Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Hei! Jeg er ei jente på 19 som går til psykolog ved psykiatrisk poliklinikk. Da fastlegen min henviste meg til klinikken, spurte jeg om egenandelen jeg ville måtte betale, fordi jeg hadde hørt at psykologtimer kunne være dyre. Hun sa at egenandelen var veldig liten, men jeg fikk nettopp regningen for min første psykologtime, og den er på 295 kr. Lurer på om noe er galt her? Fikk ikke inntrykk av fastlegen av at det ville være så dyrt, og dersom det er det har jeg ikke råd til å fortsette behandlingen. Noen som vet om det skal koste så mye?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Hei! Jeg er ei jente på 19 som går til psykolog ved psykiatrisk poliklinikk. Da fastlegen min henviste meg til klinikken, spurte jeg om egenandelen jeg ville måtte betale, fordi jeg hadde hørt at psykologtimer kunne være dyre. Hun sa at egenandelen var veldig liten, men jeg fikk nettopp regningen for min første psykologtime, og den er på 295 kr. Lurer på om noe er galt her? Fikk ikke inntrykk av fastlegen av at det ville være så dyrt, og dersom det er det har jeg ikke råd til å fortsette behandlingen. Noen som vet om det skal koste så mye? Stemmer at det er egenandelen ja. Men når du har kommet opp i et visst beløp i året (rundt 1800 - 1900 kr eller noe) får du frikort, og betaler da ingenting. Så om du er der noen ganger får du fort frikort!
Gjest TS Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Hvordan fungerer det med frikort da? Må jeg søke om det? Og får jeg da refundert det jeg allerede har betalt, eller?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #4 Skrevet 22. desember 2009 Hvordan fungerer det med frikort da? Må jeg søke om det? Og får jeg da refundert det jeg allerede har betalt, eller? Neste gang du er hos lege eller psykolog, så spør om å få sånt kort til å sette opp egenandeler på, det har de alle slike steder. Der står den eksakte summen du må opp i for å få frikort, og hver gang du er hos lege, henter medisiner på blå resept, er hos psykolog, etc, så ber du de føre det inn i kortet. Om du glemmer det kan det føres inn senere, eller du kan bare spare på kvitteringen fra du var der. Når du da har kommet over den summen som står i kortet, tar du det, eventuelle løse kvitteringer og sender inn sammen med søknad om frikort fra NAV, den finner du på NAV sine sider på nettet. Enkel å fylle ut. Du vil da ikke få refundert det du allerede har betalt opp til det fastsatte beløpet, men alt du har betalt over det vil du da få refundert. Du vil også få tilsendt et frikort som du viser når du er hos legen, psykologen eller på apoteket, slik at du slipper å betale. Har du lagt ut noe i mellomtiden fra du sendte inn søknad og fikk kortet, kan du sende inn på nytt for å få refundert disse pengene. Ofte kan de bruke litt lang tid på å behandle søknaden, spesielt i oslo...
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 24. desember 2009 #5 Skrevet 24. desember 2009 300 kr i egenandel er ikke dyrt i forhold til en ordinær timeslønn en psykolog får betalt, om det hadde vært den man måtte betale, skjønner jeg at folk ville kviet seg. Når du har oppfylt egenandelen på ca 1800 kr får du dekt lege/psykologbesøk resten av året. Så om du kun skal gå til psykolog blir det da bare 6 timer før du får frikortet, og kan gå resten av året gratis. De fleste må vel 1-2 ganger til legen i løpet av et år, så da får du den kostnaden påført egenandelskortet i tillegg. Også evt. medisiner på blå resept.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå