Harlekin Skrevet 21. desember 2009 #21 Skrevet 21. desember 2009 Det er helt greit (og lovlig) å være i forhold med kusinen/fetteren sin. Skjønner ikke at noen reagerer på det.
Gjest Iah Skrevet 21. desember 2009 #22 Skrevet 21. desember 2009 Synes det er rimelig spesielt å bli sammen med søskenbarn. Har selv ikke noe særlig nært forhold til mine søskenbarn, men de er uansett uaktuelle som partnere.
Murder Skrevet 21. desember 2009 #23 Skrevet 21. desember 2009 Dette er for sært for min del. Fetter og kusine blir for close. Hadde harr vansker med å godta det hadde det vært noen som sto meg nær.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 21. desember 2009 #24 Skrevet 21. desember 2009 Funnene til Stoltenberg og hennes kolleger, viser at når andre risikofaktorer er korrigert for, er risikoen for dødfødsel omtrent 60 prosent høyere for barn av søskenbarn-par enn for barn av foreldre som ikke er i slekt. Barn av søskenbarn-par har 2,4 ganger så stor sannsynlighet for å dø i sitt første leveår enn barn av ubeslektede par ekteskap mellom mennesker som er tremenninger eller nærmere i slekt. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn-av-soskenbarn-30254.html Jeg sier ikke at dette ikke kan diskuteres, eller at jeg mener at de ikke skal få lov til å gifte seg. Jeg sier bare at jeg synes det er sykt rart å skulle kunne se på ett søskenbarn man vet er ens søskenbarn som noen man tenner på. Jeg kunne aldri gjort det, og ingen jeg kjenner kunne gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #25 Skrevet 21. desember 2009 Et samboerpar jeg kjenner litt er søskenbarn og har fått to helt normale barn. Jeg kjente de ikke da de ble sammen rundt 1990, så jeg vet ikke hvilke reaksjoner de møtte den gang. Jeg har aldri tenkt noe negativt om at disse er søskenbarn, og jeg har heller ikke hørt andre i denne sladrebygda si noe negativt om det. De er jo bare en helt normal happy family.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #26 Skrevet 22. desember 2009 Broren min er sammen med søskenbarnet vårt, og de har barn sammen. Ikke noe galt med barnet heller så vidt jeg vet. Syntes det var veldig rart i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over det lengre. Flere i familien reagerte negativt da de ble sammen, men nå tror jeg ingen bryr seg om det.
Gjest riktig Skrevet 22. desember 2009 #27 Skrevet 22. desember 2009 Funnene til Stoltenberg og hennes kolleger, viser at når andre risikofaktorer er korrigert for, er risikoen for dødfødsel omtrent 60 prosent høyere for barn av søskenbarn-par enn for barn av foreldre som ikke er i slekt. Barn av søskenbarn-par har 2,4 ganger så stor sannsynlighet for å dø i sitt første leveår enn barn av ubeslektede par ekteskap mellom mennesker som er tremenninger eller nærmere i slekt. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn-av-soskenbarn-30254.html Jeg sier ikke at dette ikke kan diskuteres, eller at jeg mener at de ikke skal få lov til å gifte seg. Jeg sier bare at jeg synes det er sykt rart å skulle kunne se på ett søskenbarn man vet er ens søskenbarn som noen man tenner på. Jeg kunne aldri gjort det, og ingen jeg kjenner kunne gjort det. Det er riktig at barn av såpass nært beslektede er utsatt for større helserisiko enn andre barn. Det er bare det at risikoen for de ulike sykdommene, dødfødsel etc er bitte bitte liten i utgangspunktet. Tar du noe bitte bitte lite og multipliserer med 1,6 (som i 60% økt risk) eller med 2,4 (som i 2,4 ganger økt risiko), så er fremdeles risikoen bitte bitte liten. Verre blir det i de miljøene det er tradisjon for å gifte seg med slektninger. Da akkumuleres jo risikoene.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #28 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har ingen ekle umoralske i den ganske så store vennekretsen min så tror ikke det blir noe problem. Vi vil ha pene babyer:) Verden er skapt på den måten, derfor synes jeg det er galt som mye annet er. Hvem sier du kommer til å få pene babyer om du får barn med en fremmed??? Hva om du møter mannen i ditt liv for å så finne ut at han er din ukjente fetter??? Bare å skru av følelsene da??
Harlekin Skrevet 22. desember 2009 #29 Skrevet 22. desember 2009 Økt risiko høres skummelt ut, men det er jo bare litt større risiko. Jeg synes ikke det kvalifiserer til fordømmelse av fetter/kusine-forhold.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. desember 2009 #30 Skrevet 22. desember 2009 Ei jeg kjenner har blitt sammen med fetteren sin, jeg bare lurte på hvor sosialt godtatt dette er.. Hva synes dere om at søskenbarn blir sammen? Jeg kan ikke si at jeg vet hva jeg skal synes om det. Prøver jo å være forståelsesfull, men jeg føler at det er noe rart med det. Det er litt merkelig å være med de to sammen, siden jeg kjente begge da de "bare" var fetter og kusine.. Men det er jo så "in" nå for tiden. Se på hvordan muslimske innvandrere gifter bort barn til fetter/kusine. Jeg mener at vi før i tiden hadde en lov i Norge som forbød ekteskap mellom fetter/kusine, men at den ble strøket fordi det knapt forekom i Norge lenger. Loven burde vel komme på plass igjen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. desember 2009 #31 Skrevet 22. desember 2009 Hvem sier du kommer til å få pene babyer om du får barn med en fremmed??? Hva om du møter mannen i ditt liv for å så finne ut at han er din ukjente fetter??? Bare å skru av følelsene da?? Men med alle de merkelige relasjoner man har i dag: folk kan jo ha barn både her og der, barn som kan vise seg å være halvsøsken, barn av anonyme sæddonatorer som kan vise seg være halvsøsken de også. De kan jo også ved skjebnens ironi komme til å treffes, forelske seg og gifte seg uten at de vet om slektsskapet.
fink Skrevet 22. desember 2009 #32 Skrevet 22. desember 2009 Dette er ikke incest, men helt lovlig. At det kan være et normbrudd er en annen sak. Mange har ikke nære forhold til søskenbarna sine, slik de har med søsken. Man kan ikke styre hvem en forelsker seg i, og jeg tror søskenbarn som blir sammen møter nok motstand som det er. Derfor ville jeg ikke utbrodert mine meninger om det, dersom de var negative.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #33 Skrevet 22. desember 2009 Dette er ikke incest, men helt lovlig. At det kan være et normbrudd er en annen sak. Mange har ikke nære forhold til søskenbarna sine, slik de har med søsken. Man kan ikke styre hvem en forelsker seg i, og jeg tror søskenbarn som blir sammen møter nok motstand som det er. Derfor ville jeg ikke utbrodert mine meninger om det, dersom de var negative. Jeg er enig i denne. Man kan virkelig ikke styre hvem man forelsker seg i. Å sammenligne søsken og søskenbarn blir feil. Det er en grunn til at loven er som den er... Jeg kunne aldri forelsket meg i noen av mine fettere, men om noen gjør det så får de bare gjøre det. Jeg hadde nok fått litt sjokk om noen av mine søskenbarn hadde blitt sammen, men jeg hadde aldri vært "ekkel" mot dem. Er jo deres valg...
Supramundane Skrevet 23. desember 2009 #34 Skrevet 23. desember 2009 Nå må man sette dette i sammenheng med hvilket forhold man har til sine egne søskenbarn også da.. Jeg har vokst opp med min fetter og kusine som om de var mine søsken, derfor ville det i dette tilfellet vært helt utenkelig for meg å ha et forhold til en av de. På den andre siden har jeg fjerne søskenbarn som jeg så og si aldri har møtt, og med de ville det vært som med hvilken som helst annen person. Jeg har til og med hørt folk reagere på at "inngiftede" søskenbarn, som altså ikke har noen som helst biologisk kobling, finner hverandre - det er i alle fall ulogisk. Søskenbarn som er sammen er ikke incest.
MissStiles Skrevet 23. desember 2009 #35 Skrevet 23. desember 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. MissStiles, mod
Chiyo Skrevet 24. desember 2009 #36 Skrevet 24. desember 2009 Ei jeg kjenner har blitt sammen med fetteren sin, jeg bare lurte på hvor sosialt godtatt dette er.. Hva synes dere om at søskenbarn blir sammen? Jeg kan ikke si at jeg vet hva jeg skal synes om det. Prøver jo å være forståelsesfull, men jeg føler at det er noe rart med det. Det er litt merkelig å være med de to sammen, siden jeg kjente begge da de "bare" var fetter og kusine.. Det spørrs jo hvilket forhold de har. Selv kunne jeg aldri ha blitt sammen med min fetter. Det hadde bare ikke godt fordi vi vokste opp i lag og er nesten som søsken. Jeg har en veninne som dro til Afrika for å besøke familien. Bestefaren har tidligere hatt 6 koner på en gang(ikke nå lenger)og det fører til mye avkom. Da hun kom til Afrika kunne det være gutter hun synst var veldig hot, og spurte en kusine "ooh han er søt hvem er det?" Og hun bare "hæ! Det er jo fetteren din!" Hun ble riktig nok alldri sammen med en fetter, men poenget er at hun ikke kjente slekten så det var vanskelig å forholde seg til de som en vanligvis ville gjort. Det er jo lov Så hvorfor ikke? Dere bør lese "Meet Me Under the Ombu Tree" den handler om en jente som blir gravid med sin fetter. Seriøst en av de beste bøkene jeg har lest.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #37 Skrevet 25. desember 2009 Så lenge det er lovlig ville jeg ikke brydd meg. For egen del har jeg også kamerater jeg aldri kunne blitt sammen med. Av samme grunn som mange bruker for fettere/kusiner - vi er for nærme. Vi har vokst opp sammen som søsken og dermed er kameratene helt utelukket. Poenget er vel at det ikke er blodsbånd som stopper dette
waco Skrevet 25. desember 2009 #38 Skrevet 25. desember 2009 Kongen vår Harald er barn av fettere og kusiner. Synes ikke noe om at dere fornærmer kongen vår, men det viser jo bare hvor respektløse enkelte er.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #39 Skrevet 25. desember 2009 satt akkurat og skulle prøve å sammenligne meg selv være sammen med søskenbarna mine som er like nær meg som søsken, om ikke enda nærmere. var hakket før jeg brakk meg :spy:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå