Gå til innhold

steke ribbe nederst i ovnen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har en integrert ovn fra ikea i mitt kjøkken, og jeg har funnet ut at den antagelig er litt mindre enn vanlige ovner.. ribbe og andre ting har en tendens til å bli VELdig stekt på toppen.. er litt bekymra for ribba.. har hatt den på 180-200 grader før i ca 2 timer og da har den blitt nærmest svart.. når min ovn er så liten så ser jeg det at det er mye mindre plass fra midten av rillene og opp til toppen..og at det derfor blir for brent.. kan jeg ha ribba nederst i ovnen men på samme temp og tid som i oppskriften??? eller har dette noe å si for kjøkket, om det blit gjennomstekt..? ser jeg at svoren ikke blir sprø så setter jeg den seff opp til midterste rille osv..? har en litt større ribbe en sist og oppskriften sier 230 grader 45 min damp, deretter 200 grader midt i ovnen i ca 2 timer vel.. familieribbe..

dette er jo enda høyere grader enn jeg hadde på forje ribbe som ble brent.... så hvordan skal dette gå om jeg ikke kan ta den nederst.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan steke den lengre på lavere temperatur i stedet? Før du setter opp temperaturen/grillen de siste minuttene for å sprøsteke svoren :) Ellers hjelper det å dekke over med aluminiumsfolie eller en stekeplate i en av de øverste rillene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...