Gå til innhold

Retningsvill?


Gjest Gjest_sunglasses

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sunglasses

Hei. :)

Jeg må bare få vite om jeg ikke er alene om å føle noe sånt som jeg gjør.

Har noen venner som bor litt langt unna meg, og siden jeg er den eneste med bil blir det gjerne jeg som må kjøre til dem. De bor i en middels stor by, men det er forbanna mange småveier og en masse rot (trafikk, kaos og liknende). Det er umulig å unngå å kjøre gjennom sentrum for å komme til dem.

Hver gang etter at jeg har vært hos dem, ender jeg opp med å rote meg bort (er bekmørkt ute når jeg kjører hjem), og den møkkagps'en jeg har duger absolutt ikke til noe annet enn til pynt på dashbordet. Jeg finner alltid veien hjem igjen til slutt (og følger trafikkreglene hele veien), men det blir så mye ekstra tid, ekstra stress og nervøsitet der jeg tenker "Gud, jeg kommer aldri hjem igjen". Jeg ender gjerne opp med å kjøre hjem på en gammel landevei eller liknende, og ikke hovedveien som jeg hadde tenkt. Noen av dere tenker sikkert "herregud, det kan da ikke være så komplisert å finne hovedveien?", men det er faktisk det så avsidesliggende som mine venner bor! :fnise:

Når jeg kommer hjem føler jeg bare at hele turen er bortkastet, og jeg blir dårlig inne i meg i flere dager etterpå. Før turen hjemover, gruer jeg meg gjerne ganske mye. Dette skaper vel unødvendig stress før bilkjøringen også... Jeg blir bare så... uggen inne i meg.

Den byen er jeg veldig sjelden i, noe som er litt synd da det sikkert hadde hjulpet å bli litt bedre kjent, men jeg har ingenting annet der enn vennene mine (som jeg møter oftere i andre byer enn i deres by)...

Endret av sunglasses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig å ha dårlig retningsans. :)

Jeg pleier å gå inn på visveg.no før jeg drar hjemmefra.

Da taster jeg inn hvor jeg skal til og fra, zoomer passe inn og printer ut.

På den måten kan jeg sjekke hvor jeg skal kjøre hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

Takk for god tips, har ikke sett den siden før. Skal sannelig forberede meg til neste gang - skal allerede treffe den gjengen til helgen, må si at jeg vurderer å la være på grunn av den ekstra ekle veien hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god tips, har ikke sett den siden før. Skal sannelig forberede meg til neste gang - skal allerede treffe den gjengen til helgen, må si at jeg vurderer å la være på grunn av den ekstra ekle veien hjem...

Ikke la være å dra av den grunnen. Skriv inn hvor du skal til og fra, og velg om du vil ha raskeste eller korteste vei. Zoom inn så du får med deg detaljene g print det ut. Da slipper du å streve sånn.

Det er veldig greit. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Jeg må bare få vite om jeg ikke er alene om å føle noe sånt som jeg gjør.

Har noen venner som bor litt langt unna meg, og siden jeg er den eneste med bil blir det gjerne jeg som må kjøre til dem. De bor i en middels stor by, men det er forbanna mange småveier og en masse rot (trafikk, kaos og liknende). Det er umulig å unngå å kjøre gjennom sentrum for å komme til dem.

Hver gang etter at jeg har vært hos dem, ender jeg opp med å rote meg bort (er bekmørkt ute når jeg kjører hjem), og den møkkagps'en jeg har duger absolutt ikke til noe annet enn til pynt på dashbordet. Jeg finner alltid veien hjem igjen til slutt (og følger trafikkreglene hele veien), men det blir så mye ekstra tid, ekstra stress og nervøsitet der jeg tenker "Gud, jeg kommer aldri hjem igjen". Jeg ender gjerne opp med å kjøre hjem på en gammel landevei eller liknende, og ikke hovedveien som jeg hadde tenkt. Noen av dere tenker sikkert "herregud, det kan da ikke være så komplisert å finne hovedveien?", men det er faktisk det så avsidesliggende som mine venner bor! :fnise:

Når jeg kommer hjem føler jeg bare at hele turen er bortkastet, og jeg blir dårlig inne i meg i flere dager etterpå. Før turen hjemover, gruer jeg meg gjerne ganske mye. Dette skaper vel unødvendig stress før bilkjøringen også... Jeg blir bare så... uggen inne i meg.

Den byen er jeg veldig sjelden i, noe som er litt synd da det sikkert hadde hjulpet å bli litt bedre kjent, men jeg har ingenting annet der enn vennene mine (som jeg møter oftere i andre byer enn i deres by)...

Du er ikke alene, men jeg har aldri hørt om en GPS som ikke finner veien hjem. Er du sikker på at du har stilt inn rutevelgeren riktig?

Tips: Kjøp et veikart som du lar ligge i bilen. Å gå på internett krever at du husker hele ruten fra du drar hjemmefra. I og med at du ikke husker ruten du kjørte til destinasjonen tviler jeg på du husker en rute fra internett i hodet.

Alle veikryss har skilt hvor det står veinavn. Bakerst i kartbøker er det et register som du kan søke etter veinavn og finne på kartet. Da finner du letteste veien derfra og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

Max Magnus:

Hehe, GPS'en min er ganske utdatert. Det har blitt foretatt noen endringer på veiene som den ikke registrerer. Ja, jeg har prøvd softwareupdates.

Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest surrehue2

Du er ikke alene, ts:) Jeg har antagelig norges dårligste retningssans, og har en tendens til å rote meg helt bort, til tross for forberedeldser og intens kartlesing på forhånd. Jeg vet ikke hvorfor, men dette har jeg strevd med så lenge jeg kan huske. Kanskje det er medfødt? Ikke vet jeg. Men noe av problemet er vel at jeg lett blir nervøs og stresset, som igjen fører til dårlig konsentrasjon og observasjonsevne. Da blir det lett til at man begynner å rote litt. :gjeiper:

Kanskje nøkkelen ligger å prøve å slappe mer av, og prøve å ikke stresse seg opp? Lettere sagt, enn gjort, men jeg vet ikke om noe annet man kan gjøre heller. Se f.eks på mannfolkene, de har selvtillit i trafikken (noen gager litt for mye), men jeg har lagt merke til at menn sjelden roter seg bort i trafikken, og det må jo skydes deres (litt overdrevne) selvtillit? :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriv heller ned en vegbeskrivelse fra nettet før du drar. GPS fungerer etter min mening bare så som så, og jeg oppdager stadig folk som ikke lenger er i stand til å ta i mot en vegbeskrivelse, fordi de er blitt så avhengige av GPS'n. De blir dødstressa når de skal hit ut på bondelandet og vil taste inn adressen, siden gårdsnavnet ikke står på noe kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en skikkelig GPS, har aldri hatt problem med å finne veien med vår GPS. Men den må oppdateres en gang i blant, og det hender at plutselg er en vei stengt, som den ikke har fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

Gid penger ikke hadde vært noe problem, da hadde jeg kjøpt en noe bedre GPS. :)

Kjørte til og fra festen igår - uten gps! Gikk knirkende fint, bortsett fra at jeg rotet meg bort litt pga nedsnødde veier... Men fant fort fram igjen, så nå er jeg trygg på den strekningen. :)

surrehue2: Det er godt mulig! Jeg merker at jeg kjører bra og finner fort fram dersom jeg er rolig og tenker "dette går til slutt", samt når det er dagslys! Om kvelden er det lett å bli stresset, for jeg vil jo hjem før klokka blir alt for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare finn deg noen nye venner :ler:

:fnise:

Har ikke så lyst å bytte ut barndomsvennene mine - med det første! Hehe, neida. En sammensveisa gjeng, de er verdt det. :) Møtte dem på et helt nytt sted nyttårsaften, og da studerte jeg kartet før jeg dro istedet for å bruke GPS'en - fant fram kjapt og enkelt. :danse:

Endret av sunglasses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Har ikke så lyst å bytte ut barndomsvennene mine - med det første! Hehe, neida. En sammensveisa gjeng, de er verdt det. :) Møtte dem på et helt nytt sted nyttårsaften, og da studerte jeg kartet før jeg dro istedet for å bruke GPS'en - fant fram kjapt og enkelt. :danse:

Enig - jeg foretrekker også ofte kart fremfor gps, den kommer rett som det er med dårlige forslag til veivalg og jeg ender stadig opp med å kjøre omvei når jeg følger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt med utdatert programvare som du må betale for å få oppdatert. Etter å ha brukt hele 1000 kr, betaler jeg f*en ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale kartsiden på Gule sider. Den har en funksjon som heter Skråfoto (dessverre ikke over hele Norge ennå, men muligens der dine venner bor). Den kan være et godt supplement til bare å se på kartet, spesielt på steder det kan være vanskelig å forstå et kart (f.eks. i kryss med flere etasjer osv. som Sinsenkrysset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Gjest! :) Har tittet på funksjonen før, mener jeg å huske, men fant ikke noe særlig hjelp i den da. Det kan hende at funksjonen er ytterlige utarbeidet nå, så jeg får gi det et forsøk til når jeg skal ut neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere retningsville, har dere problemer med matte? Det er nemlig en stor sammenheng der..

Det stemmer i allefall når det gjelder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...