jeg på om jeg skal fortelle dem hva det gjør med meg å være på besøk i et hus hvor det er så rotete (det tviler jeg på at de forstår av seg selv), og tilby meg å bidra til å se hva som er viktig og mindre viktig (nei, jeg kan ikke vite fasiten for deres hjem).

Eventuelt kan jeg la være å komme på besøk dit i det hele tatt. Det vil løse "problemet", men jeg synes det vil være trist på alle de involvertes vegne. Særlig for barna mine som får mindre kontakt med besteforeldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker en slektning for å ikke greie å skille "søppel" fra andre ting. Hun har det ikke rotete, ting ligger ikke å slenger rundt, men hun har ekstremt mange ting, både utstilt på hyller og gjemt i skap, kommoder, kister, rom, loft og boder. Disse gjemmestedene er STAPPFULL av ting som ihvettfall jeg ville ha kastet for 20 år siden. Hun har f.eks ca 50 gamle blomsterpotter de fleste så stygge at de aldri kommer til å brukes, hun har lass på lass med tørka blomsterbuketter som ligger øverst på furuseksjonene, enormt med pynteting så mange at det faktisk ikke går ann å se at faktisk noen av tingene innimellom faktisk er fin. Årgang på årgang av et blad hun abonnerer skal selvfølgelig ikke kastes. 2 hyller fulle av krydder som gikk ut på dato i 1981, men hun mangler pepper. Alt av plastbokser som kommer inn i huset samles på, det kan jo brukes til noe en gang, men 100 tomme rømmebokser er vel kanskje å overdrive? Når hun er på ferie så fylles selvfølgelig en liten sekk med suvenirer (av typen nips og drit) og dette plasseres pent rundt i huset. Shampoflaskene på badet har stått der i 15 år.

Kombinert med litt dårlig smak og et par rom som seriøst trenger oppussing så blir det veldig kaotisk.

Endret av MiniMjau
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...