Gå til innhold

Antall barn og utdanning


Gjest Undrandes

Anbefalte innlegg

Gjest Undrandes

Statistisk er det vel de med veldig lite utdanning og de med mye utdanning som får flest barn.

Hvordan er det med dere? Hvor mange barn har dere/planlegger dere og hvor mye utdanning har dere/planlegger dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også lest et sted at det er en sammenheng mellom utdanningslengde og antall barn.

Jeg har 5 1/2 års universitetsutdannelse og planlegger 0 barn, så jeg er nok utypisk :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sanna_*

Det stemmer IKKE med min erfaring.

I vår omgangskrets er det de med høyest utdannelse og de høyste stillingene som har flest barn. Og det er snakk om høye stillinger og toppjobber innen oljeindustrien .. og for samtlige 3 familier jeg kjenner så er det snakk om 4 og 5 barn hver.

Hvordan de klarer det er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer IKKE med min erfaring.

I vår omgangskrets er det de med høyest utdannelse og de høyste stillingene som har flest barn. Og det er snakk om høye stillinger og toppjobber innen oljeindustrien .. og for samtlige 3 familier jeg kjenner så er det snakk om 4 og 5 barn hver.

Hvordan de klarer det er for meg en gåte.

Men da stemmer det jo i forhold til i det som sies i hovedinnlegget, nemlig at det er de med velig lite og de med mye utdanning som får flest barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt at de med høy utdanning får mange barn. Det jeg har lest, er jo nettopp at de får sitt første barn senere enn de uten høyere utdanning, fordi de fleste venter med barn til de er ferdig med studier. Da er det jo færre år å få barn på, ergo tror jeg de får færre barn. Begynner man derimot i jobb som tenåring/begynnelsen av 20-årene, ser jeg for meg at man vil etablere seg tidligere.

Ikke at det kan generaliseres på noen måte, men i min omgangskrets hvor alle har høyere utdanning, er det foreløpig svært få som har fått barn (de fleste nærmer seg slutten av 20-årene). Flere er etablert med samboer og leilighet, og de har jobbet et par år, men likevel lite barn i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at de med høy utdanning får mange barn. Det jeg har lest, er jo nettopp at de får sitt første barn senere enn de uten høyere utdanning, fordi de fleste venter med barn til de er ferdig med studier.

De med høyere utdanning i store byer verden over venter gjerne i det lengste med å få barn. Kvinner med PhD/Masters kan vente til de er 40 med å få sitt første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror farktisk begge ytterpunktene i utdannelseslengde som får mange barn. ENTEN de med laaang inntekt - mye ressurser og god økonomi, kjenner 2 familier i denne kategorien. Barne har det tilsynelatende veldig bra. Og ellers vet jeg om flere familier som jeg lett tenker på som ressurssvake..............hos disse barna virker det som det flyter mer. Går tynnkledte på vinteren, er med på småhærverk, som sprenging av postkasser, blir utvist fra skolen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jo høyere utdannelse og høyere levestandard en har jo færre barn får en. ene og alene fordi mye penger gir en mulighet til å gjøre morsomme ting som å gå på kafe med venninner enn å slite hjemme med grinete unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger lang utdannelse, har 3 fullførte år på universitetet, men skal ta en annen retning neste år. Jeg skal ikke ha barn, i det hele tatt. Når jeg er ferdig utdannet vil jeg være 31 år, kommer til å tjene bra i jobben. De pengene skal jeg bruke på meg reiser, hus, bil, og slikt :) Eier ikke interesse for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...