Lyra Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Jeg sitter nå her og leser i noen av de maaaange trådene som dreier seg om vekt her på Kvinneguiden. Det varierer fra mennesker som bare er nødt til fortelle hvor motbydelige de syns feite folk er til mennesker som faktisk forsvarer overvekt. To motpoler og så uendelig mange meninger innimellom. Nå er realiteten den at overvekt og fedme faktisk er et økende problem i mange land, det er et faktum vi ikke kan benekte. Allikevel har vi aldri vært med fokusert på helse og ensunn livsstil enn det vi er nå.Det dukker opp uendelig mange slankekurer, kurs og medikamenter som skal slanke nasjonen. Dette er ovevektige mennesker meget klar over. Vi vet alle at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, og at for å gjøre dette må man spise mindre og trene mer. Dere som kritiserer overvektige, har dere tenkt over at de ikke bare er overvektige, de er mennesker også? Hva vet dere om deres livsstil og vaner? Man trengr faktisk ikke sitte bom stille og spise godteri til alle døgnets timer for å bli overvektig. Hvis man kikker i butikkene,hva er billigst og mest lettvint av mat? Jo, ferdigpizza, frossenmat, generelt mat som er ferdiglaget eller halvfabrikert. Dette er også den mest usunne maten. Plusser man dette på en stressende, stillesittende jobb så er det ikke vanskelig å bli overvektig gitt. Men sånn generelt kan jeg egentlig ikke fatte og forstå behovet for å kritisere andre. Ingen skader DEG ved være overvektig, skader de noen er det dem selv, og det har ingeting med noen andre å gjøre. Kan man ikke lære å akseptere andre for det de er,og la dem selv få bestemme over sin egen kropp? Dette var et lite (eller langt) hjertesukk fra meg som blir uendelig provosert av mennesker som tror de vet best og ikke klarer å akseptere andre....
Gjest Gjest_Jinx_* Skrevet 24. desember 2009 #2 Skrevet 24. desember 2009 Det vil vel fortsette å være debatter om dette temaet som alt annet, så lenge mennesker er forskjellige og har ulike syn på ting, som vil si: til evig tid.. Som du sier er fedme et økende problem, og paradokset er at det samtidig aldri har vært større fokus på det å være sunn og slank. Årsakene til overvekt er mange og kjente,- endring i livsstil, mer stillesittende arbeid og fritidsaktiviteter, mer fet mat og mye sukker, tilgjengelig transport som ikke krever bevegelse, og mindre tid i hverdagen til å lage sunn mat og røre seg mer. Mange er klar over dette, og mange vet også mye om kosthold og hva som må gjøres for å endre livsstil, problemet er "bare" å gjøre det,- og det er vanskelig! Hvis ikke, hadde det neppe vært mange tykke mennesker å se,- da overvekt er hemmende både sosialt, psykisk og fysisk for de fleste. Nå ser jeg bort fra de som er blitt feite av årsaker som ikke er direkte selvforskyldte, og ikke har mulighet til å gjøre noe med dette selv. Fedme er en sykdom, men man kan bare gjøre noe med dette selv, ved å ta ansvar for egen helse. Enten ved å gjøre arbeidet helt alene, eller be om hjelp fra lege/veileder/kurs o.l Likevel tror jeg motivasjonen må være egen, og ikke komme fra press utenfra. Selv om det her er snakk om fedme, er det jo mye annet press på utseendet i samfunnet, via media bl.a. Likevel er vel overvekt noe av den minst akseptable "skavanken" virker det som, da mange har fordommer mot tykke mennesker, og tilegner dem egenskaper som "late, tiltaksløse, sofagriser, slappinger" o.l uten at det nødvendigvis må være sånn, selv om de ikke har viljestyrke til å gjøre noe med fedmeproblemet. Andre kroppslige fenomen som kan oppfattes som skavankes kan skjules ved sminke/klær/push-up/parykk på en lettere måte enn hva som er mulig å gjøre for å skjule fett. På en måte skader kun overvekt den overvektige selv, men når dårlige vaner bidrar til at barna blir tjukke, eller forholdet slites fordi den ene parten ikke klarer å se på at den overvektige spiser seg til dårlig helse, fysisk og psykisk, hemmer sosial omgang eller fysiske aktiviteter for en samlet familie, skader dette også de pårørende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå