Gå til innhold

norske jenter og utlendinger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

har et spørsmål til jenter :)

Jeg har lest et emne hvor en gutt stilte spørsmål om norske jenter liker utlendinger/"svartinger". Svaret var "bare du er ok og grei og en kul fyr, så er det vel ikke noe problem at du er utlending".

Men det jeg lurte på var om norske jenter gidder å bli kjent med f.eks. kjekke gutter, men som snakker dårlig norsk?

jepp, snakker om meg selv :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri vært sammen med en utlending, med mindre det var snakk om en vest-europeer eller nord-amerikaner. Det har først og fremst med kultur å gjøre. Jeg kunne aldri ha vært sammen med en dypt religiøs person heller, for den saks skyld.

Jeg kunne gjerne vært vennen din, men ikke kjæresten din. Dermed ville jeg nok ha snakket med deg, men kun i den hensikt å være vennlig.

Skrevet (endret)
Jeg kunne aldri vært sammen med en utlending, med mindre det var snakk om en vest-europeer eller nord-amerikaner. Det har først og fremst med kultur å gjøre. Jeg kunne aldri ha vært sammen med en dypt religiøs person heller, for den saks skyld.

Jeg kunne gjerne vært vennen din, men ikke kjæresten din. Dermed ville jeg nok ha snakket med deg, men kun i den hensikt å være vennlig.

Selv er jeg fra Russland og nordmenn kjønner ikke at jeg er utlending før jeg begynner å snakke. Ligner mye på nordmenn, men har ikke bodd lenge i Norge (5 år) :ler:

I arbeidet og studiene møter jeg mye folk, men får ikke særlig kontakt med dem, og jeg synes at det skyldes at jeg ikke snakker så godt norsk. Og nå er jeg redd å snakke med noen som helst fordi jeg tror at jeg kan "skremme" dem. :sjenert:

Så hvordan tror du jentene hadde reagert om en veldig kjekk gutt (europeer, 21 år, 190 cm høyde, veltrent:D) prøvde å bli bedre kjent med noen, men om han snakket dårlig norsk? :D

Sikkert noen ler over denne tråden, og det kjønner jeg godt, men jeg håper på et svar som kan gjøre meg sikrere ute :D

Endret av osloru
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Du får forbedre norsken din da ;)

Nei altså, eg hadde fint kunne vært sammen med eller vært venn med ein utlending (men, ikkje ein fra hvorsomhelst, er folk fra enkelte land eg ikkje vil ha noe med overhodet pga kultur og religion etc) som snakka litt gebrokkent norsk. Men eg hadde "forlangt" litt forbedring om norsken virkelig var dårlig, det hadde liksom ikkje vært fullt så mye å satse på om eg ikkje forsto hva fyren hadde sagt :gjeiper: Men da hadde eg prøvd å lære meg morsmålet til typen også.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet

snakker du engelsk?

Jeg "vanker" i ett miljø der en stor prosent av gutta ikke er fra norge, noen snakker godt norsk, noen snakker skikkelig dårlig norsk og andre snakker ikke norsk i det hele tatt, det stopper dem ikke fra å få kontakt med andre.

Men, mange er kanskje negativ til at du prater dårlig norsk, min oppfatning er at det å snakke engelsk gjerne er lettere (dersom du er mer komfertabel med engelsk en norsk) en dårlig norsk, også når man først har kommet i prat, så er det lettere å prøve seg litt på norsk innimellom, for da vet man allerede at man kan kommunisere.

om norske jenter liker utlendinger... der kommer du til å få like mange svar som du får innlegg tror jeg. Mange liker utlendinger, mange liker ikke utlendinger og atter mange liker folk! (les; er ikke like opptatt av hva de snakker og hvor de kommer fra, så lenge man kommer godt overens og ikke er for langt fra hverandre når det kommer til kultur).

Skrevet
Selv er jeg fra Russland og nordmenn kjønner ikke at jeg er utlending før jeg begynner å snakke. Ligner mye på nordmenn, men har ikke bodd lenge i Norge (5 år) :ler:

I arbeidet og studiene møter jeg mye folk, men får ikke særlig kontakt med dem, og jeg synes at det skyldes at jeg ikke snakker så godt norsk. Og nå er jeg redd å snakke med noen som helst fordi jeg tror at jeg kan "skremme" dem. :sjenert:

Så hvordan tror du jentene hadde reagert om en veldig kjekk gutt (europeer, 21 år, 190 cm høyde, veltrent:D) prøvde å bli bedre kjent med noen, men om han snakket dårlig norsk? :D

Sikkert noen ler over denne tråden, og det kjønner jeg godt, men jeg håper på et svar som kan gjøre meg sikrere ute :D

Nå kan jeg bare svare for meg selv. Jeg er også utlending (nordmann som bor i et ikke engelsk-talende land), og selvom jeg ikke snakker språket her så godt, har jeg aldri opplevd det som en barriere. Folkene her prøver så godt de kan å forstå hva jeg sier, og er overbærende med mine feil. Også kan man jo alltids ty til engelsk;)

Om noen blir skermt av at du ikke snakker perfekt norsk, vil jeg kallde de trangsynte :jepp:

Gjest Miriam27
Skrevet
Hei,

Jeg har lest et emne hvor en gutt stilte spørsmål om norske jenter liker utlendinger/"svartinger". Svaret var "bare du er ok og grei og en kul fyr, så er det vel ikke noe problem at du er utlending".

Men det jeg lurte på var om norske jenter gidder å bli kjent med f.eks. kjekke gutter, men som snakker dårlig norsk?

Kunne aldri blitt sammen med en utlending fra et ikke vestlig land, mørk i huden. Uavhengig om han snakker norsk eller ikke.

Gjest Gjest_Birgitte_*
Skrevet

For å bruke deg som eksempel: Verken jeg eller noen av mine venninner ville avvist (verken som venn eller potensiell kjæreste) en europeisk norsktalende kjekk gutt som har jobb og utdanning på bakgrunn av etnisiteten. Personlig connecter jeg ikke så bra med norske gutter, men heller ikke med ikke-europeere.

Gjest Birgitte nr.2
Skrevet
For å bruke deg som eksempel: Verken jeg eller noen av mine venninner ville avvist (verken som venn eller potensiell kjæreste) en europeisk norsktalende kjekk gutt som har jobb og utdanning på bakgrunn av etnisiteten. Personlig connecter jeg ikke så bra med norske gutter, men heller ikke med ikke-europeere.

Oi, er du meg? :fnise: Ahahah, har det på samme måten og heter det samme som deg.. :ler:

Skrevet

Nå synes jeg ikke europeere er så veldig spennende, da.. men norsken er vel ikke noe hinder!

Mannen min snakker ikke norsk ENDA - her går det på engelsk og et av de lokale stammespråkene der han kommer fra (var tross alt der vi møttes). Folk går glipp av mye spennende hvis de forventer å traske rundt og bare kommunisere på norsk..

Synes det høres litt merkelig ut at de er så avvisende, kanskje du har havnet i litt feil miljø? Dette er kanskje litt forskjellig etter hvor du bor, hører selv til i hovedstaden og klarer liksom ikke helt å se det for meg det du beskriver!

Skrevet
Du får forbedre norsken din da ;)

Jobber med det allerede :D

snakker du engelsk?

Jeg snakker engelsk bedre enn norsk og jeg gjør det noen ganger. Men det hjelper lite :(

Synes det høres litt merkelig ut at de er så avvisende, kanskje du har havnet i litt feil miljø?

Kan være det :(

takk for alle svarene! Dere virkelig hjalp meg! ;)

Skrevet

För egen del har jag inga problem med någon som snakker dårlig norsk eller svensk, men jag vill kunna PRATA och föra ett samtal med personen.

Det finns etniska norrmän eller svenskar som inte har mycket vettigt att säga även om språket är bra, och då är det inte intressant.

En del har svårare med brytning och även med svåra dialekter, och orkar inte bry sig om att försöka lära känna personen. Det är deras förlust, bry dig inte om det.

/hoppas svenskan inte var för svår :)

Skrevet
Hei,

Min samboer snakket ikke så bra norsk når vi møttes. Det var sånn at jeg hadde problemer med å skjønne hva han sa i starten, men det var mest på grunn av at han snakker forferdelig fort. Når det da i tillegg er litt gebrokkent er det lett å bli litt svett. :ler: Han kan svært lite engelsk, så det har gått på norsk fra starten av. Etter at han fant ut at det gikk an å snakke litt saktere, og vi ble bedre kjent, så gikk det bedre. Nå, noen år senere, så har norsken hans blitt mye bedre.:) Det kommer rett og slett av at han har fått mer øvelse, ikke bare fordi tiden har gått og han har vært lenger i Norge, men fordi han nå naturlig nok omgås nordmenn mer nå enn han gjorde før vi ble sammen. Han både snakker bedre og forstår mer. Det er deilig, fordi kommunikasjonen går lettere, men nei, at norsken hans var så som så i starten var ingen hindring. Vi klarte jo å forstå hverandre.:) Jeg har forresten en x som bare snakket engelsk, kanskje et par tre fraser på norsk. Det viktigste er at man forstår hverandre.:)

Og til slutt, hei Bintou!:)

Skrevet
Og til slutt, hei Bintou!:)

Hei til deg og, Vampen! Måtte krype til korset og opprette en bruker jeg og;) Hehe..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå synes jeg ikke europeere er så veldig spennende, da.. men norsken er vel ikke noe hinder!

Mannen min snakker ikke norsk ENDA - her går det på engelsk og et av de lokale stammespråkene der han kommer fra (var tross alt der vi møttes). Folk går glipp av mye spennende hvis de forventer å traske rundt og bare kommunisere på norsk..

Synes det høres litt merkelig ut at de er så avvisende, kanskje du har havnet i litt feil miljø? Dette er kanskje litt forskjellig etter hvor du bor, hører selv til i hovedstaden og klarer liksom ikke helt å se det for meg det du beskriver!

Nå synes jeg ikke europeere er så veldig spennende, da..

Så hvorfor ikke det? Jeg føler meg mer komfortabel sammen med mine egne enn en "prins av Sudan" (som Tramteateret en gang sang om).

At din mann ikke snakker norsk ennå , men et stammespråk: Ja, ja, hver sin lyst. Hvordan fikk du denne mannen inn i Norge?

Nei, jeg går ikke glipp av mye spennende fordi jeg trasker rundt og forventer at jeg skal kunne kommunisere på norsk i mitt eget land. At jeg kan kommunisere på engelsk, tysk og fransk på ferieturer når jeg er i andres land, er noe annet. Men jeg ferier jo heller ikke utenfor Europa. Kunne ikke falle meg inn.

Skrevet
Nå synes jeg ikke europeere er så veldig spennende, da..

Så hvorfor ikke det? Jeg føler meg mer komfortabel sammen med mine egne enn en "prins av Sudan" (som Tramteateret en gang sang om).

At din mann ikke snakker norsk ennå , men et stammespråk: Ja, ja, hver sin lyst. Hvordan fikk du denne mannen inn i Norge?

Nei, jeg går ikke glipp av mye spennende fordi jeg trasker rundt og forventer at jeg skal kunne kommunisere på norsk i mitt eget land. At jeg kan kommunisere på engelsk, tysk og fransk på ferieturer når jeg er i andres land, er noe annet. Men jeg ferier jo heller ikke utenfor Europa. Kunne ikke falle meg inn.

Med dine egne? Vi er da alle mennesker på en klode..

Men som du sier "hver sin lyst", du ferierer jo ikke utenfor Europa og kunne ikke falle deg inn - da mener jeg faktisk du går glipp av mye spennende.

Og min mann snakker ikke norsk, ettersom at nei, jeg har enda ikke fått ham til Norge. Vet ikke om du har hørt om UDI, jeg? Jeg har bodd med ham i Gambia og nå er jeg i Norge og jobber og venter på familiegjenforening.. han snakker da flytende engelsk, men jeg kunne også språket hans før jeg traff ham, så vi kan kommunisere på det og!

Skrevet

Til TS, så tenkte jeg på noe i går..

Jeg har en fra Russland som er inngiftet i nær familie, og en ting jeg merker er at felles interesser er litt tungt.. jeg oppfatter at hun er veldig trent i å ikke mene noe om politikk og religion! I tillegg til at Russland er ganske skjermet fra vår popkultur - hun kjenner til veldig lite av filmer og musikk som jeg kjenner til. Det å ha en virkelig god samtale om noe som interesserer meg kan være tungt/vanskelig..

Kan det være noe lignende du opplever? Det kan jo hende du er av en litt yngre generasjon og at ting kanskje er annerledes nå eller i ditt miljø/din familie..

Skrevet

er sammen med en tysker

föler ikkje akkurat at han er utlenning men litt spess er det.. :)

men alt i alt kommer personligheten frem hvordan personen er... det er jo det du forelsker deg i til syvende og sist :)

Skrevet

Syns ikke det er noe spes med de som kommer fra england, tyskland, nederland, danmark etc. Er selv sammen med en nederlender, men syns ikke det er noe spesielt.Alt som ligner på vår egen kultur tenker jeg ikke noe særlig på.

Det jeg syns er spesielt, og fascinerende, er de som møter noen på tur lang nedi afrika og som holder det gående ved å se hverandre 1 gang i året frem til en av dem får lov å flytte ned evt =) Der det er veldig basis-miljø i forhold til her i Norge. kjærlighet er det =)

Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet
er sammen med en tysker

föler ikkje akkurat at han er utlenning men litt spess er det.. :)

men alt i alt kommer personligheten frem hvordan personen er... det er jo det du forelsker deg i til syvende og sist :)

Jeg er også sammen med en tysker (fra Bayern) og merker at de har et litt annet kvinnesyn enn det som er "malen" her i Norge. I byen der min kjæreste kommer fra er det svært få kvinner som jobber utenfor hjemmet, og de har et ganske tradisjonelt kjønnsrollemønster må man kunne si. Men jeg tror det er stor forskjell på dette innad i Tyskland (har hørt at syd-Tyskland er mye mer konservativt enn nord).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...