Gå til innhold

Diamanter og bloddiamanter


Gjest Diamantina

Anbefalte innlegg

Gjest Diamantina

Hva vet vi egentlig om diamantene som selges hos norske gullsmeder? Er det etisk forsvarlig å kjøpe disse, er de sertifisert på noe vis, eller risikerer man å kjøpe en bloddiamant ? NB: ADVARER MOT STERKT BILDE I ARTIKKELEN!

Jeg synes diamanter er pene, men jeg har bevisst valgt å ikke eie en slik fordi jeg ikke vet noe om opphavet; jeg ønsker ikke å eie en bloddiamant.

Er det noen her som vet noe om dette?

Lade in advarsel, Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Til 30 årsdagen min i februar skal jeg kjøpe meg en relativt dyr ring jeg har spart til i 2 år. Den er full av diamanter, men i det siste har jeg begynt å tvile og revurdere. Jeg vil ha en sporing på opphavet før jeg betaler ** *** for ringen, jeg hadde ikke klart å bruke den med samvittighet. Ikke vil jeg støtte slikt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diamantina
NB: ADVARER MOT STERKT BILDE I ARTIKKELEN TS LINKER TIL!!

Jeg er en sart sjel, tålte det dårlig. Uff... så grusomt..

Beklager, skulle advart i åpningsinnlegget, men kan ikke redigere som gjest.

Jeg så en dokumentar om bloddiamanter for mange år siden. De intervjuet en mann som hadde fått begge hendene hugget av. Han fortalte hva som hadde skjedd: De hadde hugget av ham én hånd, og han var bonde, så han sa at da kunne de like godt heller drepe ham, for han kunne ikke arbeide på markene med bare én hånd. Da hugget de av ham den andre hånden også.

Jeg var bare et barn da jeg så denne dokumentaren, og jeg bestemte meg der og da for aldri å eie en diamant. I det siste har jeg begynt å lure på om ting har endret seg; om diamantene hos norske gullsmeder er trygge eller om det selges bloddiamanter i stor stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Tja... Så lenge kvinnene får sine diamanter driter de jo i hvordan diamantene har blitt distribuert. Diamanter er fremdeles en kvinnes beste venn...

Nei,jeg kjøper aldri en diamant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Så lenge kvinnene får sine diamanter driter de jo i hvordan diamantene har blitt distribuert. Diamanter er fremdeles en kvinnes beste venn...

Ja denne tråden er jo et bevis på det :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Diamantina
Tja... Så lenge kvinnene får sine diamanter driter de jo i hvordan diamantene har blitt distribuert. Diamanter er fremdeles en kvinnes beste venn...

Nei,jeg kjøper aldri en diamant!

Du, unnskyld meg, men ser det ut som vi driter i hvordan de blir dirtribuert? Har du overhodet lest innleggene i denne tråden?

Jeg er forresten glad for at du også boikotter diamanter.

Jeg laget denne tråden for å få vite om min årelange diamantboikott fortsatt har noen hensikt, eller om diamantene hos gullsmedene er trygge. Er de ikke 100% trygge, vil jeg ikke ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, unnskyld meg, men ser det ut som vi driter i hvordan de blir dirtribuert? Har du overhodet lest innleggene i denne tråden?

Jeg er forresten glad for at du også boikotter diamanter.

Jeg laget denne tråden for å få vite om min årelange diamantboikott fortsatt har noen hensikt, eller om diamantene hos gullsmedene er trygge. Er de ikke 100% trygge, vil jeg ikke ha dem.

Enig.

Jeg er forresten den gjesten som ville ha diamant ring til xx antall tusen. Jeg har aldri eid en diamant før, og nå vil jeg vite om den er rein for menneske tortur og drit. Ellers kan den bare ligge der og råtne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Du, unnskyld meg, men ser det ut som vi driter i hvordan de blir dirtribuert? Har du overhodet lest innleggene i denne tråden?

Jeg er forresten glad for at du også boikotter diamanter.

Jeg laget denne tråden for å få vite om min årelange diamantboikott fortsatt har noen hensikt, eller om diamantene hos gullsmedene er trygge. Er de ikke 100% trygge, vil jeg ikke ha dem.

det er bare en sikker måte å vite om diamanter er trygge på, det er nemlig å ikke kjøpe NOEN diamangter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare en sikker måte å vite om diamanter er trygge på, det er nemlig å ikke kjøpe NOEN diamangter!

De burde selge de rene med sertifikat! Men de må vel kunne spores? De kan jo ikke si at de ikke vet hvor de er fra heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
De burde selge de rene med sertifikat! Men de må vel kunne spores? De kan jo ikke si at de ikke vet hvor de er fra heller?

Og du tror virkelig at disse sertifikatene ikke ville forflaskes? Vi snakker tross alt om en industri som bokstavelig går over lik for å selge sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror virkelig at disse sertifikatene ikke ville forflaskes? Vi snakker tross alt om en industri som bokstavelig går over lik for å selge sine produkter.

Det er forkastelig om gullsmeder skal ta inn den slags dritt........ Hva med gull da, kommer ikke det fra gruver, og sann? Hvordan vet vi at det er gravd ut med gravemaskiner, og ikke med fingernegler og menneskehender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Diamantina
Enig.

Jeg er forresten den gjesten som ville ha diamant ring til xx antall tusen. Jeg har aldri eid en diamant før, og nå vil jeg vite om den er rein for menneske tortur og drit. Ellers kan den bare ligge der og råtne.

Ja, jeg er helt enig med deg. Gratulerer med dagen på forhånd forresten :)

Jeg kom til å tenke på dette da jeg fikk et smykke med diamant i fra forloveden min i fjor. Jeg hadde aldri tidligere eid en diamant, og jeg husker jeg midt i gleden tenkte at jeg håper denne diamanten er "ren".

Håper ingen synes jeg er utakknemlig nå; jeg satte stor pris på smykket, men jeg håper bare at noen kan berolige meg med at diamanten er "ren" og at alt som selges hos gullsmeden nå er trygt.

Vi gifter oss i 2010... jeg elsker ham så høyt :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med deg. Gratulerer med dagen på forhånd forresten :)

Jeg kom til å tenke på dette da jeg fikk et smykke med diamant i fra forloveden min i fjor. Jeg hadde aldri tidligere eid en diamant, og jeg husker jeg midt i gleden tenkte at jeg håper denne diamanten er "ren".

Håper ingen synes jeg er utakknemlig nå; jeg satte stor pris på smykket, men jeg håper bare at noen kan berolige meg med at diamanten er "ren" og at alt som selges hos gullsmeden nå er trygt.

Vi gifter oss i 2010... jeg elsker ham så høyt :rødme:

Tuuusen takk for det, og du! Gratulerer så enormt mye på forhånd med dagen deres!! Så koselig :rødme: :klem:

Når vi snakker om dette her, så har jeg mest lyst til å sende en mail til den aktuelle butikken som selger ringen "min" og spør om dette, hvor mye vet de om stenene, hvor er de i fra, og kan de bevise det sann noe lunde? Hadde vært interessant å se om de selv visste hvor tingene deres stammer i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er min tråd, men jeg gadd ikke logge inn :fnise:

Tuuusen takk for det, og du! Gratulerer så enormt mye på forhånd med dagen deres!! Så koselig :rødme: :klem:

Tusen takk, jeg gleder meg masse :D

Jeg har klart å google meg fram til litt informasjon om temaet, og kontrollen med hvor diamantene kommer fra har heldigvis bedret seg i de siste årene. Norge står heldigvis på denne listen, men det gjør ikke Sverige eller Danmark.... betyr dette at det er langt høyere risiko for å kjøpe en bloddiamant om man kjøper diamant i Sverige eller Danmark? :klø:

Brutal mann, bare av ren nysgjerrighet: Har du noensinne snakket med en kvinne om dette, siden du hevder kvinner driter i diamantens opphav?

Siden du ser ut til å bry deg om rettferdig handel, vil du kanskje være interessert i denne siden hvor de selger trygge produkter. Body shop selger også trygge produkter; jeg handler ting og tang der og er kjempefornøyd med kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg skrev oppgave om borgerkrigen i Sierra Leone i studietiden har det vært helt uaktuelt for meg om noensinne å kjøpe diamanter. Det virker som tingene er mer skjerpet nå, men De Beers som er den dominerende aktøren i diamantmarkedet (og hadde monopol mens jævelskapet pågikk i Sierra Leone). For det første tror jeg at en del av diamantene ikke er rene (tiltross for sertifiering), og for det andre ønsker jeg ikke å bidra til at De Beers skal tjene penger (de er på min personlige boikott liste). Hvis jeg absolutt skulle ha en diamant ville jeg kjøpt en som var sertifisert fra Russland eller Canada (eller satset på antikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke ha diamanter hvis det er en minste sjans for at mennesker har dødd og lidd for dem. Da ble det plutselig helt uinteressant med diamanter her i gården, ikke har jeg noen fra før av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...