Knøttet Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Nå for tida står vår 1 1/2 år gamle gutt opp alt for tidlig, som regel mellom halv seks og seks. Da er det enten hyl og skrik eller blid, kjempevåken og kaster smokken i gulvet. Jeg har sagt til pappaen hans at han ikke skal ta han opp, men det er ikke så mye å gjøre siden han blir stående å hyle hvis han blir værende i senga. Han bruker å sove igjen mellom 12 og 13, og da sover han ca 1 1/2 time. Han legger seg klokka sju og sovner etter 15-20 minutter. I det siste har han vært plaget med nattskrekk, han har våknet midt på natta og hylt og vært helt utrøstelig, stakkar. Men uansett hvor mye han har vært våken på natta eller ikke så våkner han før seks og vil opp. Hva kan man gjøre med slikt da?!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 Jeg tror det ikke er så mye å gjøre med.Noen barn står opp veldig tidlig og andre senere.Det eneste jeg kan tenke på er å la han sove i senga deres,men da ødelegger man jo rutinene litt.Kanskje det forandrer seg senere?
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 I det siste har han vært plaget med nattskrekk, han har våknet midt på natta og hylt og vært helt utrøstelig, stakkar. Men uansett hvor mye han har vært våken på natta eller ikke så våkner han før seks og vil opp. Hva kan man gjøre med slikt da?! Man overlever det på best mulig måte fordi man er veldig innmari veldig glad for det man har, kort og godt.
Ellevill Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 Dette er vel ingen unormal situasjon, slik er det å ha barn.
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2009 Man overlever det på best mulig måte fordi man er veldig innmari veldig glad for det man har, kort og godt. Hva slags svar er det da?! Herregud ... surpomp.
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #6 Skrevet 25. desember 2009 Hva slags svar er det da?! Herregud ... surpomp. Surpomp, ja! Den var riktig sikta inn, vel..!! hehehhee..!! ;-))
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 25. desember 2009 #7 Skrevet 25. desember 2009 Det er veldig, veldig normalt at barn står opp ved den tiden. Get used to it :-)
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2009 Surpomp, ja! Den var riktig sikta inn, vel..!! hehehhee..!! ;-)) Og hvordan er jeg sur da? Stuptrøtt, ja, men ikke sur.
Ellevill Skrevet 25. desember 2009 #9 Skrevet 25. desember 2009 Og hvordan er jeg sur da? Stuptrøtt, ja, men ikke sur. Du var vel kanskje noe urettferdig mot Kjetil S nå?
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. desember 2009 Du var vel kanskje noe urettferdig mot Kjetil S nå? ??? :klø:
Ellevill Skrevet 25. desember 2009 #11 Skrevet 25. desember 2009 Han ga deg et skikkelig svar, som i alle fall ikke jeg oppfattat som surt, derfor spør jeg om du kanskje var litt urettferdig.
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. desember 2009 Han ga deg et skikkelig svar, som i alle fall ikke jeg oppfattat som surt, derfor spør jeg om du kanskje var litt urettferdig. Jeg oppfattet det som surt, og biskt. Hvordan han mente det aner jeg ikke, men dette er skriftlig kommunikasjon og da er det ikke alltid så lett å tyde hvilken måte avsender mente det h*n skrev.
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #13 Skrevet 25. desember 2009 Jeg oppfattet det som surt, og biskt. Hvordan han mente det aner jeg ikke, men dette er skriftlig kommunikasjon og da er det ikke alltid så lett å tyde hvilken måte avsender mente det h*n skrev. Slik som jeg selv oppfatter det så oppfattet du det helt feil, men så er nå jeg veldig inhabil også da!! :-))
Ellevill Skrevet 25. desember 2009 #14 Skrevet 25. desember 2009 Jeg oppfattet det ikke slikt, og jeg er ikke inhabil. Men, okay, gidder ikke, dette er ikke viktig nok. Oppfatt svarene som du vil.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #15 Skrevet 25. desember 2009 Nå er det nok av psycho KG-kjerringer som nok vil råde deg til å gi barnet sovetabletter, slik at dere alle kan sove fredelig til lunsjtid søndag... Men jeg skal gi deg det eneste rette rådet; Kom deg opp om morgenen! Har man valgt å få barn, så skal man innrette seg etter dem, ikke tvinge dem inn i et unormalt mønster. Våkner barnet 06.30, så står du opp 06.30. EOD
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 25. desember 2009 Nå er det nok av psycho KG-kjerringer som nok vil råde deg til å gi barnet sovetabletter, slik at dere alle kan sove fredelig til lunsjtid søndag... Men jeg skal gi deg det eneste rette rådet; Kom deg opp om morgenen! Har man valgt å få barn, så skal man innrette seg etter dem, ikke tvinge dem inn i et unormalt mønster. Våkner barnet 06.30, så står du opp 06.30. EOD Haha ... sovetabletter! Nah, tror ikke det. Det er forskjell på 05:30 og 06:30, og førstnevnte er natta. Man kan ikke innrette seg etter barna på alt, skal jeg stå opp med gutten når han våkner klokka 01:00 også da?
lilljan Skrevet 25. desember 2009 #17 Skrevet 25. desember 2009 (endret) Må bare si at det var da voldsomt så pes du fikk for det spørsmålet ditt. Jeg har også det slikt. Morningene starter 05.00 ofte. Jeg har valgt å få barn jeg elsker barnet mitt, jeg stortrives i hans selskap og jeg vet ikke hva godt jeg kan gjøre for han.Og jeg har valgt å bli gravid igjen. Men det må da være forståelse fra andre at man er utrolig trøtt når dagene våre begynner 2-6 timer tidligere enn andres. Jeg blir ufattelig trøtt av å stå opp på den tiden. Kl. 07 er jo ingenting i forhold til 05. Jeg føler meg faktisk fysisk dårlig ofte store deler av dagen når vi er så tidlig oppe. Jeg har dessverre ingen råd å komme med til deg, for jeg har ikke(sovemedisin kan jeg neppe tenke meg er i foreldres tanker) funnet løsningen enda. Jeg tar prinsen inn i sengen på den tiden han våkner og lar han sove med oss, men etter ti minutter med slag og spark må man opp, han ligger urolig og er overhodet ikke trøtt. Men målet mitt for denne ferien er å sove når prinsen sover, om huset er bombet eller oppvaskmaskinen venter så klarer det å vente litt til. Så både mannen og jeg sover litt da som oftest og det hjelper. Vi har også vurdert å ha han på en overnatting en natt i ferien slik at vi får sove ut. Jeg legger prinsen min på samme tid på kvelden som deg. (jeg er veldig strukturert på leggetider). Jeg endret litt på formiddagshvilen, så den tar vi litt tidligere nå. Fra kl. 11.00 og 1,5 time. Det hjalp litt. Jeg prøvde å avvikle formiddagshvilen, men det var tydligvis han ikke klar for, og sovnet sittende. Stakker Lykke til (hilsen en annen som også sitter våken lenge før lysene tennes i andre hjem) Endret 25. desember 2009 av lilljan
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #18 Skrevet 25. desember 2009 Haha ... sovetabletter! Nah, tror ikke det. Det er forskjell på 05:30 og 06:30, og førstnevnte er natta. Man kan ikke innrette seg etter barna på alt, skal jeg stå opp med gutten når han våkner klokka 01:00 også da? Jo, skjønner deg. Klokka 01 skal du selvsagt ikke stå opp med han. SKjønner at du vil at han skal sove lenger enn 05.30, også, men tror ikke du skal tilstrebe å endre det. det går seg til. Forøvrig synes jeg ellevill og kjetil peser deg unødvendig.
Knøttet Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 25. desember 2009 Må bare si at det var da voldsomt så pes du fikk for det spørsmålet ditt. Jeg har også det slikt. Morningene starter 05.00 ofte. Jeg har valgt å få barn jeg elsker barnet mitt, jeg stortrives i hans selskap og jeg vet ikke hva godt jeg kan gjøre for han.Og jeg har valgt å bli gravid igjen. Men det må da være forståelse fra andre at man er utrolig trøtt når dagene våre begynner 2-6 timer tidligere enn andres. Jeg blir ufattelig trøtt av å stå opp på den tiden. Kl. 07 er jo ingenting i forhold til 05. Jeg føler meg faktisk fysisk dårlig ofte store deler av dagen når vi er så tidlig oppe. Jeg har dessverre ingen råd å komme med til deg, for jeg har ikke(sovemedisin kan jeg neppe tenke meg er i foreldres tanker) funnet løsningen enda. Jeg tar prinsen inn i sengen på den tiden han våkner og lar han sove med oss, men etter ti minutter med slag og spark må man opp, han ligger urolig og er overhodet ikke trøtt. Men målet mitt for denne ferien er å sove når prinsen sover, om huset er bombet eller oppvaskmaskinen venter så klarer det å vente litt til. Så både mannen og jeg sover litt da som oftest og det hjelper. Vi har også vurdert å ha han på en overnatting en natt i ferien slik at vi får sove ut. Jeg legger prinsen min på samme tid på kvelden som deg. (jeg er veldig strukturert på leggetider). Jeg endret litt på formiddagshvilen, så den tar vi litt tidligere nå. Fra kl. 11.00 og 1,5 time. Det hjalp litt. Jeg prøvde å avvikle formiddagshvilen, men det var tydligvis han ikke klar for, og sovnet sittende. Stakker Lykke til (hilsen en annen som også sitter våken lenge før lysene tennes i andre hjem) Jo, skjønner deg. Klokka 01 skal du selvsagt ikke stå opp med han. SKjønner at du vil at han skal sove lenger enn 05.30, også, men tror ikke du skal tilstrebe å endre det. det går seg til. Forøvrig synes jeg ellevill og kjetil peser deg unødvendig. Tusen takk, begge to! Jeg mener virkelig ikke å syte, men det er utrolig slitsomt å stå opp halv seks (eller tidligere) hver dag over lengre tid, spesielt når man i tillegg tidvis våkner midt på natta av hysterisk gråt fra gutten. Liljan: vi tar han også opp i senga vår i håp om at han skal sove lengre, og som regel så blir han enda mer hyper av det. Så da står vi opp da, klokka halv seks ... Veldig lurt å sove når man kan, og ikke bry seg om husarbeid- noen ganger må man det! Jeg vurderte et halvt sekund å ta bort sovetiden på dagen, men det er han alt for liten til- og han er jo stuptrøtt, så tror ikke det er noe lurt. Men vi kan jo prøve å gjøre som deg og endre på tidspunktet for formiddagsluren. Det er verdt et forsøk! Takk! Krysser fingrene for roligere morgener, for oss begge. Gjest: ja, satser på at det endrer seg etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #20 Skrevet 25. desember 2009 Vi har en 3-åring som våkner grytidlig, og har alltid gjort det. Klokka 6 er grensa vi har satt for å stå opp, så før det må han enten være på rommet sitt eller ligge stille i vår seng. Tidligere har vi slitt med morgener fra kl. 4, så vi er egentlig fornøyd med klokka 6. Men vi er flinke til å avlaste hverandre, slik at vi får sovet ut en dag i uken hver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå