Gå til innhold

Diamanter og bloddiamanter

Anbefalte innlegg

Gjest Kimberley
Skrevet

Ser ut til at de som er medlem i Norges Gullsmedforbund i hvert fall er forpliktet til å holde seg til Kimberley-avtalen, og ikke selge bloddiamanter. Står noe om det her

Uansett: Ikke glem at det er menneskelige lidelser bak veldig mye det vi forbruker i samfunnet, enten det er snakk om olje, teak, sukker, kaffe eller klær. Fattige utnyttes for at vi rike skal få billigere produkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjest 16:59:

Ja, det har du rett i. Jeg vet bare ikke hvor mye man kan stole på at dette stemmer. Helt på slutten av siden du linket til står det

Selgeren garanterer herved at disse diamanter er konflikt- frie, basert på personlige og/eller skriftlige garantier gitt av leverandøren av disse diamantene.”

Men om det er opp til leverandøren selv å garantere at diamantene er rene, blir ikke dette da som å sette bukken til å passe havresekken?

Her er en oversikt over landene som deltar i Kimberleyprosessen. Blant dem står Botswana. I Botswana har en gruppe buskmenn blitt tvangsflyttet fra et område hvor det "tilfeldigvis" er stor forekomst av diamanter. Myndighetene hevder selvfølgelig at det ikke er noen sammenheng, men at buskmennene ble tvangsflyttet for deres eget beste....

Nå når diamanter blir utvunnet fra dette området, blir de da Kimberleysertifiserte? :klø:

Myrna: Ja, jeg tror også at jeg ville følt meg langt tryggere med en diamant fra Russland eller Canada om jeg skulle velge å kjøpe en.

Jeg ville nok heller kjøpt et smykke fra Apollo Diamonds; disse er ekte siamanter som er kjemisk identiske med diamanter fra gruver, men som har blitt dyrket i laboratorium.

her har de også mye fint :jepp:

Skrevet

Når det gjelder varer som har en såpass stor verdi så blir jeg automatisk veldig skeptisk til det ikke foregår ulovlig handel, selv i det tilsynelatende rene markedet. Det er mange ledd mellom utvinner og forhandler og sertifikater kan forfalskes. Gevinsten er enorm.

Uansett så er forholdene for de som utvinner diamantene under enhver kritikk, i den grad det bør vektlegges. Men sett fra en annen side; uten diamantindustrien hadde de kanskje stått uten arbeid.

Gjest Diamantina
Skrevet

Ja, jeg er enig med deg Larsern. Jeg har heldigvis funnet et meget godt alternativ om jeg skulle få lyst til å kjøpe meg et diamantsmykke; jeg kjøper meg en diamant som har blitt dyrket i laboratorium :jepp:

Har sett på noen sider som selger slike smykker, og de er aldeles nydelige!

Skrevet

Du får du vel slutte å kjøpe klær også, ettersom en vesentlig andel av klærne i et stort antall forskjellige kjeder er falske varer sponset av italiensk mafia, selv om de har samme kvalitet som "originaler". Mafiaen står for en lang rekke grusomme handlinger hvert år og de sponses av kleskjøp.

Du bør også slutte å betale skatt, siden deler av dette går til å subsidiere landbruket vårt, slik at vi bidrar til sult og elendighet rundt i verden.

God jul!

Skrevet
Du får du vel slutte å kjøpe klær også, ettersom en vesentlig andel av klærne i et stort antall forskjellige kjeder er falske varer sponset av italiensk mafia, selv om de har samme kvalitet som "originaler". Mafiaen står for en lang rekke grusomme handlinger hvert år og de sponses av kleskjøp.

Du bør også slutte å betale skatt, siden deler av dette går til å subsidiere landbruket vårt, slik at vi bidrar til sult og elendighet rundt i verden.

God jul!

Dokumentasjon på samtlige påstander?

Skrevet
Dokumentasjon på samtlige påstander?

Den første påstanden er basert på boken Gomorra, der en journalist med inngående kunnskap beskriver hvordan den italienske mafiaen opererer. Den andre er allmenn kunnskap. Det bør være lett å se at når Norge, EU og USA subsidierer egne landbruksvarer og legger toll på andres slik at fattige land ikke får utviklet eget landbruk(som ville ført til større tilgang på mat, arbeidsplasser og generell velstand og mat i magen), så bidrar det til fattigdom og elendighet. Det gjøres for at vi kan opprettholde norsk bondekultur og retten til norske koteletter av relativt dårlig kvalitet, og fordi det er en gruppe mennesker i Norge med SP i spissen som anser det som rimelig å la elendigheten fortsatte så lenge de beholder gården sin. Den eneste trøsten er at EU og USA er enda verre, og overproduserer mat som de kan dumpe over på de fattige landene så billig at de ikke får solgt egenprodusert mat lokalt engang.

U-land på trygd!

Skrevet

Ok, det var bare dine personlige synsinger basert på en bok og feilinformasjon. Ikke interessant.

Skrevet
Ok, det var bare dine personlige synsinger basert på en bok og feilinformasjon. Ikke interessant.

Personlig synsing? Jeg gidder ikke grave fram dokumentasjon for deg. Den siste "påstanden" er såpass godt dokumentert at man må være særdeles lite oppegående for ikke å ha fått det med seg. Effekten av landsbrukstoll og subsidier er både pensum på videregående, flere universitetsretninger og er skrevet om i en lang rekke artikler og forskningsrapporter. Det er ikke uten grunn at WTO aktivt forsøker å jobbe MOT den utviklingen, og at Norge sluttet å dumpe mat i fattige land. Dersom det interesserte deg kunne du funnet fram til dette selv. Det blir som om jeg skulle kreve dokumentasjon hver gang noen mente at jorden var rund.

Men ja, den første påstanden er en personlige *oppfatning* etter å ha lest en bok. Dette er imidlertid mer enn du bringer til 'samtalen', da alt du gjør er å feie bort det jeg sier som tull uten så mye som en forklaring på hvor jeg tok feil. Sånt er veldig enkelt å gjøre og det får deg ikke til å virke smart. Skal alt man leser i bøker feies vekk som lite interessant fordi det kun blir subjektiv synsing og personlige oppfatninger? Men en artikkel i Dagbladet som omtrent er for ukeblad å regne, skal anses som mer troverdig enn en bok skrevet av Roberto Saviano, som bl.a støttes av seks forskjellige Nobelprisvinnere i sitt syn?

Dette blir for dumt.

Skrevet
Tja... Så lenge kvinnene får sine diamanter driter de jo i hvordan diamantene har blitt distribuert. Diamanter er fremdeles en kvinnes beste venn...

Nei,jeg kjøper aldri en diamant!

Ikke alle damer er opptatt av diamanter.

Skrevet

Jeg spurte en nær venn som har jobbet i gullsmed bransjen om opphavet av mine diamanter kjøpt i hans butikk, og som han sa de norske kjedene kjøper ikke diamanter fra sierra leone, men at diamantene høyst sannsynelig uansett har sitt opphav i afrika, og at selvom det ikke er like mye direkte drap og tortur på disse diamantenes vegne, så er forholdene i de fleste diamantgruver ganske så brutale.

-usj da, sa jeg, nåja, jeg har vel aldri vært så opptatt av diamanter heller, jeg liker bedre fargede steiner...

Da lo han av meg, og lurte på om jeg trodde at det var bedre forhold i smaragdgruvene i søramerika etc, eller hvordan jeg trodde de kineserne eller hvem det nå var som hadde hatt jobben med å sy klærne mine hadde det....

Vi har det godt her i den vestlige verden, og vi mennesker er søren ikke noen hyggelige dyr...

Gjest brutal_mann
Skrevet
Ikke alle damer er opptatt av diamanter.

Det må være døde damer det. Jeg har ikke møtt damer som ikke vil ha diamanter.

Skrevet

Benekter du å ha møtt meg?

Skrevet

Så vidt jeg vet har du ikke møtt meg. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste som ikke helt ser den store sjarmen i diamanter.

Skrevet

Vi er visst døde. :sukk:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har vi noen gang nevnt temaet? :)

Men nei, jeg skryter helst av å ha møtt deg :)

Skrevet
Så vidt jeg vet har du ikke møtt meg. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste som ikke helt ser den store sjarmen i diamanter.

Liker du ikke diamanter? :hakeslepp:

Men diamanter er jo en jentes bestevenn, de varer livet ut.

Skrevet
... de varer livet ut.

Akkurat som herpes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...